Walkthroughs: essentieel of vals spelen?

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Mark

Walkthroughs: essentieel of vals spelen?

24 apr 2020, 09:51

Het is een terugkerend mentaal probleem, voornamelijk bij wat oudere games: opzoeken hoe je verder komt. De laatste maanden waag ik me vaker aan voor mij onbekende games dan voorheen en kom regelmatig op een punt dat ik geen idee heb hoe ik verder moet komen. Het doel dat ik mezelf stel is over het algemeen wel om een game uit te spelen. Als dat niet op eigen kracht lukt (dus door even wat opgezocht te moeten hebben) voelt het toch veel minder voldoenend dan wanneer ik wel alles zelf heb uitgevonden. Ik merk wel dat ik minder plezier heb tijdens het spelen als ik al 'vals gespeeld' heb, maar soms ontkom ik er gewoon niet aan.

Sommige games kunnen volgens mij ook nauwelijks puur op eigen kracht. Als je bijvoorbeeld naar Zelda op de SNES kijkt (iemand hier die 'm uitgespeeld heeft zonder externe informatie in te winnen?): daar word je zo erg in het diepe gegooid en krijg je zo weinig feedback hoe je verder moet komen dat het haast niet uit te spelen is als je er geen 200+ uur tegenaan gooit en echt alles uitprobeert.

Wie o wie plaatst de verlossende argumenten waardoor ik me niet langer gekweld voel als ik na lang vastzitten het internet raadpleeg?

Kleine toevoeging: het lezen van de handleiding van een game vind ik trouwens niet vals spelen, gaat puur om externe informatiebronnen (in de praktijk YouTube).

Kleine toevoeging #2: dit gaat niet op voor alle genres natuurlijk. Een platformer kan prima op eigen kracht, maar retro RPG's die een bepaald item vereisen om verder te komen zorgen nogal eens voor problemen in de progressie.
Don Cannoli 79

Re: Walkthroughs: essentieel of vals spelen?

24 apr 2020, 10:50

Ik denk niet dat ik de juiste persoon ben om verlossende argumenten te geven maar ik heb er uiteraard wel een mening over.

Voor mij is tijdens het gamen maar 1 ding echt belangrijk: FUN
Dus ervaar ik plezier tijdens het gamen zo ja, dan mooi. Zo niet, hoe zorg ik ervoor dat ik wél fun heb. Dat kan voor mij betekenen dat bijvooerbeeld (indien mogelijk) de moeilijkheidsgraad bijstel of een externe bron zoals bijvoorbeel YouTube gebruik om verder te komen. En als ik dan nog geen fun heb is het tijd om een andere game te spelen.

Ik game ook nooit met het doel om een game uit te spelen. Ik speel gewoon omdat ik zin heb om te gamen. Er zijn niet veel games die ik heb uitgespeeld en als ik eens een game uitspeel dan ging dat vaak per ongeluk.

Naast dat het gamen fun moet zijn voor mij, wil ik er ook graag ontspanning uit halen. Tuurlijk moet een game ook spannend en intens kunnen zijn maar wat ik vooral bedoel is dat ik er niet heel doelgericht mee bezig wil zijn en dat ik het tot een goed einde moet brengen ofzo. Dan gaat het wel erg veel op werk lijken namelijk. En daar wil ik juist niet aan denken als ik aan het gamen ben. Ik mis dat stofje in mn hoofd die vrijkomt als je iets afmaakt dat je je daarna goed voelt.
Een hoop mensen hebben ook stress dat ze een backlog hebben, ze krijgen geen rust omdat die altijd groeiende stapel games nog op ze wacht.
Daar heb ik geen last van. Ja ik heb zat games liggen die ik nog wil spelen ,een paar zal ik aan toe komen en een hele hoop ook niet door wat voor reden dan ook. Prima!

Dus als je je niet langer gekweld wil voelen zou ik zeggen , Relax pretend it's a game !
Als je een externe bron nodig hebt om verder komen, who cares ?! als je maar fun hebt :thumbup1:
toejam

24 apr 2020, 11:17

Ik sluit me aan bij de Don. Als ik gamen als 'werk' ga ervaren stop ik er mee. Ik heb echter wel de keerzijde van de medaille zelf meegemaakt toen in 2007/2008 de hele achievement-hype op de 360 naar een hoogtepunt ging. Ik zag op enig moment dat ik meer tijd kwijt was met het voorbereiden van checklists wat ik allemaal moest doen om in 1 playthrough zoveel mogelijk achievements te halen dan dat ik aan het spelen was. Tegelijk schreef ik in die tijd ook heel veel achievement guides omdat ik iets uitgezocht had en zelf wel die effort er in gestoken had, maar graag anderen wou helpen om iets in een uur te doen wat mij er 5 gekost had.

Ik heb nu Halo 1 nog een keer uitgespeeld voor het topic hier en achteraf zou ik bijna wensen dat ik het gewoon met een guide gedaan had. Voelde zo af en toe best kansloos hoe ik hetzelfde rondje 6 keer gelopen had omdat ik ergens een deur over het hoofd zag.

Voldoening is voor mij als ik een sessie afsluit en plezier gehad heb. Of dat nou met een guide naast me op de bank is, of omdat ik eigenhandig een boss op de hoogste moeilijkheidsgraad omgelegd heb in 1 keer. Dat vond ik ook het toffe aan Dark Souls. Je wist wel waar je heen moest, maar om vervolgens die boss te verslaan had je toch echt wat anders nodig. Daar kon geen guide je bij helpen.

De andere overeenkomst met Don is dat ik ook niet (meer) speel om een spel uit te spelen, wellicht dat de mensen die wel graag credits zien daardoor een hele andere mening hebben.
Yo, homeboy gimme five!
OldSchool
Contacteer:

24 apr 2020, 14:00

Vroeger had ik de tijd en de motivatie om alles zelf uit te zoeken. Toegegeven, internet was er nog niet en later ook nog niet zoals nu. Dus structopatisch alles afzoeken door continue rechtsaf te slaan, zoals bij Wolfenstein 3D.

Nu ik ouder ben, heb ik die tijd én die motivatie niet meer. Ik begin vaak enthousiast aan dingen, om vervolgens ergens af te haken. Ik weet nog dat ik Daxter op de PSP heel tof vond om te spelen, maar op een punt vast kwam te zitten. Na een tijdje proberen weggelegd. Achteraf denk ik zonde, had het maar opgezocht, dan kon je verder.

Laatste voorbeeld is Iconoclasts. Daar kom je regelmatig in boss fights terecht. Vaak is er dan een gimmick die je moet achterhalen, zodat je in een bepaalde cyclus op dezelfde manier damage kan doen. Ik heb een aantal keren vastgezeten, omdat je die gimmick dan effe net niet vindt. Ik vond het spel te leuk om weg te leggen en ben toen maar dingen op gaan zoeken om verder te kunnen.

Ja, dat voelt een beetje als cheaten, maar als het alternatief is dat je een game weg legt omdat het geen lol meer aan is: dan toch maar een soort van cheaten.

Kortom, ik snap het dilemma, maar ik sluit me aan bij de twee heren voor mij: gewoon doen en speel vooral voor de fun. Je zou als compromis met jezelf kunnen afspreken dat je een bepaalde tijd moet proberen, alvorens je het opzoekt.
Galious
Moderator
Moderator

24 apr 2020, 14:29

Ik ben dan wel zo iemand die speelt om een spel uit te spelen. Tenzij ik natuurlijk echt geen plezier beleef aan de game, maar normaal speel ik een game altijd door tot het einde. Anders vind ik het net als met een film of boek dat je halverwege weglegt; erg onbevredigend. Maar ik herken Mark's 'dilemma'. Ik probeer een game ook altijd op eigen kracht uit te spelen, maar als ik dan na een tijdlang gefrustreerd aanklooien ergens compleet vastloop en een faq of youtube video heb moeten raadplegen om verder te komen, dan gaat dat soms toch een beetje ten koste van de voldoening en fun die ik uit de game haal, helemaal als het zo'n oplossing blijkt die je zelf had kunnen (of voor mijn gevoel: moeten) uitvogelen met wat meer geduld. Ik moet me daar dan soms ook weer even overheen zetten om weer ten volle van de game te genieten.

Zelda op de SNES heb ik vroeger wel uitgespeeld zonder externe informatie in te winnen, die was er bij mijn weten simpelweg niet, of je moest toevallig een magazine hebben met een guide erin, maar de Nintendo Hotline of wat dan ook heb ik nooit gebeld. Maar zoals OldSchool al aangeeft, is het ook een kwestie van tijd en motivatie. Toen ik nog op de lagere en middelbare school zat, was er tijd en motivatie in overvloed. Nu is de motivatie er bij mij nog altijd, maar de tijd is aanzienlijk minder. De motivatie verschilt overigens toch ook wel een beetje per game, bij sommige games voel ik me minder schuldig om wat op te zoeken dan bij andere, hangt er een beetje vanaf waar ik op vastloop, is het een concrete puzzel, of is het compleet onduidelijk waar je naartoe moet of wat je moet doen, of zijn er obscure, onzichtbare game mechanics die me onduidelijk zijn, of zijn de puzzels zelfs compleet onlogisch (wat bij point 'n click adventures nogal het geval wil zijn)...

Momenteel speel ik La-Mulana en die game zit echt barstensvol cryptische puzzels en geheimen. Ik heb mezelf voorgenomen om te proberen de game zo ver mogelijk op eigen kracht uit te spelen, maar ik verwacht bijna vroeg of laat wel ergens vast te lopen. Ga ik dan toch een walkthrough raadplegen of kan ik het geduld en de discipline opbrengen om het op de ouderwetse manier te proberen? Want ik weet, dat geeft zo oneindig veel meer voldoening. Tot nu toe lukt het dan ook, maar als het puur een exercitie van trial & error en frustratie gaat worden, dan is het ook weer zonde om je spelplezier compleet te laten verpesten waardoor je de game aan de kant legt en er niet meer naar omkijkt. Dan kies ik toch liever voor het tijdelijke gevoel van 'defeat' of hoe je het ook wilt noemen dat je na het raadplegen van een walkthrough hebt, maar waardoor je uiteindelijk wel weer verder kunt spelen met de game.
nmkl pjkl ftmch
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

24 apr 2020, 14:52

Mark schreef:
24 apr 2020, 09:51
Wie o wie plaatst de verlossende argumenten waardoor ik me niet langer gekweld voel als ik na lang vastzitten het internet raadpleeg?
Heel simpel.

Wat levert je meer plezier op? Urenlang zitten puzzelen wat je moet doen of even snel iets opzoeken zodat je weer snel doorkunt? Dat antwoord zal niet voor iedereen hetzelfde zijn, maar uiteindelijk gaat het om de motivatie er achter: doen waar je het meest plezier aan beleeft. Zolang jij het meest mogelijke plezier hebt en er verder niemand anders direct mee dwars zit (zoals cheaten in multiplayer games), is dat de juiste manier.
Swey

24 apr 2020, 15:46

Ah ja dit dilemma herken ik zoooo goed! Ik probeer altijd alles eerst een paar keer zelf te doen, maar ben het met iedereen hierboven eens. Als het te lang duurt of gewoon niet leuk meer is, raadpleeg ik een guide, zo wordt in BOTW het koken gewoon nauwelijks uitgelegd, die moest ik echt even opzoeken.
Fing3r

25 apr 2020, 17:00

Ik heb voor Obra Din een walkthrough gebruikt, ik zat volledig vast en vond zelf geen enkel aanknopingspunt meer. Ik was wel zo door de game gegrepen dat ik het einde wel wilde meemaken. Walkthrough erbij gepakt. Achteraf blij dat ik die keuze gemaakt heb, verder gebruik ik bijna nooit een walkthrough, maar ik zou het nooit als vals spelen zien zolang je plezier uit de game blijft halen.
Afbeelding
Flozem

26 apr 2020, 11:58

Jouw en mijn tijd zijn schaars. Als ik er na een tijdje niet uitkom maar het spel an sich leuk vind, schroom ik er niet voor informatie in te winnen.
OldSchool
Contacteer:

26 apr 2020, 12:16

Het is natuurlijk ook de vraag hoe je het doet. De meesten lijken het er wel over eens dat je om je even op weg te helpen, best een keertje mag spieken. Alleen is het denk ik wel zo, dat als je eenmaal begint, het hek misschien van de dam is. Ik had dat met Citizens of Earth op de Vita. Na wat uurtjes nodeloos rondlopen, pakte ik er een youtube guide bij. En op een gegeven moment deed ik dat de veel. Ik had geen zin on telkens heen en weer te blijven lopen, dus pakte ik er weer die guide. Tot ik mezelf betrapte op het gevoel dat ik niet meer zelf aan het spelen was. De game weggelegd en nooit afgemaakt helaas...

Misschien is dat het kantelpunt: speel ik de game zelf, met een beetje hulp, of nemen de guides het over en kan ik net zo goed stoppen.

In ieder geval zal iedereen verwacht ik wel herkennen dat áls je eenmaal een guide raadpleegt, de tweede keer dat je dat doet veel makkelijker zal zijn.
Ok Impala!

26 apr 2020, 14:52

Ik probeer ook het einde te halen bij de games die ik speel. Doorgaans zoek ik nauwelijks iets op, want ik merk dat ik er vooral last van heb als ik zie hoe ver ik in de game ben. Dan begint het minder te voelen als een organisch verhaal, en meer als het aftikken van hoofdstukken. Ik vind het bij Zelda games ook erg vervelend als op een gegeven moment duidelijk wordt dat je 8 dungeons moet gaan uitspelen. Dan voelt het een beetje als werk. Breath of Wild werkte wat dat betreft echt een stuk beter voor mij. Die heb ik dan ook helemaal zonder guide gespeeld en dan gewoon geaccepteerd dat ik niet alles zou oplossen of alle shrines zou vinden. Dat gaf me veel meer vrijheid om op mijn eigen manier te spelen. Vorig jaar heb ik Hollow Knight ook volledig zonder guide uitgespeeld. Dat gaf een heerlijke voldoening, om alles zelf uit te vogelen!

Wat overigens kan helpen om geen onnodige spoilers te zien. Gewoon je exacte vraag in Google invoeren. Doorgaans is er wel iemand die een Reddit topic heeft aangemaakt met exact jouw vraag. Je ziet dan alleen het antwoord op die ene vraag, waardoor je weer verder kunt, maar niet in de verleiding komt om ook andere dingen te bekijken die toevallig ook in de guide staan.

Ik heb overigens de eerste Zelda op de NES als kind uitgespeeld zonder guide. Kwestie van alle bomen in de fik zetten en alle muren met bommen bestoken. Als kind heb je tijd voor dat soort geduldige klusjes. :sleep:
Zach

27 apr 2020, 19:49

Niets mis mee, het gaat om de fun.

Als de game je zoveel frustratie geeft en dat de oplossing binnen 1 min voor de hand ligt, waarom niet? Zeker als je een gigantisch backlog hebt.
Het is anders als je met een walkthrough naast je de game gaat uitspelen. Ik heb een guide voor Dragon Quest VIII en ging daar elke keer inkijken, maar dat verpestte mijn speelplezier wel enigszins. Sommige games zijn zo frustrerend dat het mij verbaast als je het zonder een walkthrough kan oplossen.

Bij JRPG's gebruik ik vaak gamefaqs als een klein stukje niet lukt of als ik na maanden/jaren een game weer op pak en ik niet weet waar ik heen moet.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

29 apr 2020, 00:10

Voor mij zit het probleem niet zozeer in het iets opzoeken, maar er breekt dan voor mij wel een soort lint dat om de game heen zat. Als ik namelijk eenmaal iets ga opzoeken bij een game, dan is er een soort vrijbrief voor de volgende kleine tegenslag. Dan ga ik gelijk weer opzoeken, want "ach, dat heb ik toch al gedaan". Ik vind het geen vals spelen, dat niet, maar het breekt voor mij wel de game. Maar ik doe het zelf. Want ik ga alleen opzoeken als ik er echt niet uitkomt. Dus als ik daardoor de game verder kan spelen en er ook nog plezier uit kan halen, dan vind ik het verder prima. Maar het is wel een vrijbrief om het voor die game dan direct weer te doen als ik tegenslag heb. Dus het haalt wel een stukje plezier voor mij weg.
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

29 apr 2020, 12:20

Gisteren ging ik verder met Toki Tori 2. Ik had zojuist de fast travel melodie gekregen en moest toen dus in plaats van lineair naar het volgende level, zelf ineens kiezen waar op de map ik verder moest gaan. De meest voor de hand liggende opties bleken het niet te zijn en dacht toen even aan dit topic. Fuck it, ik zoek het wel op! Maarrrrr.... ik kon het niet vinden, lol. Dus uiteindelijk toch zelf maar op zoek naar het vervolg, wat gelukt is. Voelt dan toch wel goed :).

Terug naar “Retro gaming”