MISTer FPGA console

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Gebruikersavatar
jack-deejz
Locatie: Groningen
Berichten: 1076
Lid geworden op: 29 okt 2016, 14:11

MISTer FPGA console

25 jan 2020, 15:08

Ik heb em besteld, de Terasic DE10-Nano FPGA, met alle huidige add-ons erbij, zoals de SDRAM memory board (om alle Neo Geo games te kunnen draaien), de IO board (voor analoge video & audio output) met heatsink en fan, en USB hub voor multi-player. Het geheel is erg duur (al is alleen de basis voor het draaien van een heleboel cores met alleen HDMI output voor een hoop mensen misschien nog wel te doen), maar ik geloof dat de toekomst en het behoud van onze geliefde games hierin ligt. Meer geloof ik hierin, dan de vele emulatoren die op allerlei verschillende Operating Systems kunnen draaien.

FPGA (field-programmable gate array) was ooit ontwikkeld voor militaire doeleinden en is zo te programmeren dat het andere systemen zo perfect mogelijk nabootst, zelfs multi-processor systemen. Ook blijkt het ontzettend handig te zijn voor retro gaming, iets wat Analogue heeft bewezen met b.v. de Super NT en de Mega SG.

De MISTer, een evolutie van het MIST project, is open source, en kan d.m.v. cores consoles tot en met waarschijnlijk de PS1, Saturn en N64 draaien. Dit is geen software emulatie draaiend op een OS. Een core programmeert de FPGA zo, dat de hele board is gewijd aan het nabootsen van die console, computer of arcade pcb/systeem. De gedachte is dus zo trouw mogelijk aan de originele systemen te blijven qua beeld en geluid, met zo goed als geen input lag. De Terasic DE10-Nano is te programmeren via een micro-sd kaart en maakt het systeem met al zijn cores erg portable, en is dus makkelijk eens mee te nemen naar een andere locatie.

Ook zijn er extra opties, zoals de sprite limit verhogen (niet zodat er meer sprites dan normaal in games verschijnen, maar gaat het knipperen en verdwijnen van sprites tegen), een turbo mode (om slow-down in games tegen te gaan, denk Gradius III op de SNES) en natuurlijk scanline opties voor moderne schermen.

Met deze post is het niet mijn bedoeling iedereen over te halen om ook hiervoor te gaan. Zoals ik al zei, ik heb em besteld, maar moet het geheel eerst nog testen voordat ik kan zeggen, ja dit is de toekomst voor retro gaming. Onderstaande filmpjes hebben mij in ieder geval overgehaald! Voor meer info, check onderstaande sites:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Field-pro ... gate_array
https://github.com/MiSTer-devel/Main_MiSTer/wiki
https://misteraddons.com/









Buffalo? No, tatanka.
Gebruikersavatar
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018
Winnaar Gameroom Award 2018
Berichten: 2585
Lid geworden op: 28 jun 2016, 02:12

Re: MISTer FPGA console

25 jan 2020, 15:56

Ontzettend tof! Ik volg dit ook en ben heel erg benieuwd naar je ervaringen!
Gebruikersavatar
Flozem
Locatie: Susteren
Berichten: 1538
Lid geworden op: 27 feb 2017, 10:09

Re: MISTer FPGA console

25 jan 2020, 17:10

Me three... Wat mij nog vooral tegen houdt, is de beschikbaarheid van MiSTer hardware/printplaten. Goed om jouw ervaringen te lezen voordat ik me hier moe naar zoek.
Gebruikersavatar
segatarian
Locatie: Hellevoetsluis
Berichten: 4452
Lid geworden op: 22 dec 2013, 17:29

Re: MISTer FPGA console

25 jan 2020, 17:19

Heel benieuwd!
Leuk je weer wat van je te lezen ook :smile:
Gebruikersavatar
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020
Berichten: 3759
Lid geworden op: 02 jan 2014, 10:25

Re: MISTer FPGA console

25 jan 2020, 17:57

Me four! Inderdaad erg onder de indruk. Blijf er ook continue over horen op Podcasts als Retronauts en Giantbomb. Je hebt een goede stap gemaakt hier denk ik jack-deejz.
Gebruikersavatar
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:
Locatie: Enschede
Berichten: 6469
Lid geworden op: 16 dec 2013, 00:25

Re: MISTer FPGA console

25 jan 2020, 18:27

Super gaaf! Ben erg benieuwd naar je bevindingen. Met mijn MiST ben ik ook nog steeds erg blij, maar heb ook wel zitten eyeballen naar een MiSTer, maar ik vond het altijd een beetje lastig (een jaar geleden ofzo denk ik) omdat er zoveel add-ons waren en je ook vaak zelf allerlei spul moest solderen en bouwen. En daar had ik niet zo'n zin in. Ik ben stiekem wel benieuwd naar het bedrag dat je uiteindelijk hebt neergelegd en welke boards je er precies bij hebt gekocht. Het jeukt nog wel steeds om er eentje te halen.

Enige nadeel vind ik nog wel steeds dat cores gemaakt worden door de community. Dus als er een bug zit in een core, je nooit weet of die ooit opgelost zal worden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020
Berichten: 3759
Lid geworden op: 02 jan 2014, 10:25

Re: MISTer FPGA console

27 jan 2020, 11:14

Dynamike schreef:
25 jan 2020, 18:27
Enige nadeel vind ik nog wel steeds dat cores gemaakt worden door de community. Dus als er een bug zit in een core, je nooit weet of die ooit opgelost zal worden.
Of juist wel en sneller + beter. Het is ongelofelijk om te zien hoeveel goede cores er al zijn.

Voor de geinteresserde kan ik deze aflevering sterk aanraden: https://retronauts.com/article/1386/epi ... -emulation

Met name het tweede deel waar SmokeMonster ook langs komt.
Gebruikersavatar
Don Cannoli 79
Berichten: 1115
Lid geworden op: 30 jan 2016, 12:55

Re: MISTer FPGA console

28 jan 2020, 10:30

Ook ik zit dit al een tijdje te volgen. En heb zelfs op het punt gestaan om er 1 aan te schaffen maar uiteindelijk heb ik het geld aan iets anders uitgegeven.
Toch denk ik dat ik hem wel een keer ga kopen. Erg interessant allemaal en ben zoals de anderen erg benieuwd wat je ervan gaat vinden.
Gebruikersavatar
Ok Impala!
Berichten: 783
Lid geworden op: 08 jan 2019, 10:11

Re: MISTer FPGA console

28 jan 2020, 13:11

Toffe ontwikkelingen. Zo blijft het altijd mogelijk om retro games perfect te spelen! :smile:
Gebruikersavatar
waiwainl
Contacteer:
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 aug 2019, 17:40

Re: MISTer FPGA console

12 feb 2020, 19:30

Heb'm al een jaartje ofzo. Je zal er erg blij van worden :-)
tip: schaf een fatsoenlijk wireless keyboard + mousepad aan. Maakt je leven stuk makkelijker.
Bespeel de geschiedenis bij https://www.nationaalvideogamemuseum.nl in Zoetermeer.
Gebruikersavatar
jack-deejz
Locatie: Groningen
Berichten: 1076
Lid geworden op: 29 okt 2016, 14:11

Re: MISTer FPGA console

03 mar 2020, 10:24

Veel interesse zo te zien! Heb de console jammer genoeg nog niet binnen en is eerlijk gezegd nog niet eens onderweg. Het wachten is op de behuizingen, die zelf ontworpen zijn door hem, maar geproduceerd worden in China en nu dus vertraging heeft vanwege het virus dat daar uitgebroken is. Jammer genoeg is dit virus ook al opgedoken in andere delen van de wereld, waaronder Nederland. Het oplossen van dit probleem is belangrijker dan de behuizingen van de console. Ik kon de console ook laten versturen zonder de behuizing, maar heb gezegd dat ik wel kan wachten. Die custom made behuizing is namelijk heel tof! Ik communiceer met hem via email en hij houd mij steeds op de hoogte. Het is dus nog even wachten.
Buffalo? No, tatanka.
Gebruikersavatar
jack-deejz
Locatie: Groningen
Berichten: 1076
Lid geworden op: 29 okt 2016, 14:11

Re: MISTer FPGA console

15 apr 2020, 15:00

Afbeelding
(image via racketboy.com)

Het heeft even geduurd, maar ik heb de MiSTer console nu ongeveer 2 weken binnen. Vol verwachting maakte ik het pakketje open en... zag dat de boel in losse onderdelen was aangekomen. Ik had assembly kosten betaald toch? Ik kon daarvoor een refund krijgen, maar ach, laat ook maar! Het in elkaar zetten was zo gepiept en de MiSTer software op een sd kaart installeren was ook zo klaar. Eigenlijk heb je de boel zo aan de praat, kost bijna geen tijd en moeite. Dan eerst MiSTer opstarten voor een update (is een internetverbinding voor nodig) zodat alles is bijgewerkt, daarna de nieuwste Mega Drive/Genesis core en wat games op de sd kaart gezet, dan weer de MiSTer opstarten. Had trouwens een voeding met een aan/uit schakelaar erbij kunnen bestellen, maar aangezien het om een Amerikaanse plug gaat had ik besloten deze hier te kopen. Kon ze wel vinden, maar niet met de juiste specificaties. Dus de enige manier voor mij om de console aan en uit te zetten is door de voeding in en uit het stopcontact te doen. Moest geen problemen geven volgens de specialist.

Eenmaal opgestart, even wat opties aangepast en dan games proberen. Eerste wat mij opviel was hoe scherp en kleurrijk het beeld is, maar absoluut niet pixelated. Handig hierbij zijn de Filter opties, die ook voor scanlines worden aanbevolen i.p.v. van dit intern te laten doen. Het geluid klinkt ook heel goed. Wel net ietsje anders dan mijn originele JP Mega Drive console, maar niet op een slechte manier. Later kwam ik erachter dat sommige games toch niet helemaal trouw klinken aan het origineel, maar ook niet op een slechte manier. Een voorbeeld hiervan is Batman voor de NES, waarin soms bepaalde tonen iets te vroeg worden afgekapt heb ik het idee. Ben hier ook niet zeker van, want de laatste keer dat ik die game in zijn originele vorm heb gespeeld was in 1989/1990, dacht ik zo. Wat een toffe game is dat trouwens, nog steeds.

Later even een lag test gedaan vergeleken met met mijn MD console, die via de OSSC gaat. Vond het moeilijk om dit op zicht en gehoor te doen, maar heb het idee dat de MiSTer ietsje sneller reageert. Had al eerder een test gedaan tussen de MD+OSSC en de MD Mini. Dat verschil was makkelijker te zien en horen, maar merkte dit pas echt duidelijk toen ik ze naast elkaar zette, want de MD Mini is een tof dingetje en de besturing geeft altijd reactie, ondanks een beetje lag, waar trouwens alle mini's last van hebben. Voor een hoop mensen is dit dan ook geen hinder of zelfs niet eens waarneembaar.

Maar goed, daarna wilde ik wat meer opties gaan aanpassen. Opties waarvan ik wist dat ze er zijn, maar waar? Bleek dat ik een ini bestand moest hernoemen, zodat ik die met resultaat kan aanpassen. Daarin staan toch wel een hoop belangrijke opties. Veilig, maar wel onhandig op deze manier, switchen tussen MiSTer en PC. Heb in dat ini bestand scaling met stappen van 0,5 ingesteld, zodat het beeld verticaal zover mogelijk word opgeschaald en dat horizontaal in dezelfde waarden mee gaat (soort van integer scaling, wat ook een optie is). Integer Scaling is wel het scherpst, maar op mijn tv word het beeld dan net iets te klein. Kan de tv dit beeld wel laten opschalen, maar wil zoveel mogelijk de MiSter zelf het werk laten doen.

Daarnaast heb ik de latency zo laag mogelijk gezet, voor minimale lag. Hiervoor zijn 3 standen, standaard HDMI 60Hz (wordt geaccepteerd door de meeste schermen), HDMI Vsync - dat overeenkomt met de originele Vsync (word niet door alle schermen geaccepteerd) en Low Latency Mode, die de originele pixel clock aanneemt (nog minder kans dat een scherm dit signaal accepteert). Ben niet technisch genoeg om dit allemaal uit te kunnen leggen, maar ik geloof dat ik het wel redelijk begrijp. Gelukkig accepteert mijn tv Low Latency Mode. Voor de rest niks aangepast eigenlijk. Zelfs de resolutie van 720p niet, die net iets scherper lijkt te zijn dan mijn MD+OSSC op 960p.

Nu heb ik ondertussen 5 cores in gebruik: Mega Drive/Genesis, NES, SNES, Atari 2600 en PC-Engine/TurboGrafx-16. Heb nog niet alle games getest, maar van die vijf cores lijken de MD/G en SNES zo goed als stabiel te zijn. Voor de NES core had ik 1 game die een beetje vreemd deed, maar niet game breaking, en dat was het spel Commando van Capcom (heb die er toch eerst maar af gehaald). Voor de Atari 2600 had ik een paar games die niet wilden starten (plus een soort van glitch beeld) en een paar die, net als Commando, wat vreemd "gedrag" vertoonden. De andere games werken perfect. De PC-Engine/TurboGrafx-16 core lijkt op het eerste gezicht ook stabiel te zijn, met eigenlijk alleen Street Fighter II': Champion Edition die hier en daar in een enkele milliseconde wat glitches vertoond. Gelukkig zijn er vaak updates en gaat updaten ook erg makkelijk.; Internetkabel aansluiten, update script draaien, rest gaat vanzelf!

Het meeste werk was nog de tv instellen, een goede balans vinden voor al die verschillende consoles en hun verschillende manieren van weergeven, zoals kleuren en brightness. De NES en PC-E/TG16 zijn over het algemeen wat donkerder, maar hebben bepaalde games, voornamelijk latere releases, die toch behoorlijk van het scherm af knallen. De SNES heeft eigenlijk hetzelfde, maar is over het algemeen minder donker en meer kleurrijk, en heeft daarom een eigen setje filters gekregen (ook scanlines). Dit moet, omdat de SNES core in de hoogste resolutie van de originele SNES draait, namelijk 512x224. Deze resolutie werd vroeger alleen gebruikt voor b.v. menu's of plaatjes in een aantal games, maar word hier dus volledig benut, en dat is ook te zien. Waarschijnlijk wel het scherpste beeld van de 5 op deze manier. De MD/G core is een prachtige gemiddelde, met nooit echt te gekke uitschieters, maar ook kleurrijk, helder en scherp.

Ben ik dus blij met de MiSTer console? Ik vind het een prachtige uitvinding, ondanks dat sommige games voor bestaande cores nog wat werk nodig hebben (NES Commando, PC-E/TG16 Street Fighter II en een stuk of wat Atari 2600 games). Op het ini bestand na is het voor een hoop mensen ook wel redelijk toegankelijk, al is dat ini bestand toch meer voor de puristen. De standaard 720p resolutie is haarscherp, en de system en core opties geven handige mogelijkheden. Dus ja, ik ben er heel erg blij mee en blijf zeker de updates volgen. Ondertussen ben ik begonnen met Batman en Castlevania III (NES), en heb natuurlijk Road Rash II even bekeken in overclock mode.

Ik heb nog geen foto's gemaakt. Heb ondertussen een andere telefoon en de camera is nog minder dan die van de vorige. Heb sinds vorig jaar wel weer een goed digitaal fototoestel, maar die ligt ergens opgeborgen op het moment. Zodra ik wat foto's heb gemaakt, al zijn het er maar een paar, dan zal ik die hier plaatsen.

Nog een fijne dag iedereen!
Buffalo? No, tatanka.
Gebruikersavatar
Don Cannoli 79
Berichten: 1115
Lid geworden op: 30 jan 2016, 12:55

Re: MISTer FPGA console

16 apr 2020, 09:55

Fijne info allemaal weer Jack ! Mooi om te zien dat je er weer gelijk mee de diepte induikt net zoals je dat met de Mega Drive deed.
Zo te lezen echt wel een gaaf apparaatje en mooi dat ie bevalt.

Later even een lag test gedaan vergeleken met met mijn MD console, die via de OSSC gaat. Vond het moeilijk om dit op zicht en gehoor te doen, maar heb het idee dat de MiSTer ietsje sneller reageert. Had al eerder een test gedaan tussen de MD+OSSC en de MD Mini. Dat verschil was makkelijker te zien en horen, maar merkte dit pas echt duidelijk toen ik ze naast elkaar zette, want de MD Mini is een tof dingetje en de besturing geeft altijd reactie, ondanks een beetje lag, waar trouwens alle mini's last van hebben. Voor een hoop mensen is dit dan ook geen hinder of zelfs niet eens waarneembaar.
Hier verbaas ik me een btje over. De OSSC moet bijna lag free zijn en dat icm met originele hardware zou toch het beste moeten zijn (afgezien van gewoon op crt )of mis ik iets? De MISTer doet de Mega Drive na toch? Dat ie met een goede core net zo goed kan zijn geloof ik zeker maar beter dan originele hardware is dat iets wat je zou moeten willen? Ik heb hier niet echt verstand van dus als ik rare dingen zeg hoor ik het graag want ik leer graag meer over de MISTer. :smile:

Zijn er missch nog andere factoren die afwijkend zijn, waren beide systemen op dezelfde monitor/tv aangesloten , en zijn er bijvoorbeeld draadloze controllers gebruikt op de MD en op de MISTer niet?
Je geeft zelf al aan dat je het op zicht en gehoor hebt gedaan dus het was missch ook maar een gevoel maar het geeft in ieder geval aan dat de MISTer erg goed werkt. Nice :thumbup1:

Gaaf hoor, have fun !
Gebruikersavatar
jack-deejz
Locatie: Groningen
Berichten: 1076
Lid geworden op: 29 okt 2016, 14:11

Re: MISTer FPGA console

16 apr 2020, 15:07

Het was ook geen "full proof" test, daar heb ik het apparatuur niet voor. Draadloze controllers gebruik ik trouwens nooit voor retro games, alleen als ik ze op moderne consoles zou spelen. Ook gebruik ik ze niet voor de PC. Zit er nu eerder aan te denken een USB arcade stick van Hori te kopen, voornamelijk voor de MiSTer console.

Maar goed, hoe ik het beide keren gedaan heb (MD+OSSC vs. MD Mini en MD+OSSC vs. MiSTer):

- beide te testen consoles op dezelfde tv aansluiten (de mijne heeft 4 HDMI aansluitingen, waarvan 2 compleet neutraal, dus zonder MHL of ARC b.v.)
- beide tv kanalen op game mode zetten (of alles handmatig uitzetten is wat ik altijd doe, maar komt bij mijn tv op hetzelfde neer kwam ik laatst achter)
- beide consoles dezelfde game laten draaien (ik koos voor Street Fighter II' Plus: Champion Edition)
- time limit in de opties uitgezet, snelheid gelijk gezet, vs. mode gekozen, eerst aangewezen karakters kiezen (Ryu & Ken) met dezelfde kleuren, zelfde stage
- daarna voornamelijk de snelste stoot en de jumps, maar ook andere moves uitvoeren en dan switchen tussen de twee kanalen/consoles

Het is niet full proof. Dit is op zicht en gehoor, maar ook op gevoel. Ik wilde met de test ook niet uitwijzen dat de MiSTer "beter" is, maar meer om te kijken of er inderdaad minimale lag is, zoals word verteld op de sites en YouTube.

Die minimale lag is er, maar ik heb de console dan ook op Low Latency Mode staan en het signaal hoeft niet door een externe upscaler heen, zoals een OSSC. Goed, de MiSTer doet inderdaad de originele console na, maar doet dit zonder andere software te draaien, zoals een OS, en gebruikt daarvoor alle interne componenten die de console tot z'n beschikking heeft. De MiSTer console heeft een interne upscaler vergelijkbaar met de OSSC, beide zijn namelijk FPGA, dus de snelheid van het upscalen moet haast wel vergelijkbaar met elkaar zijn, met als voordeel dat het signaal 1 stap minder maakt, namelijk van console naar een externe upscaler. Zoals ik eerder al zei was het bijna niet waar te nemen, maar op gevoel zeg ik dat de MiSTer een minimale fractie sneller is en dat beide zeker sneller zijn dan de Mini.

Er zijn nog een paar andere dingen die ik eigenlijk in de originele post had willen schrijven, achteraf gezien:

- Ik zei dat de ini alleen voor de puristen is, maar als je scanlines wilt toevoegen aan het beeld, dan zul je waarschijnlijk ook de manier van scaling moeten aanpassen, wat dus via de ini moet, om een mooi strak efffect te krijgen. Anders kloppen de locaties van de scanlines niet en lijken dan om de zoveel lines "samen geperst te zijn".
- wat geldt voor de OSSC geldt ook voor de MiSTer, wil je er het meeste uithalen, dan heb je een goed scherm nodig die aparte resoluties en kloksnelheden aankan (zoals de Low Latency Mode)
- ook heb ik gelezen dat de maximale resolutie van de MiSTer 1440p is, maar dit staat nergens in het ini bestand aangegeven. Blijft dat je custom resoluties kan aanmaken, maar dan moet wel alles kloppen. Zo staan er al een aantal op het internet, zoals b.v. RetroRGB, alleen heb ik nog geen één daarvan geprobeerd. Ik heb alvast wel een kopie van mijn ini bestand gemaakt en veilig op een usb stick gezet, mocht het ooit mis gaan met experimenteren. Gelukkig staat er ook een kopie van het ini bestand op GitHub.

Is de MiSTer beter dan mijn originele set-up plus OSSC? Nee, maar het is wel makkelijk meerdere consoles te kunnen draaien door dezelfde interne upscaler en met dezelfde Low Latency Mode. De opties in het ini bestand gelden dan ook voor alle consoles in gebruik. Opties in de MiSTer console zelf moeten apart voor iedere console ingevoerd worden. Eigenlijk wel heel handig zo, vooral omdat ik ergens heb gelezen dat je het ini bestand gewoon in de MiSTer console kunt openen. Moet dit nog proberen.
Buffalo? No, tatanka.
Gebruikersavatar
Don Cannoli 79
Berichten: 1115
Lid geworden op: 30 jan 2016, 12:55

Re: MISTer FPGA console

16 apr 2020, 19:19

jack-deejz schreef: Het was ook geen "full proof" test, daar heb ik het apparatuur niet voor. Draadloze controllers gebruik ik trouwens nooit voor retro games, alleen als ik ze op moderne consoles zou spelen. Ook gebruik ik ze niet voor de PC. Zit er nu eerder aan te denken een USB arcade stick van Hori te kopen, voornamelijk voor de MiSTer console.

Is de MiSTer beter dan mijn originele set-up plus OSSC? Nee, maar het is wel makkelijk meerdere consoles te kunnen draaien door dezelfde interne upscaler en met dezelfde Low Latency Mode. De opties in het ini bestand gelden dan ook voor alle consoles in gebruik. Opties in de MiSTer console zelf moeten apart voor iedere console ingevoerd worden. Eigenlijk wel heel handig zo, vooral omdat ik ergens heb gelezen dat je het ini bestand gewoon in de MiSTer console kunt openen. Moet dit nog proberen.
Helemaal duidelijk man ,thanks voor de uitleg :thumbup1:
Het ding klinkt zeker als iets wat ik ook graag zou willen en met name voor beneden in de huiskamer. Zodat ik toch aardig wat retro spul kan spelen zonder een hoop consoles beneden te hebben of naar de gameroom moet lopen.
Gebruikersavatar
jack-deejz
Locatie: Groningen
Berichten: 1076
Lid geworden op: 29 okt 2016, 14:11

Re: MISTer FPGA console

17 apr 2020, 17:09

Daar is de MiSTer console zeker een goede oplossing voor. Ben echt zeer tevreden met de MD/G, SNES en NES cores. De andere twee hebben nog wat meer werk nodig, vooral de Atari 2600. Heb nog geen andere cores naast deze vijf geprobeerd en ben eerst wel zoet hiermee. Neo Geo en Sega-CD komen straks en ik kijk uit naar Capcom CPS-1 games en PC-Engine/TurboGrafx-16 CD-Rom core(s).

Oh ja, nog even een klein dingetje corrigeren. De opties in de MiSTer console zelf is niet alleen per console, maar er is ook een system menu, waar je b.v. de controller kunt instellen om te kunnen gebruiken voor de menu's van de console i.p.v. een keyboard. Ook is de update script daar te vinden.
Buffalo? No, tatanka.
Gebruikersavatar
jack-deejz
Locatie: Groningen
Berichten: 1076
Lid geworden op: 29 okt 2016, 14:11

Re: MISTer FPGA console

18 apr 2020, 01:33

Heb geprobeerd wat foto's te maken. Had gevraagd aan iemand om zijn camera eens mee te nemen. Zijn wat scheef geworden. Hieronder de foto die het best is gelukt (Street Fighter II Turbo - SNES):

(rechter muisknop + afbeelding openen in nieuw tabblad voor hoogste kwaliteit)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jack-deejz op 18 apr 2020, 23:48, 3 keer totaal gewijzigd.
Buffalo? No, tatanka.
Gebruikersavatar
jack-deejz
Locatie: Groningen
Berichten: 1076
Lid geworden op: 29 okt 2016, 14:11

Re: MISTer FPGA console

18 apr 2020, 09:23

Heb de foto even opnieuw geupload voor een hogere kwaliteit. Wel jammer dat ie wat scheef is, waardoor de scanlines dus niet mooi strak lijken. (rechter muisknop + afbeelding openen in nieuw tabblad voor hoogste kwaliteit)
Laatst gewijzigd door jack-deejz op 18 apr 2020, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Buffalo? No, tatanka.
Gebruikersavatar
Don Cannoli 79
Berichten: 1115
Lid geworden op: 30 jan 2016, 12:55

Re: MISTer FPGA console

18 apr 2020, 10:34

Gaaf Jack , mooie scanlines ! Als het goed gedaan wordt vind ik het met scanlines echt veel beter dan dat superscherpe pixelperfect zonder scanlines. En dit ziet er echt wel goed uit zeg. Nice !
Gebruikersavatar
jack-deejz
Locatie: Groningen
Berichten: 1076
Lid geworden op: 29 okt 2016, 14:11

Re: MISTer FPGA console

18 apr 2020, 23:43

Ja, mee eens. Heb verschillende filters geprobeerd, maar voor 16-bit en de NES is scanlines wel het mooist. Bovenstaande foto is een beetje wazig en dof vergeleken met wat ik op mijn beeld zie. Voor Atari 2600 vind ik b.v. de interpolation (sharp) filter heel goed.

Heb vandaag nog even een herkansing gehad, maar vind het erg moeilijk om foto's van het beeld te maken. Toevallig nog tips, iemand?

Dit is de best gelukte foto van deze, en voorlopig laatste sessie:

(rechter muisknop + afbeelding openen in nieuw tabblad voor hoogste kwaliteit)

Afbeelding
Buffalo? No, tatanka.
Gebruikersavatar
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018
Winnaar Gameroom Award 2018
Berichten: 2585
Lid geworden op: 28 jun 2016, 02:12

Re: MISTer FPGA console

19 apr 2020, 08:31

Dat zijn mooie scanlines! Vaak vind ik die filters maar niks maar deze lijken zo van een CRT te komen! :smile:
Gebruikersavatar
Don Cannoli 79
Berichten: 1115
Lid geworden op: 30 jan 2016, 12:55

Re: MISTer FPGA console

19 apr 2020, 14:40

Yeah ziet er echt heel goed uit , lekkere game ook trouwens !
Ik zou bijna denken dat ik geen CRT meer nodig heb als ik dit zou hebben. Maar als er ooit geen CRT's meer te vinden zijn weet ik in ieder geval dat er een goed alternatief is.
Sorry, heb verder geen tips voor het maken van foto's. Ik ben al blij als ik een foto maak zonder dat m'n vinger voor de lens zit.
Gebruikersavatar
jack-deejz
Locatie: Groningen
Berichten: 1076
Lid geworden op: 29 okt 2016, 14:11

Re: MISTer FPGA console

22 apr 2020, 14:42

Ben de afgelopen 2 weken iedere dag wel bezig geweest met de MiSTer console. Soms eventjes, soms lang. Over het algemeen blijven de ervaringen erg positief, maar niet alles verloopt vlekkeloos. Naast Street Fighter II': Champion Edition zijn er nog een paar games die, in een fractie van een seconde,, af en toe hier en daar glitches voortonen met de PC-Engine/TurboGrafx-16 core. Het valt bij deze spellen veel minder op, al is het geval van Street Fighter II ook niet game breaking. Het kan ook zijn dat sommige van deze glitches in de originele HuCards zitten, wat dus trouw aan het origineel is. Het geval van SFII is de enige waar ik zeker van ben dat het niet klopt.

Met de NES core ben ik een tweede gevalletje tegen gekomen, naast Commando dus. De game Famicom Wars start wel, maar geeft bijna geen beeld en wat er te zien is, een paar sglitches die eigenlijk sprites zouden moeten zijn. Maakt niet uit, had het spel toch niet kunnen begrijpen en ga ooit maar eens op zoek naar de vertaalde versie, als die bestaat.

Samurai Spirits, de Japanse versie van Samurai Shodown, is het eerste probleem gevalletje dat ik ben tegen gekomen voor de MD/G core. Na het starten van het spel waren mijn button inputs weg, maar alleen die van mijn arcade stick. Mijn toetsenbord bleef het wel doen. Heel vreemd, kan het niet verklaren. Heb de game verwijderd en iets later besloten een andere usb hub aan te sluiten. Had geen usb hub bij de MiSTer console besteld, gewoon hier in de stad éen gekocht. Heb gelukkig nog een andere in huis. Hopelijk blijft het goed nu.

Trouwens, steeds maar cores achter elkaar aan laden zonder een verse boot kan ook glitches veroorzaken, wat ook te zien is in de achtergrond van het menu. Ik was al bang dat er echt iets mis was met de console, maar een cold boot verhielp alles.

Heb sinds kort ook de Vectrex core en lijkt, net als de SNES core, volledig stabiel te zijn. De MD/G core ben ik nu niet helemaal zeker van, na het incidentje Samurai Spirits. De cores die ik nu heb, in totaal zes, van meest stabiel naar minst stabiel:

SNES, Vectrex (lijken volledig stabiel te zijn)
MD/G, NES, PC-E/TG16 (één of een paar games die mankementen vertonen, rest draait zo goed als perfect)
Atari 2600 (meer dan een paar games die het helemaal niet doen, rest draait zo goed als perfect)

Zo staat het er nu voor. De enige core van dit lijstje die al lang geen update meer heeft gehad is de Vectrex core. Aangezien deze console nog geen 30 games kent en de core stabiel lijkt te zijn, zullen er misschien ook geen updates meer komen hiervoor. De rest ontvangt, gelukkig, nog regelmatig updates. Over mijn eigen ervaringen post hier ik "updates", zodra er wat te schrijven is.
Buffalo? No, tatanka.
Gebruikersavatar
Kunstschilder1987
Contacteer:
Locatie: Zuid Limburg
Berichten: 948
Lid geworden op: 09 nov 2019, 01:10

Re: MISTer FPGA console

22 apr 2020, 17:03

Ik vind het een ontzettend gaaf project. Emuleren op de grote tv (dus niet op de pc) doe ik graag zeg maar tót en met de 16 bit en een enkele game even daarboven. Op de pc ga ik wel een stapje verder.
En dan is voor mij de retropie een prima keus. Ook hou ik enorm van de mini megadrive en mini snes cases die voor de pie's beschikbaar zijn... en ook de gpi case (gameboy shell) en mini arcadekastje dat ik me heb gebouwd vind ik supergenieten. Die dingen mis ik (nog) wel voor dit project, of ben ik niet goed op de hoogte?

Dit is in kwaliteit, zover ik kan zien, een stapje omhoog. Echter... het verschil vind ik te klein t.o.v. de hogere kosten en het extra werk om me hier in te verdiepen (heeft me bij de pie's ook de nodige uurtjes gekost in het begin). Daarom is het - voor mij persoonlijk - een erg interessant iets om te bekijken maar niet om in te stappen.

Persoonlijk heb ik ook geen verlangen naar de CRT filters. Mocht je dat echter wel hebben zijn de filters van de pi echt 'heel erg nep' voor mijn gevoel. Deze zien er hier wel heel gaaf uit. Ik snap dus op veel punten echt dat het voor een ander wél de prijs waard is.... het is natuurlijk heel erg persoonlijk op het einde van de dag. Ik blijf je topic zeker volgen, vind het erg gaaf dat je zo enthousiast en uitgebreid verslag doet van je ervaringen! :)
voor mensen die het interessant vinden te zien wat ik maak:
:investigate: Link naar mijn website/schilderijen :investigate:
Afbeelding
BA BARACUS - KUNSTSCHILDER1987 - KRATOS prima rijtje spierbundels :happy:
Gebruikersavatar
jack-deejz
Locatie: Groningen
Berichten: 1076
Lid geworden op: 29 okt 2016, 14:11

Re: MISTer FPGA console

23 apr 2020, 19:20

RetroPie is handig, met veel opties, zowel intern als extern. Een bekende van mij heeft al jaren een Raspberry Pi met daarop RetroPie. Elke keer als hij andere image op zijn sd kaart had gezet of een andere sd kaart had, kwam ie bij mij langs om het te testen. Waaraan het lag weet ik niet, maar de ene keer was er duidelijke input lag en een andere keer was dit weer niet het geval. Wanneer het goed was beviel het mij beter dan emulatie via de PC, wat soms een zooi kan zijn. Voor de prijs is een Raspberry Pi erg goed, al komt er naar mijn idee het nodige geknutsel aan te pas om het helemaal goed te krijgen.

Er zijn wel verschillende cases voor de MiSTer, maar houden zich voornamelijk aan dezelfde vorm factor. Zelf een case of een arcade set-up om de MiSTer heen bouwen kan prima. Het Nano DE-10 board, het absolute minimum voor een set-up, en de expansion boards zijn iets kleiner dan 11 bij 7 centimeter, wat ongeveer de afmetingen van mijn console plus case zijn (hoogte niet gemeten).

De MiSTer is inderdaad een goede stap omhoog qua kwaliteit, als je weet wat je doet, en heeft veel cores tot zijn beschikking, maar heeft nog een lange weg te gaan qua aanbod in b.v. arcade games, en sommige cores hebben nog echt wat werk nodig. Veel werk is het echter niet om een MiSTer console in elkaar te zetten, kan binnen een kwartier, de software op een sd kaart te installeren, kan in een paar minuten, en deze te updaten via het update script in de MiSTer, duurt hooguit 5 minuten. De crt filters kunnen inderdaad mooi zijn, maar vereist de juiste resolutie plus manier van schalen om mooi te lijken.

Ik weet nu trouwens hoe ik het ini bestand in de MiSTer console kan openen. Deze is te vinden onder de scripts, waar ook de updater zich bevind. Erg handig zo en heb de resolutie van 720p naar 1080p gezet. Normaal gesproken is 1080p niet handig voor de oude 240p signalen, maar is hier zo geimplementeerd dat het originele aspect ratio behouden blijft, als de juiste manier van schalen gekozen is. Het lijkt bijna wel of de MiSTer console het beste tot zijn recht komt met deze resolutie, al moet ik nog een vergelijking doen met 720p. De scanlines zijn nu wel minder duidelijk, waarschijnlijk omdat ze nu dunner zijn? Geen idee eigenlijk.

Wat emulatie betreft en de manier waarop dat gedaan word, keuzes zat gelukkig. Met prijzen variërend van een paar tientjes tot aan honderden euro's, voor iedereen wat. Voor een paar tientjes en de nodige inzet kun je een hele goede set-up bouwen.
Buffalo? No, tatanka.

Terug naar “Retro gaming”