Hoeveel retro games kunnen we uitspelen in 2020?

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
VASH SAN

Re: Hoeveel retro games kunnen we uitspelen in 2020?

11 mar 2020, 22:51

Chip N Dale Rescue Rangers op de NES

Afbeelding

Staat mijn naam ook een keer in zo'n lijstje, vermakelijk maar wel heel eenvoudig
Galious
Moderator
Moderator

14 mar 2020, 22:32

Aero Fighters 2 (arcade, gespeeld op PS4)
Een toffe shoot 'em up uit de Arcade Archives Serie. Had deze nog op de eerste Button Bashers dag in Awesome Space gespeeld op de Astro City o.a. samen met Gurtus :)

De tweede run die je moet doen voor de credits is alleen niet echt leuk meer. De uitvinder van "revenge bullets" kan de pot op!

Afbeelding
nmkl pjkl ftmch
Xenafan1985
Contacteer:

15 mar 2020, 17:54

Final Fight 2 (SNES)

Toffe sequel, maar speel nog steeds het liefst het origineel.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Using Tapatalk
gekkehenkie

16 mar 2020, 17:53

Truxton is een vertical shooter die ik vroeger op vakantie in Indonesië erg vaak in de arcadehallen gespeeld heb. Kostte toen 100 roepia (omgerekend een dubbeltje) voor een potje dus mijn broer en ik waren niet bij de arcade weg te slaan. Ik was dan ook erg blij dat ik dit spel voor de Mega Drive heb kunnen vinden.
Je kunt power-ups, bommen en levens verzamelen tijdens het spel. Bij 5 power-ups gaat je wapen een level omhoog en nog 5 power-ups verder gaat ie naar maximum. Je komt ook voorwerpen tegen die je wapen verandert, rood is je standaardwapen (bij maximum vormt ie een schild om je ruimteschip), groen is vooral krachtig naar voren en blauw is een bliksemschicht die zich hecht aan grotere vijanden. Het is een vrij trage shooter waar niet heel veel tegelijk op het scherm komt maar helaas ben je bij 1 hit direct af en raak je ook meteen je power-ups en een groot gedeelte van je bommen kwijt. Dat maakt het spel toch vrij frusterend. Wel heb je een onbeperkt aantal continues.
Het geluid is echt een genot.

Ik heb het spel op easy t/m het eerste einde uitgespeeld. Hierna begint het spel opnieuw op een iets hogere moeilijkheidsgraad waarna je door kan spelen to wel 5 verschillende eindes.

Truxton (MD)
Afbeelding
Consider yourself a hero.
gekkehenkie

20 mar 2020, 11:32

Story Mode uitgespeeld van Trioncube op de DS.

Het is een soort Tetris waarbij vormpjes bestaande uit 3 blokjes naar beneden vallen. Het is even wennen omdat hierbij het doel is om kubussen van 3 bij 3 te vormen ipv lijnen. Als je eenmaal een kubus hebt gevormd moet je proberen blokjes eraan vast te krijgen, zolang er maar een nieuwe kubus wordt gevormd. Als dit niet meer lukt, verdwijnen de gevormde kubussen en kan je weer verder.

Ze hebben er een verhaaltje bij verzonnen dat je een ruimteschip moet voortbewegen. Des te meer kubussen je vormt des te groter de afstand is die je aflegt. De verhaalmodus heeft 45 levels waarna je hem nog een keer mag doen in ronde 2.

Er is ook nog een hele korte Arcade Mode en een leuke Endless Mode. Verder zijn er ruim 50 verschillende achtergronden en geluiden te verzamelen. De laatste 4 gaan me totaal nog ongeveer 26 uur kosten dus daar ben ik maar mee gestopt.

In ieder geval een puzzelspelletje die wel de moeite waard is als je een keer iets znders dan Tetris wilt spelen.

Trioncube (NDS)
Afbeelding
toejam

22 mar 2020, 21:09

Afbeelding

Wizball - Commodore 64

Ik weet de eerste keer nog dat ik deze uitspeelde en het me enorm verbaasde dat er 8 levels in zitten. Je hebt namelijk steeds groepen van 3 levels met primaire kleuren. Rood/groen/blauw en hierbij verzamel je deze kleuren in bepaalde samenstellingen om het kwaad te verdrijven. Het is een erg leuke game die niet voor niets redelijk hoog in mijn top 100 staat en ik had zin om deze weer een keer te spelen.

Maar goed, 8 levels. Het laatste blauwe level is waarschijnlijk omwille van het beperkte geheugen geschrapt. Vroeger ging ik door tot de 9999990 punten maar daar had ik vandaag geen zin in :)
Yo, homeboy gimme five!
toejam

24 mar 2020, 11:19

Ghosts 'n Goblins - Commodore 64

Ik heb het even opgenomen omdat het een spel van een paar minuten is en het is wel grappig om te zien hoeveel bugs er eigenlijk in zitten. Vooral de hitboxen bij de bosses en verdwijnende vijanden is bij mij allemaal in het geheugen gegrift en ondanks dat ik deze het afgelopen jaar niet gespeeld heb knal ik er zo doorheen.

Yo, homeboy gimme five!
toejam

24 mar 2020, 13:17

Commando - Commodore 64

Toen ik aan buggy C64 arcade ports uit 1985 dacht, dacht ik ook meteen aan Commando. Met elke 10k een bonusleven is het niet heel ingewikkeld om het einde te halen. Dat is in dit filmpje ook wel te zien want nadat ik als een raket uit de startblokken schiet wordt het op het einde nog wel even spannend.

Yo, homeboy gimme five!
HeatherGrace

25 mar 2020, 15:31

Ik heb er ook een paar om toe te voegen. :smile:

Super Metroid, SNES
Afbeelding

Star Wars: Trilogy: Arcade, Arcade
Afbeelding

Star Wars: Obi-Wan, Xbox
Afbeelding

Tail Gator, GameBoy
Afbeelding
Afbeelding
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: nesfountain

28 mar 2020, 10:45

Golden Axe Warrior (Sega Master System)

Afbeelding
gekkehenkie

28 mar 2020, 14:34

Jungle Strike uitgespeeld op de Mega Drive. Het is een spel die ik al zeer lang in mijn bezit heb en die ik eigenlijk alleen maar heb aangeschaft om een mini-verzamelingetje te maken met de andere Strike-delen. Dit is een vervolg op Desert Strike en hierna kwam nog Urban Strike.

Het is een isometrische shoot 'm up met strategische elementen. Je bestuurt een Comanche-helikopter die als wapens een mitrailleur, Hydra missiles en Hellfires aan boord heeft. In dit deel neem je het op tegen twee "madmans" die het voorzien hebben op de VS. Het spel is een stuk langer dan het Desert Strike en ook de moeilijkheid ligt een stapje hoger. Sommige levels hebben me echt uren gekost om de juiste strategie te bepalen en voor één level heb ik zelfs een plattegrond moeten tekenen om alle brandstofvaten te kunnen lokaliseren.

Je moet ook nog af en toe een ander voertuig besturen (Hovercraft, motor en Stealthvliegtuig) maar dat vond ik toch erg saai.

Jungle Strike: The Sequel to Desert Strike (MD)
Afbeelding
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:

28 mar 2020, 15:46

Golden Axe II (Mega Drive)

Uitgespeeld op Normal voor de Backlog Challenge

Afbeelding
Afbeelding

Castlevania: The New Generation (Mega Drive)

Deze was ik nog vergeten te posten.
Uitgespeeld op Normal met John Morris.
Afbeelding
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:

28 mar 2020, 21:11

Chuck Rock II: Son of Chuck (Sega Mega Drive)

Afbeelding

De eerste Chuck Rock was een prima platformer met leuke cartoony graphics maar ook weer niet heel speciaal.

Deze sequel is dat wel wat mij betreft. Een nog veel betere game dan zijn voorganger.
Mooie kleurrijke graphics met erg leuke effecten in tal van levels. Veel humor ook.

Nu op Easy uitgespeeld. Wil hem ook nog op Normal uitspelen.
gekkehenkie

29 mar 2020, 18:04

Eventjes zin om te ontspannen en maar een spelletje genomen dat ik door en door ken. Was leuk om weer een keer door te spelen.

Desert Strike: Return to the Gulf (MD)
Afbeelding
ikk
Contacteer:

03 apr 2020, 23:15

Guitar Hero 5 (Wii):
Afbeelding
Ik had mijn handen vol tijdens de credits, dus dan maar een foto van de levels die je unlocked na de credits :)
gekkehenkie

05 apr 2020, 12:52

Hierbij nog twee toevoegingen voor de Mega Drive:

Allereerst Mega Bomberman. Dit is toch wel één van mijn favoriete Mega Drivespellen. Uitgebreide levels, kleurrijke eindbazen en een soort kangoeroe als hulpje. Heerlijk spel om zo af en toe weer eens op te pakken.

Mega Bomberman (MD)
Afbeelding

Daarna Snake Rattle n Roll uitgespeeld. Ik ben meer bekend met de NES-versie en daarom moest ik weer eventjes wennen aan de besturing op de Mega Drive. Aan deze versie hebben ze een level toegevoegd na de eindbaas.

Snake Rattle 'n' Roll (MD)
Afbeelding
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:

05 apr 2020, 21:45

gekkehenkie schreef:
Daarna Snake Rattle n Roll uitgespeeld. Ik ben meer bekend met de NES-versie en daarom moest ik weer eventjes wennen aan de besturing op de Mega Drive. Aan deze versie hebben ze een level toegevoegd na de eindbaas.

Snake Rattle 'n' Roll (MD)
Afbeelding
Zit er nog een verschil in qua moeilijkheid? De NES versie vond ik erg moeilijk en dan met name de trap in het laatste level.
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:

05 apr 2020, 21:46

Streets of Rage

Uitgespeeld op Normal

Afbeelding
gekkehenkie

06 apr 2020, 22:36

Ruud schreef:
05 apr 2020, 21:45
gekkehenkie schreef:
Zit er nog een verschil in qua moeilijkheid? De NES versie vond ik erg moeilijk en dan met name de trap in het laatste level.
Aargh!!! Die trap! :cursing: . Vroeger weken achtereen gespeeld om te proberen voorbij die trap te komen. Toen eindelijk een keertje gelukt met nog een paar levens over, krijg je die onverslaanbare eindbaas :cursing: . Het is me toen nooit gelukt om uit te spelen. Dat lukte me pas enige jaren geleden.

Ik heb het idee dat ze teveel klachten kregen over de moeilijkheid en dat ze daarom het spel voor de Mega Drive 'makkelijker' hebben gemaakt.
Enkele verschillen:
- De indeling van level 7 is helemaal anders. Zo'n twee jaar geleden kwam ik achter de reden :blushing: . In de NES-versie wordt NINTENDO GAMEBOY gespeld door de watervalletjes en op de Mega Drive SNAKE R+R GO SEGA. Dit maakt de laatste sprong in de Mega Drive-versie een stuk makkelijker.
- In level 8 (onderwaterlevel) zijn de visjes veel makkelijker te vangen op de Mega Drive.
- Er is een extra level op de Mega Drive na het verslaan van de eindbaas. Deze level moet je speedrunnen om het einde te halen. Haal je het niet binnen de tijd dan moet je deze level opnieuw beginnen.

Dit gezegd hebbende is het nog steeds een erg moeilijk spel, want die trap :mad1: . Ik kom er voorbij door op het juiste ritme naar links te tikken zodat je op de schuine stukken stil blijft staan.
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:

07 apr 2020, 12:05

Ja ik ben zelf ook lang bezig geweest met die trap. Ik had het toen ook opgegeven. Toen een paar weekjes later weer opgepakt om gewoon even te spelen en toen lukte het wel. Gelukkig kon ik ook de eindbaas gelijk verslaan daarna met de resterende levens.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

09 apr 2020, 09:17

Streets of Rage op de Megadrive (2 player):
Afbeelding
Ik ben de tel kwijt maar als je een Streets of Rage in een Marktplaats lotje koopt moet je gewoon weer even.
arjen1981

11 apr 2020, 08:38

Alien Storm Megadrive (2 player):

Afbeelding

Eentje die ik nog kende uit mijn basisschool tijd. En eerder nooit helemaal uitgespeeld. Nog steeds een leuke game.
Theo79

11 apr 2020, 20:33

Ninja Commando is een spel ontwikkeld door Alpha Denshi en uitgegeven door SNK. Voor een tijdje terug heb ik hem voor de Ps4 gekocht. Erg pittig spel maar door (volgens mij het oneindig aantal) continues makkelijk uit te spelen. Erg leuke game!Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A105FN met Tapatalk

Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:

12 apr 2020, 18:35

Streets of Rage II (Sega Mega Drive)

Uitgespeeld met Max op Normal (3 levens)

Afbeelding
Theo79

18 apr 2020, 21:10

Guilty Gear x voor de Gba uitgespeeld. Leuke fighting game voor de Gba!Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A105FN met Tapatalk

Terug naar “Retro gaming”