Hoeveel retro games kunnen we uitspelen in 2020?

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
gekkehenkie

Re: Hoeveel retro games kunnen we uitspelen in 2020?

25 jan 2020, 10:20

Rhapsody: A Musical Adventure is een turn-based RPG waarbij je een meisje speelt die met poppen kan praten. Als ze op haar trompet speelt kan ze de wensen van poppen doen uitkomen. Ze is verliefd op de prins maar die wordt versteend en dan is het jouw taak om de prins te redden. Het verhaal is doorspekt met Japanse humor en lijkt gericht te zijn op meisjes. Toch kom je dingen tegen die de oversekste man moeten aanspreken zoals een heks die vermoedelijk geen ondergoed draagt en waarvan de tieten op en neer springen bij elke stap die ze zet. Verder kom je deze tekst ook nog tegen:

'You found some crusty underwear. Do you want to smell it?'

Het spel is erg makkelijk. Elke keer als een karakter een level omhoog gaat worden HP en SP volledig aangevuld en je kan op elk moment het spel opslaan. Gevechten kan je automatisch laten uitvoeren met een knop op de touch screen en dit heb ik ook bijna altijd gedaan.

Het spel is uiteraard een musical dus af en toe krijg je er een mooi liedje tussendoor. Dit is in het Japans met Engelse ondertiteling.

Rhapsody: A Musical Adventure (NDS)
Afbeelding
Consider yourself a hero.
Xenafan1985
Contacteer:

25 jan 2020, 17:38

Kirby's Adventure (NES)

Ik heb deze game echt heel vaak gespeeld maar blijkbaar niet heel vaak uit want hoe dichter bij het einde hoe minder goed ik de levels herkende. Blijft een leuke game en 1 van de mooiste van de NES.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Using Tapatalk
gekkehenkie

27 jan 2020, 16:02

Xenafan1985 schreef:
25 jan 2020, 17:38
Kirby's Adventure (NES)

Ik heb deze game echt heel vaak gespeeld maar blijkbaar niet heel vaak uit want hoe dichter bij het einde hoe minder goed ik de levels herkende. Blijft een leuke game en 1 van de mooiste van de NES.
Kirby heb ik ook nog steeds onafgespeeld liggen. Ergens bij wereld 4 gestopt. Ik zal hem binnenkort maar weer eens in mijn NES stoppen.
gekkehenkie

27 jan 2020, 16:11

Teenage Zombies is een puzzle/platformer waarbij je drie tienerzombies door een wereld vol met Alien Brains moet zien te loodsen. Elk karakter heeft verschillende eigenschappen die je moet gebruiken om op bepaalde plaatsen zien te komen. Het puzzelelement is wel goed maar de besturing en hitdetectie laat echt te wensen over.
Er zijn nog vele mini-games te spelen waarvan er een aantal nog best ok zijn.
Het verhaal wordt gepresenteerd in stripvorm waarbij je de DS eventjes dwars moeten houden.

Teenage Zombies: Invasion of the Alien Brain Thingys (NDS)
Afbeelding
Ok Impala!

27 jan 2020, 16:38

Super Mario World (SNES) uitgespeeld. Zie voor mijn opmerkingen het podcast topic! :smile:

Afbeelding
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: nesfountain

29 jan 2020, 23:33

Wonder Boy (Sega Master System)

Afbeelding

Tweemaal uitgespeeld. Tweede keer alle poppen gevonden in level 1 t/m 9 waardoor je level 10 kan spelen.
Dat verandert echter helemaal niets aan het einde :glare:
gekkehenkie

30 jan 2020, 17:55

Scurge: Hive uitgespeeld op de DS. Het is een action/adventure die zich afspeelt in een isometrische 3D-omgeving, veel platformen en onderzoeken. Voor het verhaal is duidelijk leentjebuur gespeeld bij het Metroid- en Alienuniversum en het hele spel is als het ware een Metroidkloon. Is dit erg? Absoluut niet! Je merkt gewoon dat er erg veel liefde in dit spel is gestopt en het speelt heerlijk weg.

Je bent een vrouwelijke bounty hunter die in opdracht van het leger informatie moet zien te vergaren bij een onderzoekslaboratorium op een verre planeet. Alle contact is namelijk verbroken en er is een virus uitgebroken die zowel organische als anorganische voorwerpen kan overnemen. Je krijgt een bio-suit mee die je moet beschermen tegen het virus maar dit doet het pak maar tijdelijk. Er loopt een teller in beeld en als die 100 % heeft bereikt gaat je HP in sneltreinvaart naar beneden. Dit betekent dat je maar beperkte tijd hebt om op onderzoek uit te gaan en als de wiedeweerga weer terug moet naar een sick bay waar het pak weer terug wordt gezet naar 0 %, je HP wordt aangevuld en automatisch het spel wordt opgeslagen. Gaandeweg het spel krijg je de beschikking over meerdere wapens die je razendsnel kunt selecteren met de R-knop in combinatie met de richtingstoets. Dit moet je goed onder controle hebben want waar een wapen het ene soort monster meteen uitschakelt geeft het juist een andere soort monster extra kracht. Het platformen in 3D was even wennen, zeker als je later in het spel de grapple hook krijgt en je van het ene punt naar het andere moet zwaaien.

Het spel heeft meerdere moeilijkheidsgraden. Je moet op normal beginnen en als je die hebt uitgespeeld kan je de volgende keer hard selecteren. Daarna komt nog insane! Je krijgt na normal als bonus een kleurselectie voor je karakter. Er komen waarschijnlijk ook bonussen na het uitspelen van de andere moeilijksheidsgraden. De eindbazen zijn gevarieerd en uitdagend maar met de allerlaatste eindbaas had ik erg veel moeite. Heeft me echt meerdere uren gekost om de juiste strategie en wapens uit te vogelen.

Swey noemde dit al een heule goeie titel en dat kan ik alleen maar beamen. Surge: Hive op de DS is terecht een hidden gem te noemen en ik zou ook iedereen aan willen raden dit spel nu te kopen voordat er weer één of andere YouTuber ervoor zorgt dat het gigantisch in prijs stijgt. Ik heb zelf het spel CIB voor 5 euro kunnen kopen bij een hele dure game winkel.

Scurge: Hive (NDS)
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

30 jan 2020, 23:26

Scurge Hive leek mij altijd al een hidden gem, maar dan wel zoeen die dan eonen ongespeeld in mijn kast zou staan. Voor 5 euro zou ik het inderdaad ook wel proberen :)
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

31 jan 2020, 08:09

Afbeelding

Recentelijk kocht ik een lot met PSX en PS2 games. En daar zat ook Project Zero bij. Deze ben ik direct gaan spelen want ik was altijd begonnen met het 2e deel. Beviel zo goed dat we er maar helemaal doorheen zijn gegaan. Nog prima nu te spelen deze PS2 reeks.
Galious
Moderator
Moderator

31 jan 2020, 22:30

arjen1981 schreef:
Recentelijk kocht ik een lot met PSX en PS2 games. En daar zat ook Project Zero bij. Deze ben ik direct gaan spelen want ik was altijd begonnen met het 2e deel. Beviel zo goed dat we er maar helemaal doorheen zijn gegaan. Nog prima nu te spelen deze PS2 reeks.

Heb je het derde deel ooit gespeeld? Dat vond ik zelf de beste van de drie PS2 delen. Gruwelijk goed. Kan me maar weinig horror games heugen met zo'n beklemmende sfeer. Brrrr......
nmkl pjkl ftmch
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

31 jan 2020, 22:50

Baldur's Gate (PC)

Afbeelding

Niet bepaald voor de eerste keer, overigens. ;)

De game begint z'n leeftijd wel steeds meer te vertonen dankzij de verouderde graphics, slechte pathfinding, onhandige interface en enorm schommelende moeilijkheidscurve, maar het doet nog steeds erg veel goed zoals een sterke sfeer, een rijke spelwereld, een interessante verhaallijn, een aantal boeiende quests en veel toffe gebieden, voorwerpen en easter eggs om te ontdekken.

Anno 2020 zal de Enhanced Edition ongetwijfeld de betere ervaring zijn, maar ik blijf een zwak houden voor deze versie. Het is namelijk de game die me kennis liet maken met een totaal ander soort RPG's dan ik gewend was op de Super Nintendo en PlayStation, maar ook met Dungeons & Dragons dat kort daarna een nieuwe hobby zou worden.

Ik hoop ergens gedurende volgende week een uitgebreidere recensie te plaatsen in m'n "Gozert Completes..." onderwerp. :)
Swey

31 jan 2020, 23:01

Gozert schreef:
31 jan 2020, 22:50
Baldur's Gate (PC)

Afbeelding

Ik hoop ergens gedurende volgende week een uitgebreidere recensie te plaatsen in m'n "Gozert Completes..." onderwerp. :)
Daar kijk ik nou naar uit, zit al eventjes te
Dubben of de nieuwere editie wellicht wat voor mij zou zijn
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

31 jan 2020, 23:03

Ik ben ook erg benieuwd! Ik heb die BG1/BG2 collectie op de Switch gekocht omdat ik hoopte onderweg naar werk wat meters te maken. Ik speel eigenlijk nauwelijks lange single-player games op PC.
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

31 jan 2020, 23:29

Leuk om te horen! :)

Het zal waarschijnlijk pas na maandag worden, want ik heb nog een tentamen voor de boeg dan. ;)
Xenafan1985
Contacteer:

03 feb 2020, 11:38

Kirby Super Star Ultra (NDS)

Erg leuke Kirby game die echt waar is voor je geld met de vele games die erin zitten. Met name Meta Knight game was erg tof om te spelen, de game was bij vlagen zelfs nog uitdagend, niet gewend van een kirby game.Afbeelding

Using Tapatalk
Ok Impala!

03 feb 2020, 13:42

Kirby Super Star is een erg leuke game. Ik denk dat ik 'm binnenkort weer eens opstart op Switch! :smile:
Xenafan1985
Contacteer:

03 feb 2020, 16:29

Captain Commando (Arcade) Switch

Aardige beat em up uit de Capcom Beat Em Up bundel. AfbeeldingAfbeelding

Using Tapatalk
Xenafan1985
Contacteer:

03 feb 2020, 16:30

Ok Impala! schreef:Kirby Super Star is een erg leuke game. Ik denk dat ik 'm binnenkort weer eens opstart op Switch! Afbeelding
O ja dat is waar zit natuurlijk ook in de snes online op Switch, zeker doen :)

Using Tapatalk
arjen1981

03 feb 2020, 19:29

Galious schreef:
31 jan 2020, 22:30
arjen1981 schreef:

Heb je het derde deel ooit gespeeld? Dat vond ik zelf de beste van de drie PS2 delen. Gruwelijk goed. Kan me maar weinig horror games heugen met zo'n beklemmende sfeer. Brrrr......
Nee! maar wel weer Maidens of Blackwater. En deel 2 heb ik zowel op PS2 als Wii gespeeld en vind ik ook echt geweldig. Dus deel 3 en het deel op de Wii dat enkel in Japan is uitgekomen staan nog open. Ik zag alleen dat deel 3 ook wel weer een hoog prijskaartje heeft helaas. Maar ik ben die al wel aan het opspeuren.
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: nesfountain

04 feb 2020, 00:12

Alex Kidd in Miracle World (Sega Master System)

Afbeelding

Kleurrijke platformer vol frustraties en suffe Janken-battles.
Zorg dat je benodigde items hebt in het laatste kasteel en de juiste route neemt (gaat je niet lukken de eerste keer).
Xenafan1985
Contacteer:

04 feb 2020, 19:12

Battle Circuit (Arcade) Switch

De volgende game in de Capcom collectie. Deze was erg leuk! Graphics waren iets minder maar zeker de upgrades zorgen voor genoeg variatie.Afbeelding

Using Tapatalk
arjen1981

05 feb 2020, 13:25

Is PS3 al retro?:

Afbeelding
Catherine - PS3
Soms wel wat langdradig en veel herhaling maar ik vond de onthulling aan het einde wel een hele toffe.
Galious
Moderator
Moderator

05 feb 2020, 15:03

PS3 rekenen we al tot "retro", ja. De PS5 komt immers dit jaar alweer uit :)

Catherine had ik graag leuk willen vinden, maar de puzzel gameplay kwam me al snel de neus uit. De story intermissions vond ik veel interessanter. Er zijn ook aardig wat verschillende uitkomsten mogelijk, kwam ik na het uitspelen achter, dus ik ben benieuwd welke onthulling jij kreeg aan het einde van de game.
nmkl pjkl ftmch
arjen1981

05 feb 2020, 18:24

Is na de credits anders of ook daarvoor al? Want vooral net voor de laatste levels vond ik een mooi moment.
Galious
Moderator
Moderator

05 feb 2020, 22:30

arjen1981 schreef:
05 feb 2020, 18:24
Is na de credits anders of ook daarvoor al? Want vooral net voor de laatste levels vond ik een mooi moment.
Je hebt volgens mij zowel verschillende eindes voordat de credits rollen als verschillende post-credits epilogues.
nmkl pjkl ftmch

Terug naar “Retro gaming”