Button Bashers Top 25 Draft: Sega Mega Drive

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
OldSchool
Contacteer:

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Sega Mega Drive

28 mei 2020, 10:06

Tof Segatarian, dat je Sonic nog een plek geeft in deze top 25, waar hij ook thuis hoort. Sonic 1 heb ik van voor tot achter helemaal stuk gespeeld. Het is dan ook mijn favoriete deel, geheel tegen de lijn in. Deel 2 heb ik ook veel gespeeld, maar voelde me daar altijd veel meer gestuurd en te weinig in controle. De delen die jij nu noemt, heb ik helaas beide niet in de collectie, maar wel geprobeerd met emulatie en andere systemen. Ik heb ze beide nooit uitvoerig gespeeld, en dat is zo te zien een groot gemis. Dat moet ik toch eens recht gaan zetten!

Toffe review Segatarian! En ook geniaal hoe je verantwoord een 26e titel aan de top 25 toevoegt :).
Galious
Moderator
Moderator

28 mei 2020, 14:08

Mooie entry, segatarian! Een top 25 Mega Drive games zonder Sonic zou ook eigenlijk niet kunnen, dus ik ben blij dat je hem een welverdiend plekje hebt gegeven. Ik heb zelf vroeger alleen Sonic 1 en 2 gespeeld, daarna was ik overgestapt naar de SNES en had ik de serie niet meer gevolgd. Maar een paar jaar geleden heb ik Sonic 3 alsnog aan de MD collectie toe kunnen voegen (volgens mij heb ik die zelfs nog van segatarian himself overgenomen) maar ik moet er nog altijd eens een keer goed voor gaan zitten om die door te spelen. Het hele Sonic & Knuckles lock-on cartridge concept heb ik wel altijd fascinerend gevonden maar nooit helemaal goed begrepen wat het nou precies inhield. Toch een cart die ik nog maar eens op moet snorren voor de MD collectie denk ik :)

arjen1981 schreef: Toch nog een Sonic titel! Mijn persoonlijke favoriet op de Megadrive zonder CD blijft wel deel 2 maar heb ik ook goede herinneringen aan Sonic en Knuckles. Volgens mij ben alleen ik nu nog aan de beurt? Ik zal binnen de 72 uur opvolgen met nummer 25. Deze zal eveneens uit een bekende serie komen.

Ruud z'n laatste entry staat ook nog altijd open, maar hij is al een paar weken niet op het forum geweest...
nmkl pjkl ftmch
segatarian

28 mei 2020, 18:32

thanks mannen!
@gallious , ja de lock on cardridge heeft nog wel wat te bieden voor je.
hopelijk kun je sonic&knuckles toevoegen aan je collectie en de 2 games samen eens tegelijk doornemen.

@oldschool en Arjen.
Ik kan ook moeilijk kiezen welke sonic nou het meest epic is.
Sonic 1 , vind ik, mede door de competitie die we hebben gehad, wel erg geslaagd voor speedruns , maar ben er wel vaker achter gekomen dat er eigenlijk bij bijna elke sonic game daar wel rekening mee word gehouden als je echt voor top tijden probeert te gaan.
Het is maar welke Sonic ik in de megadrive heb gestopt en even serieus doorneem, meestal is dat dan mijn favoriet.
Sonic 2, trekt mij ook heel erg, vooral de aanstekelijke graphics en tune van chemical plant. Maar Sonic 3 en knuckles is wel het meest uniek en imposantste van de serie en omdat ik het recent gespeeld heb, nu weer even mijn favo.

Misschien zit Ruud wel al weken een epic spel door te nemen. zit misschien wel vast in een dungeon van shining force :tongue2:
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

29 mei 2020, 16:47

Afbeelding
Phantasy Star IV
Sega
1995
RPG
1 Player

Phantasy Star IV (PSIV) ofwel Phantasy Star: The End of the Millennium is het laatste deel van deze Japanse RPG reeks op de Mega Drive.

Hoewel dit deel zeker niet als beste RPG aller tijden werd ontvangen is deze bij mij en veel andere fans erg geliefd en wordt deel vier inmiddels juist gezien als het beste deel in de serie. Een RPG die over tijd zeker in populariteit is gegroeid.

Ik speelde deze laat want Phantasy Star Online (PSO) op de Dreamcast was ook voor mij een perfecte intro in de reeks. Want onder het geweld van Final Fantasy, Chrono Trigger en Earthbound had ook ik mijn JRPG ogen helemaal niet gericht op de Mega Drive. Als jij jezelf hierin herkend dan staan er een aantal mooie RPG’s op jou te wachten!

PSIV staat volledig los van PSO en concludeert het verhaal van het Algol Star System. Moet je de eerdere delen dan gespeeld hebben? Nee eigenlijk hoeft dat helemaal niet. Je kunt direct starten met deel IV. Mede juist doordat het verhaal erg goed wordt verteld middels cut scenes en veel elementen juist bewust op de achtergrond worden gehouden.

“During the game, however, those backstory elements aren’t made explicit. Much of it is kept secret on purpose, which is an experience we want players to have.” Rieko Kodama – 1993 Developer Commentary

Ook ik ben absoluut van het kamp dat Star Wars leuk vond totdat zonodig alles uitgelegd moest worden.

Afbeelding

Het verhaal spreekt over de Great Collapse welke de planeet Motavia voor het grootste deel heeft teruggebracht tot een woestijn. Dit maken de condities om te overleven erg lastig. En als het al niet lastig genoeg was duiken er ook nog eens overal monsters op. Ja natuurlijk! De oorsprong van deze monsters en de macht die er mee speeld zal ik in deze review niet in detail willen spoilen. Maar wat ik wel wil zeggen is dat dit plot natuurlijk nogal cliché klinkt. Misschien? Het is het bekende verhaal waar natuur en techniek vechten om een balans.

Ja er zit oude techniek onder de grond die de wereld zou moeten herstellen. Dat verhaal kennen we? Neem Horizon Zero Dawn, neem Nausicaa of neem Shira. En zo kun je wel 50 jaar terug grijpen naar diverse verhalen natuurlijk. Maar waar ik totaal niet snap waarom Horizon Zero Dawn geprezen wordt om het vertellen van een goed verhaal voel ik het in PSIV juist wel. Ook voor deze review heb ik het spel opnieuw gespeeld en keek ik toch steeds weer uit naar de volgende cutscene. Zelfs nu in 2020. En dat is toch wel een compliment.

Daarnaast heb je tijdens het spelen op elk moment ook de mogelijkheid om met jouw party te spreken om jou op weg te helpen en een samenvatting te laten geven van de laatste gebeurtenissen. Een feature die ik altijd waardeer in een RPG omdat je die toch niet vaak in één sessie uitspeelt.

Afbeelding

Hoe zit het dan met de gameplay? Het is de klassieke turned base gameplay die we kennen van Dragon Quest. Inclusief HP en TP. Waar TP gebruikt kan worden voor technieken. Alle technieken hebben zo hun eigen unieke naamgeving die de hele serie door gaan. Denk aan Wat, Giwat en Nawat. Persoonlijk vind ik het fijn als een JRPG zelfs vandaag de dag nog lekker bij deze roots blijft.

Wel kun je een stapje verder gaan in PSIV. Zo zijn er zijn combo’s te maken met de verschillende technieken en kun je deze ook samenstellen in eigen macro’s. Waar ik wel even weer aan moest wennen is het shoppen bij de winkeltjes. Zo wordt niet aangeduid dat het nieuwe zwaard sterker is dan je huidige zwaard.

“I think recent RPGs have become too user-friendly. For example, if you buy a Battle Axe in a store, the game will plainly tell you that it gives “+20 power”. But I don’t like everything to be displayed in numbers like that. In order to preserve the integrity and illusion of the world we’ve so carefully built, I’d rather players just get an impression of the weapon being stronger because it is made of stronger material.” Rieko Kodama – 1993 Developer Commentary

En dan spreken we over 1993. Het is even een hobbel die je over gaat maar als ik daarnaast kijkt naar een gedrocht als Final Fantasy XV dan ben ik maar al te blij dat ik kan teruggrijpen naar een PSIV die na even inkomen voor mij op geen moment meer echt gedateerd aanvoelt.

Afbeelding

Ook de graphics zijn meer dan oke. De game oogt bijzonder goed en maakte niet voor niks tijdens development de switch van 16Mbit naar 24Mbit cart. Nieuw voor dit deel zijn de cutscenes die het verhaal vertellen aan de hand van mooie stills en dialoogvensters. Voor mij voegt dit echt wat toe aan speelervaring en vind ik juist dat dit element een extra punt scoort op veel vergelijkbare RPG’s op de SNES. Iets wat je ook veel zag op de PC Engine CD spellen.

Op het vlak van audio en over de muziek ben ik wel iets minder positief. Waar de battle en dungeon tracks best oké zijn moet ik toch bekennen dat de town en vooral tracks in de winkeltjes niet om aan te horen zijn. Deze voelen als public domain welke slecht gedigitaliseerd is en te snel in herhaling vallen. Ik heb zelfs momenten gehad dat ik even op de mute knop drukte. Een toekomstige remaster zal dus vooral daar nog even aan moeten werken.

Afbeelding

Maar los daarvan zou een remaster zeker op zijn plaats zijn. Dit is ook nu in 2020 een hele fijne JRPG om te spelen. Juist de duur van één kleine 20 uren spreekt mij ook heel erg aan. De trend van 40, 80 of zelfs meer dan 100 uur durende rpg’s mag van mij zo snel mogelijk weer in de prullenbak. Geef mij maar een 8 uur / 10 uur durende perfecte game en daar komt Phantasy Star IV toch al enigszins dichter bij in de buurt. De dungeons zijn telkens lekker kort en ben je niet einden lang over de worldmap aan het lopen. Het is allemaal lekker behapbaar en kun je op praktisch elk moment dat je wilt (behalve in een dungeon) even saven. Een RPG voor mij. Want de meeste RPG’s bewaar ik juist veelal bewaar tot mijn pensioen. Wanneer mijn dark souls en shump reflexen toch ook wat minder zijn.

Maar dat neemt niet weg dat we het ook hier absoluut over een klassieker hebben! Eén die elke JRPG liefhebber op zijn minst een kans gegeven moet hebben.

Afbeelding

En misschien dat het jullie ook is opgevallen heb ik het in mijn reviews eerder ook graag altijd nog even over het team achter het spel. En opnieuw hebben we hier een vrouw in de lead namelijk Rieko Kodama. En een beetje Sega fan moet ook haar zeker kennen “The First Lady of RPGs”. Begonnen als sprite ontwerper voor Sega’s grootste titels en met soms wel 5 projecten tegelijkertijd wist ze uiteindelijk de director rol te pakken voor PSIV en de producer rol voor een andere geliefde RPG namelijk Skies of Arcadia. Tegenwoordig is zij nog steeds actief bij Sega en is nu lead producer van de geweldige Sega Ages serie! In een interview las ik nog dat Kodama ontzettend blij was met het resultaat. Helemaal nadat Sega de go gaf voor de 24Mbit card waarvan ze zelf eigenlijk van dachten dat het nog niet genoeg zou zijn.

Bronvermelding voor de interviews en development commentaar: http://shmuplations.com/phantasystariv/
Laatst gewijzigd door arjen1981 op 29 mei 2020, 17:11, 8 keer totaal gewijzigd.
OldSchool
Contacteer:

29 mei 2020, 16:55

Mooie review! Ben totaal niet bekend met deze serie, buiten de naam dan. Maar de graphics zien er goed uit, ik hou van turn based, dus ik denk dit toch maar eens moet gaan checken!
Galious
Moderator
Moderator

29 mei 2020, 17:24

Misschien moet ik de Phantasy Star serie nog eens een kans geven. De sci-fi setting trok me eerlijk gezegd nooit zo heel erg, maar de design philosophies die ik zo lees in de entry spreken me wel aan. En helemaal eens wat betreft speelduur!
nmkl pjkl ftmch
segatarian

29 mei 2020, 18:04

Ook ik heb nog niet veel ervaring met deze serie.
Pso1 op de dreamcast weleens geprobeerd.
En ik wil graag dit deel op de megadrive mini gaan spelen.
Verder is het op een of andere manier nooit op mijn pad gekomen.
Deel 1 op de mastersystem wil ik ook wel graag toevoegen.
En deel 3 heb ik op de MD, maar is Japans en kom ik zo niet uit.
Weer een terechte fanbase titel in de top 25.
Als ik zo op pagina 1 kijk, zie ik toch een mooie selectie aan games
Dank voor deze review!
gekkehenkie

30 mei 2020, 13:21

segatarian schreef:
27 mei 2020, 23:39
Sonic 3&knuckles
Goed dat je Sonic nog even toegevoegd hebt, hij is natuurlijk onlosmakelijk verbonden met de Mega Drive. Ik weet nog goed hoe ik het eerste deel speelde in een winkel en niet kon wachten tot ik genoeg had gespaard om het spel te kopen. Deel 2 heb ik direct gekocht toe ie uitkwam. Alle andere Sonics heb ik pas gekocht en gespeeld toen ik begon met verzamelen. Misschien dat daardoor mijn voorkeur uitgaat naar deel 2 alhoewel ik de special zone in deel 1 het beste vind.

Deel 3 is voor mij helaas iets aan de lange kant, je kan hem niet zomaar even oppakken en uitspelen. De special zones zijn wel leuk gedaan en laten je soms flink rondrennen (en springen!) om nog de laatste bal te vinden.
arjen1981 schreef: Phantasy Star IV
Bedankt dat je dit spel hebt toegevoegd. Hij staat wel op de mini maar heeft nooit mijn aandacht getrokken terwijl ik nu juist allerlei JRPG's aan het ontdekken ben op de DS. Hopelijk heb ik er tijd voor om hem dit jaar nog te kunnen spelen.
Consider yourself a hero.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

30 mei 2020, 13:41

Phantasy Star is een erg goede serie idd, ik heb IV nog niet gespeeld maar wel deel 1 en dat was al een feestje!
segatarian

31 mei 2020, 19:17

@gekke Henkie.
Klopt deel 3 en Sonic 3en knuckles is een lang avontuur, maar met de save functie niet erg dan toch?
Don Cannoli 79

01 jun 2020, 15:25

@ Sonic 3 & Knuckles:

Ah nice , een Sonic game ! En heel sneaky eigenlijk 2 Sonic games :evil2:
Moest oorspronkelijk ook 1 grote game zijn natuurlijk, dus helemaal prima.

Ik weet niet wat mijn favoriete Sonic game is op de Mega Drive. Eerder zei ik altijd deel 2 maar de laatste jaren ben ik deel 1 steeds meer waarderen. Al mis ik daar gewoon echt de spin dash. En natuurlijk op 60hz want die game kan ik ook echt niet meer op 50hz spelen. Slome egel ! Deel 3 vind ik ook heel gaaf en heb ik vroeger ook wel gespeeld maar niet zoveel als de eerdere delen.

De eerste keer dat ik de Sonic 3 & Knuckles combo speelde was pas een paar jaar terug. En het was niet eens op een Mega Drive maar op de Saturn. Daarop is de game Sonic Jam te vinden. Daar staan Sonic 1,2,3 en S&K op.

Ik vind Sonic 3 &Knuckles een erg mooie game met een heerlijke soundtrack. Mede door die soundtrack (de Michael Jackson tunes) moeten we deze game helaas steeds missen op allerlei Mega Drive compilaties e.d.

Er is alleen 1 ding wat ik aan deel 3 en ook S&K niet cool vind, en dat is hoe de Sonic sprite er uitziet.
Hieronder de vergelijking tussen de sprites. Ook mooi om te zien hoe de Sonic Mania sprite weer meer op de eerste 2 delen lijkt. Al is ie door de jaren heen wel verkleurd. :smile:

Afbeelding

@ Phantasy Star IV :

Terecht dat deze game wordt genoemd. Phantasy Star heeft een hoop fans geloof ik en het ziet er tof uit.
Helaas is deze game niet echt wat voor mij. Turnbased games heb ik geen geduld voor. Ik heb de game weleens geprobeerd omdat ik vond dat ik het eens een kans moest geven maar het is gewoon niets voor mij. Maar ik snap de appeal zeker wel voor fans van het genre en ik vind hem dan ook zeker in deze draft thuis horen.
segatarian

11 jun 2020, 19:22

Gaat Ruud hem nog afronden?
Of misschien iemand anders?
Misschien kan gozert beslissen
arjen1981

12 jun 2020, 08:51

Wat mij betreft heeft the_knives de spot van Ruud al gepakt met zijn review van Elemental Master?

Ik ben wel in voor een volgend systeem tho ;)
OldSchool
Contacteer:

12 jun 2020, 13:19

arjen1981 schreef:
12 jun 2020, 08:51
Wat mij betreft heeft the_knives de spot van Ruud al gepakt met zijn review van Elemental Master?

Ik ben wel in voor een volgend systeem tho ;)
Helemaal mee eens! Ik zeg na Nintendo en Sega, tijd voor de PSP! Ik doe wel weer mee :thumbup: , als dat mag :)
Fing3r

12 jun 2020, 13:21

Yup, let's keep going, mocht hij toch nog een game willen toevoegen dan kan hij dat altijd nog doen.
Afbeelding
segatarian

13 jun 2020, 17:53

Prima wmb.
Topic starter Gozert alleen al een tijdje geen bericht meer van gezien. de gereviewde games zijn nog niet allemaal toegevoegd op blz 1.
opzich geen drama natuurlijk :)
Vond het iig een leuke top 25 met de nodige hidden gems.
al met al wel eens met het resultaat, zullen allemaal mooi staan in de megadrive verzameling

psp wel benieuwd naar, ik heb er eentje liggen, maar nog zelden op gegamed. wel een tof apparaat.
Zaten bij mijn exemplaar vooral veel films.
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

13 jun 2020, 18:50

Ik zal proberen binnen een week een nieuwe Top 25 topic te openen! Ik probeer inderdaad te kijken naar een andere hardwarefabrikant. Sony of Microsoft zou inderdaad fijn zijn voor de afwisseling, maar ik heb niet voldoende interesse voor deelname. De PS1 is het dichtst bij, maar ik heb slechts vier aanmeldingen daarvoor (waarvan wel drie namen die nog niet aan de beurt zijn geweest). Ik zou wellicht als nummer vijf kunnen instappen, maar ik beschouw me absoluut geen expert. De PC lijkt dan de best mogelijke optie nu.

Terug naar “Retro gaming”