Button Bashers Top 25 Draft: Sega Mega Drive

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Flozem

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Sega Mega Drive

09 mei 2020, 18:23

Leuke toevoeging. Een game die ik tot nu toe niet voor de juiste prijs in de gewenste staat heb kunnen vinden bij de gangbare gameshops. Maar ik houd het in de gaten... ;)
segatarian

14 mei 2020, 12:20

wie is next, Ruud toch?
Galious
Moderator
Moderator

15 mei 2020, 13:19

Ja, Ruud is eigenlijk nog steeds aan de beurt voor zijn laatste entry.
nmkl pjkl ftmch
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

15 mei 2020, 16:51

Ruud is inderdaad aan de beurt, maar wat mij betreft mag Galious ook nu.
the_knives

Elemental Master review

15 mei 2020, 18:12

Elemental Master

Afbeelding

Release date: 1990
Ontwikkelaar: Technosoft
Genre: Shmup

De meeste shmup fans weten hoe goed Thunderforce 3 en 4 zijn. Vooral Thunderforce 4 is qua geluid en visuals zo goed dat je je bijna niet kan voorstellen dat het draait op een megadrive. Dezelfde ontwikkelaar (Technosoft) publiceerde al in 1990 het veel onbekendere Elemental Master, een top-down shooter met een fantasy thema. In 1993 kwam het spel uit in Noord-Amerika. Er is naar mijn weten geen PAL-release geweest.

Afbeelding

Je speelt een tovernaar (Laden) die de demonische krachten van de evil Gyra moet verslaan. Niet heel bijzonder qua verhaal en de cutscenes (en dialogen) zijn enigszins van het kaliber ‘aandoenlijk’ leuk. Ik heb overigens geen enkele nostalgie met het spel. Dus dat ik het een te gek spel vind spelen betekent wat mij betreft dat het ‘de tand des tijds’ goed heeft weerstaan.

Afbeelding

Met de A en B knoppen kun je naar voren, respectievelijk naar achteren, schieten. Met de C knop gebruik je je magische kracht. Naarmate je verder komt, en de krachten van verslagen eindbazen overneemt, word je steeds sterker. Het scherm scrollt automatisch naar boven, dus je kunt vast komen te zitten (en dan ga je dood).

Afbeelding

Als je begint kun je kiezen bij welke level je begint (je kunt kiezen uit de eerste 4 van de in totaal 7 levels). Dit is niet alleen leuk voor de afwisseling, het heeft ook strategische relevantie. Met de volgorde van de levels kun je namelijk bepalen welke speciale krachten (van de eindbazen die je gaat verslaan) je als eerste wilt hebben.

Afbeelding

Ik heb dit spel pas vorig jaar leren kennen toen ik me in de meer onbekende Megadrive spellen ben gaan verdiepen. Elemental Master is wat mij absoluut zo’n hidden gem. Voor mij is de belangrijkste kwaliteit van een spel dat ik het opnieuw wil spelen als ik dood ga, en dit spel heeft dat. Ik keerde steeds terug totdat ik de eindcredits zag rollen.

Afbeelding

Grafisch is het OK voor een vroeg megadrive spel. Niet spectaculair (geen Thunderforce niveau), maar wel prima. Met toffe tussen- en eindbazen. De muziek, daarentegen, is spectaculair. Iedere eindbaas heeft ook zijn eigen thema. Het spel heeft talloze melodieën die je blijft neuriën als je al bent gestopt met spelen.

Afbeelding

Het spel is niet supermoeilijk, maar ik vind dat prima. Heel vaak zijn dit soort spellen alleen uit te spelen als je er tientallen uren in stopt. Ik heb het denk ik in 10 uur uitgespeeld. Er is een verborgen code, waardoor je de moeilijkheidsgraad kunt verhogen las ik (door A + start in te drukken op het titelscherm).

Afbeelding

Al met al een absolute aanrader als je megadrive import spellen kan spelen of je een Everdrive hebt.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

16 mei 2020, 09:54

Hele toffe aanrader om even het gat van stilte in deze thread op te vangen Knives.
Don Cannoli 79

16 mei 2020, 10:04

Elemental Master hoor je bijna nooit wat over. Ook ik vind dit wel een coole game. Is weer eens wat anders als de standaard space themed shoot 'em up. Net zoals bijvoorbeeld Gynoug die hier al aan bod is geweest. Elemantal Master speelde ik af en toe wat leveltjes via m'n EverDrive. Na het lezen van de review heb ik wel weer zin om hem ff te spelen.

En idd wat Arjen ook al zegt; toffe aanrader om even de stilte op te vangen.Thanks :thumbup1:
the_knives

16 mei 2020, 15:18

Het was idd wat stil hier en zat met dit spel in mijn hoofd. Bij het tikken van het stukje lekker geluisterd naar de soundtrack die je op youtube kan vinden.

Ik las net de originele post nog eens, en nu valt het kwartje dat ik de spelregels geloof ik niet helemaal goed heb begrepen en voor mijn beurt heb gepost. Hoop dat de lijfstraf meevalt
Don Cannoli 79

16 mei 2020, 16:36

De lijfstraf zal in jouw geval iets met messen worden gok ik. :wink:

Persoonlijk vind ik het niet erg dat je de spelregels in eerste instantie niet hebt begrepen. Je hebt een leuke review voor een leuke game geschreven dat kan toch alleen maar als iets positiefs worden gezien vind ik. En ja ach...regels... zwaar overrated.
Galious
Moderator
Moderator

16 mei 2020, 17:46

Rolling Thunder 2

Afbeelding

Release date: 1991
Ontwikkelaar: Namco
Genre: Action

Met zo veel geweldige titels op de Mega Drive is het lastig om tot een laatste keuze te komen voor dit topic, maar ik blijf bij hetgeen voor mij persoonlijk zo aantrekkelijk is aan de Mega Drive library en dat is de tijdloze appeal van de pick-up-and-play, arcade-stijl titels waar je keer op keer naar terug kunt keren voor een lekkere adrenaline rush. En voor mij hoort in het rijtje Mercs, Shadow Dancer, Gynoug en Dragon’s Fury ook zonder enige twijfel Namco’s Rolling Thunder 2 thuis.

Deze sequel verscheen oorspronkelijk in 1990 in de arcadehal en werd in 1991 door Namco zelf geport naar de Mega Drive. In de game speel je als een van de leden van de World Crime Police Organization en neem je het alleen of samen met een partner op tegen de criminele Geldra organisatie.

De gameplay van deze side-scrolling action game is vrijwel identiek aan de eerste Rolling Thunder, die in 1986 verscheen. Kenmerkend voor de Rolling Thunder games is dat elk level steeds uit twee speellagen bestaat, d.w.z. een begane grond en een bovenverdieping waartussen je heen en weer kunt springen om vijanden uit te schakelen en kogels te ontwijken. Ook kom je tal van deuren en andere openingen tegen in de achtergrond, waar je in kunt gaan om te schuilen. Door in bepaalde gemarkeerde deuren te gaan, kun je ook extra ammunitie en wapen upgrades bemachtigen.

Afbeelding

Rolling Thunder 2 is net als z’n voorganger geen hoog tempo run and gun game. “Walk and gun” zou het speltempo beter omschrijven, want de game vereist meer zorgvuldig doordachte actie, niet in de minste plaats omdat je ammunitie altijd beperkt is. Je kunt dus niet in het wilde weg schieten. Ook de mogelijkheid om achter deuren en andere objecten te schuilen voor vijandelijk vuur zorgt voor een geheel andere dynamiek dan de overige actiegames uit die tijd. De 2-player co-op mode, die nieuw is in deze sequel, voegt nog een extra laag tactiek toe met het geven van dekking aan je medespeler en het verdelen van de schaarse ammo tussen jullie beiden en dat alles maakt de cover-based actie nog dynamischer.

De graphics zijn zeer getrouw aan de arcade game met veel variatie in de levels (van futuristische indoor bases tot outdoor Egypte en in ware arcade game tradition mag een lift level natuurlijk ook niet ontbreken!) en ook de soundtrack is uitstekend. Namco ging echt all-out met hun port voor de Mega Drive en voegde zelfs extra content toe die niet in de originele arcade versie zit. Zo zijn er drie extra levels toegevoegd, waar je unieke power-ups kunt vinden en waar je het zelfs op moet nemen tegen eindbazen die je niet in de arcade game aantreft. Ook zijn er cutscenes toegevoegd die tussen de levels door het verhaal vertellen.

De game biedt een stevige uitdaging, maar het password systeem zorgt er in elk geval voor dat je makkelijk terug kunt keren naar het level waar je gebleven bent voor een nieuwe poging. Dat houdt de thunder rolling! Kortom, Rolling Thunder 2 is een van de beste arcade ports op de Mega Drive, een briljante 2-player actie game en een must-have voor iedere Sega collectie.

nmkl pjkl ftmch
OldSchool
Contacteer:

16 mei 2020, 20:40

Toffe entries, Galious en Knives!

Ik kende beide games niet, maar beide zien er goed uit!

En Knives, de intentie was goed en we hebben weer een leuke game weten te ontdekken. Dus alleen maar thumbs up!
Gozert
Moderator
Moderator

16 mei 2020, 20:47

the_knives schreef:
16 mei 2020, 15:18
Het was idd wat stil hier en zat met dit spel in mijn hoofd. Bij het tikken van het stukje lekker geluisterd naar de soundtrack die je op youtube kan vinden.

Ik las net de originele post nog eens, en nu valt het kwartje dat ik de spelregels geloof ik niet helemaal goed heb begrepen en voor mijn beurt heb gepost. Hoop dat de lijfstraf meevalt
Nou, maak je borst naar nat! :evil:

Alle gekheid op een stokje, het topic kon wel wat leven gebruiken en je leverde een prima bijdrage over een toffe game. Ik ga dan absoluut niet moeilijk doen hierover, en zal je bijdrage op een later moment verwerken in de index. Die specifieke regel is er om niet te veel afleiding te hebben van de hoofdmoot, maar als het topic op z'n gat ligt juich ik alle activiteit toe. Dank je wel! :)

Ik heb enkel de arcade versie van de originele Rolling Thunder gespeeld, maar dat was een erg toffe game! Erg leuk om te lezen dat het vervolg ook erg geslaagd is en dat de Mega Drive port de originele versie eer aan doet! :thumbup:
the_knives

17 mei 2020, 21:37

Mooie review Gallious!

Ik ken alleen de arcade versie van Rolling Thunder 2 (via emulatie). Ik las dat de megadrive versie vrijwel identiek is. Ik vind het ook een tof spel. Inderdaad absoluut geen run & gun feel. Je moet methodisch te werk gaan als je ver wilt komen is mijn ervaring. Ik heb het een keer coop gespeeld en dat maakte het nog veel leuker.

Bij Rolling Thunder 3 (speciaal ontwikkeld voor de megadrive) kun je ook schuinomhoog schieten, iets wat bij deel 2 niet kan. Schijnt ook een tof spel te zijn, maar kan dat niet uit eigen ervaring bevestigen.

Meteen zin om Rolling Thunder 2 uit te proberen op mijn megadrive. Maar nog wel iemand zoeken om samen mee te spelen.
Galious
Moderator
Moderator

17 mei 2020, 22:57

Rolling Thunder 3 lijkt me ook een tof deel, ja. Helaas heb ik die ook nog nooit gespeeld, is volgens mij een Amerikaanse Genesis exclusive. En jammer genoeg wel weer enkel single player.
nmkl pjkl ftmch
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

17 mei 2020, 23:15

Rolling Thunder 2 was een van de eerste Mega Drive games die ik op de Virtual Console had aangeschaft. Fantastische game inderdaad, wellicht op het level met de liften na.
arjen1981

19 mei 2020, 10:18

Mooi afsluiter Galious!
Don Cannoli 79

19 mei 2020, 16:49

Ik heb van Rolling Thunder geloof ik alleen via MAME iets gespeeld. Op de Mega Drive ga ik hem ook maar eens proberen want wat ik zo uit de review lees ga ik me er wel mee vermaken.

Trouwens ik had eigenlijk gedacht dat er een andere 'Thunder' game de afsluiter zou zijn van Galious. Ik dacht Thunder Force III. Als ik het me goed herinner vind je die ook beter dan deel 4.
Maar je had natuurlijk ook al een shoot 'em up in de lijst gezet met Gynoug. Je dacht vast Gynoug is genoeg. Snap ik wel.
Galious
Moderator
Moderator

19 mei 2020, 16:59

Haha, ja ik heb nog zitten twijfelen of ik Thunder Force III zou doen als laatste, die hoort ook zeker thuis in iedere Mega Drive collectie wat mij betreft. Deel 4 is ook fantastisch, maar deel 3 heeft inderdaad mijn voorkeur :)
nmkl pjkl ftmch
Don Cannoli 79

19 mei 2020, 18:16

Haha, ja had ik het dus goed onthouden. :smile:
Sseb

19 mei 2020, 18:42

Als de laatste 3 geweest zijn heb ik ook nog wel wat aanvullingen klaarliggen...
segatarian

19 mei 2020, 18:52

Gave games!
ik heb rolling thunder 2 gewoon liggen zie ik, card only, maar komt mij helemaal nog niet bekend voor :blushing:
heb ik weer wat om naar uit te kijken.

de game elementral master kende ik nog niet, maar kan bijna niet anders dan dat ik dat een super game ga vinden. ik hou wel van zulk soort shooters :cool:
gekkehenkie

21 mei 2020, 13:48

Rolling Thunder 2 heb ik enkele jaren geleden toegevoegd aan mijn verzameling maar alleen maar even getest. Een goede reden om de Mega Drive weer eens aan te sluiten. Thunder Force 3 wilde ik altijd al hebben maar nu ie ook op de mini staat twijfel ik daar nog over, zeker gezien de prijs. Misschien maar eerst eens even een keer spelen op de mini.
Consider yourself a hero.
Gozert
Moderator
Moderator

21 mei 2020, 19:44

Wanneer de persoon die eigenlijk gepland staat voor de volgende bijdrage 72 uur na de vorige bijdrage nog niets geplaatst heeft (of een bericht dat hij of zij wat langer nodig heeft), mag de volgende in de wachtrij wat mij betreft en schuift deze persoon een plekje op. Zo kan er wat meer de vaart in gehouden worden. Ik zal vanaf de volgende reeks deze regel standaard toevoegen, overigens.
segatarian

27 mei 2020, 23:39

Sonic 3&knuckles
AfbeeldingAfbeelding

Sonic3 1993 Sonic&Knuckles 1994
Sega
Sonic Team

Mijn laatste Review voor de megadrive.
Ergens had ik best nog wat onbekende pareltjes willen uitlichten waar ik lol mee heb gehad, maar dat is in deze top 25 al wat veel gebeurd, heb ik zo nu en dan vernomen .
Nu een bekendere game, Gunstar heroes ging door mijn hoofd,the Story of thor, Truxton, Shinobi 3 etc. .. Maar ach, waarom pik ik er niet eentje van Sega’s vlaggenschip. Sonic.
Maar wel deel? Sonic vierde hoogtij dagen op de megadrive. Ik heb gekozen voor Sonic 3 en Sonic en Knuckles, een misschien toch iets minder vaak gespeelde versie in de retro scene.?
Een illegale review, of niet?
Dat is wat ik mij afvraag bij dit spel, of juist spellen. Een grijs gebied..
Het ging Sega in 1993 en 1994 voor de wind en vlaggenschip Sonic was toe aan een nieuw avontuur.
Het team en het budget was gegroeid en zo kwam het dat sonic 3 (of sonic&knuckles) een dusdanig
Groot avontuur werd dat er besloten werd, de game in 2 releases uit te voeren en je zo dus wel 2 keer in de buidel moest tasten, voor 1 groot spel. Althans dat is de insteek. Nu is het zo dat beide games op zich prima los te spelen zijn, maar dan heb je toch de helft gemist, want de storyline, de moeilijkheidsgraad, spelbeleving, die bouwen het beste op door het duo samen te spelen.
Afbeelding
Afbeelding
(sonic&knuckles solo)

Aardig om te weten zijn de 2 speciale functies die deze 2 cards hebben meegekregen.
Sonic 3 heeft een auto save funtie (je hoeft dus niks te doen als je de megadrive uit zet) met ruimte voor meerdere saves. Sonic & Knuckles heeft de lock in functie, een klepje kun je openen en Sonic 3 erin prikken en het spel van begin tot eind spelen met auto saves. Best Uniek!
Afbeelding
Sonic&Knuckles is ook met Sonic 2 te spelen. Hiermee kun je dan Sonic 2 met Knuckles als character
Doorspelen. Het is de entree van Knuckles in de Sonic games. Knuckles kan als speciale eigenschappen zweef duiken maken en tegen muren op klauteren.
Tails is ook van de partij, zodat je de beschikking hebt over 3 characters

The storyline is als vanouds, kort gezegd, een race met Dr. Robotnik om de chaos emeralds.
Als toevoeging zit Knuckles in het complot. Hij treitert jou in veel acts, omdat hij zich heeft aangesloten bij Robotnik. Richting het einde, als robotnik ervandoor gaat en knuckles achterlaat, ziet knuckles het licht en voegt hij zich aan Sonic zijn team.
De chaos emaralds, verzamel je nu door te zoeken naar (geheime) kamers waar een grote gouden ring in zweeft. Spring erin en je beland op een kleine 3d planeet, waar je alle blauwe balletjes moet zien te pakken, zonder dat je in een van de vele rode balletjes terecht komt. Het tempo versnelt en de werelden, naarmate je meer emeralds vergaard, ook steeds moeilijker.
Je zal bijvoorbeeld over rode balletjes heen moeten springen om bij de blauwe te komen, of gele balletjes gebruiken, die je over een heel rode ballenveld heen schiet.
Deze special stages zijn ondanks zijn 3d effect best goed te besturen.
Afbeelding
Eenmaal in het bezit van alle emeralds, is het voortaan mogelijk om als Super Sonic het hele spel te spelen, wat natuurlijk een hele coole extra is. Deze gouden Sonic is werkelijk onstuitbaar.
Afbeelding

De graphics zijn om van te smullen, de achtergronden zijn multilayered en van enorm hoge kwaliteit, de animaties zijn schitterend en heeft samen met de level layout regelmatig erg mooie 3D effecten.
De levels zijn kleurrijk en alles verloopt soepel en snel op het beeld, hoe hard je ook gaat, geen haperingen. De besturing is soepel en eenvoudig, zoals vanouds en de moeilijkheidsgraad bouwt zich mooi op, vooral Sonic &knuckles word al snel wat lastiger, ook de eindbazen, die bij Sonic 3 over het algemeen wel wat makkelijk zijn. Overall moet het niet een groot probleem zijn deze game uit te spelen, zeker omdat je kunt saven, continues kunt vergaren en levens. De Acts zelf zijn een feest om naar te kijken, met elke nieuwe level weer een sfeervolle nieuwe wereld en nieuwe interactieve elementen..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De parcours zelf zijn ten opzichte van zijn 2 voorgangers, gevuld met interactie, er zijn ontzettend veel objecten toegevoegd waar Sonic gebruik van kan maken. Oa. Lianen, roterende wegen, ballonnen enz.. De labyrinten en level design zijn fantastisch. Het algehele overkomen zijn grafisch van absolute top kwaliteit voor de megadrive.
Zo heeft Sonic nu in de bekende power up tv’s (met speedshoes,levens etc. erin) nu ook powerups in de vorm van een sphere. Deze komt als mooi geanimeerde, pulserende bol,om je aura heen en beschermt je niet alleen van een aanval, ook heeft elke kleur van deze sphere die je kan vinden een andere eigenschap. De rode fireball laat je door vuur lopen en brengt je in staat kortstondig als een komeet vooruit te zoeven, wat vijanden kapot maakt. De electro sphere zorgt ervoor dat je een dubbele jump kan maken en dat ringen in je nabijheid naar je toe worden gemagnetized.
De air Sphere stelt je in staat zonder lucht bellen te zoeken onder water te ademen, en kan door een stuiteraanval extra hoog terug bouncen.
Afbeelding

Het geluid is ook super. Ook hier is qua klank en stereo effecten alles uit de kast getrokken en de liedjes liggen aangenaam in het gehoor. Ook niet helemaal vreemd, want Micheal Jackson himself heeft naast zijn hoorbare invloed, ook zelf een paar tunes gedaan voor Sonic 3. Dit gerucht werd in 2009 bevestigd door een Sega medewerker.
Sonic 3 en Sonic en Knuckles zijn allebei voor niet te veel, redelijk eenvoudig te vinden.
Al kun je voor een nette Sonic en knuckles misschien wat meer verwachten, omdat hij als 1 van de weinige MD games in karton is verpakt.
Wanneer je geen hekel hebt aan Sonic 1 en 2, zal Sonic 3 en Sonic en Knuckles je zeker niet teleurstellen. Nee eerder verbazen. Zo’n goed spel nog zoveel mooier weten te maken. En een extra lekker lang avontuur voordat je hem uit hebt en ook een hogere replay waarde.
De glorie dagen van Sonic en Sega horen wat mij betreft bij elke megadrive bezitter.
arjen1981

28 mei 2020, 09:29

Toch nog een Sonic titel! Mijn persoonlijke favoriet op de Megadrive zonder CD blijft wel deel 2 maar heb ik ook goede herinneringen aan Sonic en Knuckles. Volgens mij ben alleen ik nu nog aan de beurt? Ik zal binnen de 72 uur opvolgen met nummer 25. Deze zal eveneens uit een bekende serie komen.

Terug naar “Retro gaming”