Button Bashers Top 25 Draft: Sega Mega Drive

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: nesfountain

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Sega Mega Drive

13 apr 2020, 21:23

Wiz 'N' Liz
Afbeelding

Release date: 1993
Ontwikkelaar: Raising Hell Software
Genre: Platformer

Op een avond worden plots alle konijntjes (wabbits genoemd) door een mysterieuze kracht opgezogen naar een andere dimensie. Aan tovenaars Wiz en Liz de taak om de konijntjes te redden en terug te laten keren op hun thuisplaneet Pum.

Wiz 'N' Liz (van origine een Amiga-titel) is een spel voor één of twee spelers. In het optiemenu kan je het level en de moeilijkheidsgraad (skill) instellen. Om alle levels en eindbazen tegen te komen tijdens het spel zal je dit wel op zijn hoogst moeten instellen. Tevens is er in het optiemenu de mogelijkheid om een password in te voeren.

Je begint het spel in een eerste hub-wereld. In deze wereld staat een grote toverketel en tevens hangen er twee stuks fruit aan een boom. Gooi beide stukken fruit in de ketel en en een deur zal verschijnen die leidt naar een tweede hub-wereld.

AfbeeldingAfbeelding

Vanuit deze tweede hub-wereld kan je uit verschillende levels kiezen zoals bijvoorbeeld Grass Land of Lunar Land. Kies er eentje uit en het echte spel gaat beginnen. De levels bestaan uit twee lagen en vertonen een loop (in feite ren je dus rondjes.) Eerst zal je letters moeten verzamelen van een toverwoord dat bovenin beeld staat aangegeven. Dit doe je door konijntjes te verzamelen die vervolgens letters achterlaten. Heb je de letters verzameld dan zal je een bepaald aantal konijntjes moeten verzamelen om de uitgang van het level te kunnen laten verschijnen (dit allemaal binnen een bepaalde tijdslimiet). Verzamelde konijntjes laten nu ook weer voorwerpen achter zoals fruit, extra tijd, bonusletters en sterren (de valuta in dit spel). Heb je met succes het level (bestaande overigens uit meerdere rondes) afgerond dan keer je weer terug in de eerste hub-wereld. Heb je alle levels uitgespeeld dan volgt er een boss-fight (de enige vijanden in de game).

AfbeeldingAfbeelding

Als je genoeg fruit verzameld hebt in het level dan zal dit in de eerste hub-wereld aan de boom hangen. Twee stuks fruit kun je dan in de ketel gooien hopende op een mooi resultaat. In totaal zijn er 14 verschillende soorten fruit te verzamelen en zijn er zodoende bij elkaar 196 verschillende combinaties mogelijk. De effecten van het combineren van fruit zijn heel divers en zul je zelf moeten ontdekken. Zo kan je simpelweg meer tijd ontvangen (dat heb je hard nodig!), er kan in de hub-wereld een deur verschijnen naar een winkel, er gebeurt helemaal niets of er verschijnt in de hub-wereld tijdelijk een deur naar een van de vele mini-games.

Toch gaat het in eerste instantie om de main game en die zit vol hectiek. Hoe verder je komt hoe meer konijntjes je zal moeten verzamelen en hoe krapper je in je tijd komt te zitten. Dan heb ik het nog geen eens gehad over de ontploffende konijntjes...Het wordt echt een race tegen de klok en met nog 1 seconde op de klok net nog een extra tijd-icoontje weten te bemachtigen geeft dan een groot gevoel van opluchting. De bazen zijn daarbij nog een leuke toevoeging en zien er in veel gevallen erg creepy uit.

De vloeiende animaties, humor en de originele gameplay maken Wiz 'N' Liz een unieke game voor de Mega Drive die ik iedereen aanraad om uit te proberen (en dan heb ik het trouwens nog eens over de 2-player modus gehad waarin je het tegen elkaar opneemt).
OldSchool
Contacteer:

13 apr 2020, 21:54

Voor mij een totaal onbekende game! Maar klinkt wel erg goed. Graphics zien er top uit en de gameplay klinkt origineel en het klinkt totaal niet als een standaard platformer. Tof!
toejam

14 apr 2020, 09:03

Deze heb ik een keer als aanrader, van volgens mij ook jou al Ruud, aangeschaft. Ik vond het een hele leuke game maar liep er tegen aan dat ik continue tijd te kort kwam. Ben niet zo'n snelle speler :)
Yo, homeboy gimme five!
Flozem

14 apr 2020, 09:38

Super game die nog goedkoop aan de collectie is toe te voegen. Ik vind de muziek en geluidseffecten ook echt goed in deze game. Maar met een Psygnosis kan dat ook niet anders...

Met recht een hidden gem. :)
Laatst gewijzigd door Flozem op 14 apr 2020, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
segatarian

14 apr 2020, 11:51

Ik heb dit spel ook staan, speel het soms weleens een paar levels.
Het is een vrolijke verschijning en lijkt haast sneller dan Sonic.
Het lijkt op zijn minst wel een oké spel, waarom ik het niet wat meer heb gespeeld weet ik niet precies, tijd om weer eens te proberen
Don Cannoli 79

16 apr 2020, 10:05

Deze game heb ik geloof ik ook voor het eerst iets over gehoord op dit forum. Zo te lezen en aan de plaatjes te zien wel een leuke game.
Ik ga hem zeker eens proberen.
toejam schreef: Ik vond het een hele leuke game maar liep er tegen aan dat ik continue tijd te kort kwam. Ben niet zo'n snelle speler :)
Ik heb het gevoel dat ik daar ook last van ga krijgen in deze game.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020

17 apr 2020, 16:51

Wow nog een euro platformer. Dat had ik niet verwacht! Ik voel zo langzamerhand wel een beetje een Button Bashers Top 25 Draft Amiga aankomen ;)
gekkehenkie

19 apr 2020, 20:16

Erg vrolijk spelletje met humor. Alleen mij iets te snel. Zal hem dit jaar nog eens een keertje opstarten.
Consider yourself a hero.
Galious
Moderator
Moderator

03 mei 2020, 23:18

Volgens mij is Ruud nog aan de beurt voor zijn laatste keuze?
nmkl pjkl ftmch
OldSchool
Contacteer:

04 mei 2020, 10:06

Als Ruud nog tijd nodig heeft, kan ik eventueel wel alvast mijn laatste entry doen?
Ribbelchips

04 mei 2020, 14:07

Graag, topic bloedt een beetje dood zo..
segatarian

04 mei 2020, 19:35

Ik vind het prima oldschool
OldSchool
Contacteer:

05 mei 2020, 23:03

Kid Chameleon
Afbeelding

Release date: 1992
Ontwikkelaar: Sega
Genre: Platformer

Afbeelding

Mijn laatste bijdrage aan de top 25! Voor mij is dit de platformer der platformers! Welkom bij de videogame "Wilde Side". Helaas is dit een videogame, a la Tron, die de spelers ontvoert. En jij bent Kid Chameleon, de held die alle ontvoerde kinderen weer de vrijheid mag teruggeven.

In de game hobbel je door levels en probeer je telkens de vlag te vinden die het einde markeert van een level. Dit doe je dit als een echte kameleon. Er zijn in de game namelijk maskers te vinden. Zodra je een masker opzet, verander je in een ander personage. Elk van deze personages heeft zo zijn eigen mogelijkheden. Met de één kun je tegen muren op klimmen, met de ander kun je muren kapot beuken. Er is ook een heuze samoerai, welke met zijn zwaard de tegenstanders kan uitschakelen. Mijn favoriet was altijd het ice hockey masker. Als je deze opzet, kun je met bijltjes gooien. Als je een masker pakt, welke je al draagt, ontvang je health. In de game is het alleen al de uitdaging om elk van de 9 maskers een keer te vinden en te ervaren wat ze doen. Tel je je maskerloze vorm mee, zijn er uiteindelijk dus 10 vormen waarin je de game kunt spelen. De controller heeft natuurlijk drie knoppen: één om te rennen, één om te springen en één voor de special move van je masker.

De game bevat duidelijk elementen van bekende succesformules en met name de Mario elementen haal je er al snel uit. Je springt op een vijand om hem te doden. Er zijn blokken, welke je kapot kunt springen, en blokken waar iets uit komt. Hierbij moet je denken aan diamantjes, extra tijd of natuurlijk een masker! Veel van deze dingen kun je direct linken aan Mario. Maar gelukkig is de game zo goed dat het iets kan toe voegen aan het genre. Voornaamste reden is uiteraard de mogelijkheid van de maskers, die de game zijn authenticiteit geeft. Een andere reden is het feit dat de game voor zijn tijd enorm groot is. Om en nabij de 100 (!) levels! De levels zijn niet allemaal even origineel, maar er meer dan voldoende variatie en uitdaging in. Er zit een duidelijke groei in qua niveau.Het enige minpuntje aan een game van deze omvang: géén save mogelijkheid, geen level passwords, niks. Het spel kan door gebruik te maken van warps, snel uitgespeeld worden. Maar in een internetloze tijd, waarin ik dit spel oorspronkelijk speelde, wist je die niet. De game heeft redelijke graphics en redelijke muziek, die alleen niet blijft hangen. Mocht dit net even wat beter zijn geweest, was deze game zonder enige twijfel een klassieker voor iedereen geworden. De hoofdpersoon heeft natuurlijk ook niet de glamour die een Sonic of Mario toen wel al had. Je moet het zo zien: als de game niet op alle fronten een hoogvlieger was, dan moet de gameplay toch wel erg goed zijn, wil iemand de game in de top 25 zien!

Afbeelding

Deze game is de ster in één van mijn best bijgebleven momenten uit mijn game carrière. Mijn broer had deze game geleend, of gehuurd, dat weet ik niet meer helemaal zeker. Op een avond in het weekend gaan we de game samen spelen. Op een bepaald moment, na een paar uurtjes spelen, ga ik naar bed. Om 4 uur 's nachts komt mijn broer mij wakker maken. Hij is heel ver gekomen, en wil het apparaat niet uitzetten. Dat zou zonde zijn van de voortgang. Dus ik naar beneden en speel verder. Mijn broer naar bed. Ik de rest van de nacht doorgespeeld. Mijn broer komt rond een uur of 10 naar beneden en ziet mij nog steeds spelen. We hebben toen nog samen even gespeeld, maar er kwam telkens nog een level. En nog één. En, je raadt het al, nog één! Na waarschijnlijk een uurtje of 14 á 15 aaneengesloten spelen, de game als nog uitgezet, zonder de game te hebben uitgespeeld... Hieruit kun je twee dingen afleiden: Mijn broer en ik blonken niet uit in games. De andere: met Kid Chameleon kreeg je qua speelduur wel waar voor je geld!

De game is me altijd bij gebleven en ben er lange tijd naar op zoek geweest. Ik heb een AT Games mini handheld waar hij op stond, maar dat geeft niet de echte voldoening. Enkele jaartjes terug voor het eerste mee gedaan aan de Secret Santa. Ik had de game op mijn lijstje gezet en dankzij mijn Santa kon hem na de kerstdagen aan mijn collectie toevoegen. Hij is in de loop der tijd ook op meerdere compilaties verschenen en ook voor de Wii Virtual Console. Hoe je ook van plan bent de game te gaan spelen, doe het in ieder geval, de game zal je zeker niet teleurstellen! En doe het dan vooral op een manier die je wel save states laat maken :thumbup1: !
toejam

06 mei 2020, 10:24

Die heb ik wel maar nog steeds niet gespeeld. Zal hem eens een keer opstarten op een emulator, kan ik in elk geval een save state aanmaken als het bevalt.
Yo, homeboy gimme five!
segatarian

06 mei 2020, 11:02

Leuk spel, heb hem nog niet heel vaak gespeeld, maar kan mij voorstellen dat dit spel in handen van energieke kinderen een gouden match is.
Ook nu heeft het voor mij genoeg aantrekkingskracht. Word in de Sega community ook gewaardeerd.
Kennie
eBay gebruikersnaam: ken79b

06 mei 2020, 12:22

Toen ik mijn Megadrive collectie van meer dan 100 terugbracht tot ongeveer 25 games die ik in mijn jeugd gespeeld heb bleef deze ook absoluut in mijn collectie. Ik wil hem ook nog steeds een keer echt uitspelen. Hele toffe game en die review van Oldskool is ook goed. Exact de omschrijving wat de game is en doet.
Afbeelding
Galious
Moderator
Moderator

06 mei 2020, 13:08

Leuke game, ook wat mij betreft een vrij iconische platformer voor de Mega Drive. Ik heb hem vroeger ook nooit uit kunnen spelen, liep altijd wel ergens vast na tientallen levels. Een password systeem zou erg welkom zijn geweest, maar met save states wordt dat in een aantal compilaties en op de MD Mini eindelijk opgelost dus wie weet waag ik ooit nog een nieuwe poging :)
nmkl pjkl ftmch
gekkehenkie

06 mei 2020, 14:15

Dankjewel Oldschool voor het toevoegen van dit fantastische spel. Eén van de hoogtepunten van platforming op de Mega Drive. Helemaal herkenbaar dat verhaal om de Mega Drive aan te laten staan om de volgende dag weer verder te spelen. Als ik het goed herinner heb ik het spel vroeger uiteindelijk wel uit kunnen spelen samen met mijn broer maar kan ook zijn dat we ergens voor het einde strandden. Wel stond er ooit in een magazine een cheatwarp waarbij je vanaf het einde van de tweede level met een bepaalde toetsencombinatie direct naar de eindbaas ging.

De tussenbazen en eindbaas zijn trouwens ook erg origineel en zeer stressvol. Zeker het constante "Die, die, die" dat geroepen wordt zorgt voor nog extra zweetdruppeltjes op je voorhoofd. En dan ook nog de meerdere uitgangen in bepaalde levels waarbij de verkeerde keuze je een aantal levels terug zette.

Toen ik begon met verzamelen is dit één van de eerste titels die ik aanschafde. Het spel is nog steeds voor een klein prijsje te vinden. Ik denk dat ik hem dit jaar ook weer ga spelen op de mini. Kan je lekker je eigen tempo bepalen.
Consider yourself a hero.
OldSchool
Contacteer:

06 mei 2020, 21:22

Goed om te zien dat deze game ook door jullie zo gewaardeerd wordt! En dank voor de positieve feedback!
the_knives

07 mei 2020, 08:59

Wat een toffe thread! Als 'nieuweling' ben ik een beetje de (ook oudere) content van het forum aan het doorspitten, en deze thread is als Megadrive fan zeer welkom.

Er schiet van alles door mijn hoofd, en het lijkt me leuk om wat te schrijven. Twee invalshoeken zijn mogelijk. Enerzijds zijn er nog diverse bekende 'toppers' die nog niet zijn genoemd. Voor mensen die de Megadrive niet goed kennen is het tof om hier meer over te leren.

Anderzijds zijn er minder bekende titels die aandacht verdienen. Voor de mensen die de Megadrive al beter kennen is het misschien leuk een nieuwe, wat onbekendere, game te leren kennen.

Iemand een voorkeur?
OldSchool
Contacteer:

07 mei 2020, 11:01

the_knives schreef:
07 mei 2020, 08:59
Wat een toffe thread! Als 'nieuweling' ben ik een beetje de (ook oudere) content van het forum aan het doorspitten, en deze thread is als Megadrive fan zeer welkom.

Er schiet van alles door mijn hoofd, en het lijkt me leuk om wat te schrijven. Twee invalshoeken zijn mogelijk. Enerzijds zijn er nog diverse bekende 'toppers' die nog niet zijn genoemd. Voor mensen die de Megadrive niet goed kennen is het tof om hier meer over te leren.

Anderzijds zijn er minder bekende titels die aandacht verdienen. Voor de mensen die de Megadrive al beter kennen is het misschien leuk een nieuwe, wat onbekendere, game te leren kennen.

Iemand een voorkeur?
Waarom niet beide? In de eerste post wordt uitgelegd hoe het principe van de draft werkt. De top 25 is in principe ingedeeld en er worden vijf personen geselecteerd die ieder vijf games aandragen. Daarna is het een ieder vrij om nog andere titels aan te dragen die besproken worden!
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

07 mei 2020, 11:39

Wow Kid Chameleon, die game heb ik zo lang links laten liggen omdat ik dacht dat het random shovelware was, maar nu blijkt het een gem te zijn. Gelukkig een hele betaalbare gem!
segatarian

07 mei 2020, 16:38

Nog even en de top 25 is compleet.
Hierna kun je gewoon nog meer eervolle vermeldingen maken.
Ook bij jackys megacorner is een hoop over de megadrive te ontdekken
Don Cannoli 79

08 mei 2020, 08:53

Kid Chameleon ben ik vaak aan begonnen maar ik ben nooit verder gekomen dan het eerste level. Op een of andere manier klikte het nooit met die game. Nooit geweten dat ie zo veel levels heeft en zo uitgebreid is. Na het lezen vd review toch wel weer genoeg interesse gekregen om hem nog eens een kans te geven.
jack-deejz

09 mei 2020, 12:34

Thanks segatarian!

Voor wie niet door Kid Chameleon heen kan komen, er is een infinite continue cheat. Niet echt cheaten vind ik, meer continue's hebben.
Buffalo? No, tatanka.

Terug naar “Retro gaming”