Button Bashers Top 25 Draft: Sega Mega Drive

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
jack-deejz

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Sega Mega Drive

28 mar 2020, 23:59

Don Cannoli 79 schreef:
28 mar 2020, 17:35
jack-deejz schreef:
28 mar 2020, 10:49
Mooi geschreven game aanbevelingen van allemaal. Ken tot nu toe alle games wel. Blij dat Atomic Runner, Contra/Probotector, Dragon's Fury/Devil Crash, Streets Of Rage II en Columns III er in ieder geval bij staan. Klassiekers! (rest is ook tof trouwens)
Jack die in een Mega Drive topic reageert is zooooo 2019 :wink:
Great stuff ! :thumbup1:
Mooi dat het ook in 2020 kan :thumbup1:
Buffalo? No, tatanka.
segatarian

29 mar 2020, 17:13

Don Cannoli 79 schreef:
28 mar 2020, 17:32
segatarian schreef:
27 mar 2020, 18:41
Don Cannoli 79 schreef:
25 mar 2020, 20:01
Jazeker , dat vind ik ook echt tof aan dit forum. Er is altijd wel iemand die met een game aan komt zetten die je niet kent.

Ik speel regelmatig Elevator Action 2 /Elevator Action Returns op de PS2. Die game staat op Taito Legends 2. Erg coole game.
De Saturn versie schijnt iets beter te zijn een dan heb je geloof ik deel 1 en 2 op 1 disc. Die had ik graag willen hebben maar daarop is ie helaas erg prijzig geworden. Daardoor is de PS2 versie the way to go. Zelfs als je eerst nog PS2 moet aanschaffen ben je goedkoper uit. Als je het echt on the cheap wil doen of je wil de game proberen kun je altijd met MAME beginnen.

Yep, Shinobi serie is awesome. Ik heb Shinobi X geloof ik op nr.1 ofzo in mijn top 10 lijstje gezet hier op het forum een paar jaar terug. Ik meen me te herinneren dat jij hem toen ook vrij hoog in jouw lijstje had staan.

Oké, ja verbaasd mij niet meer dat ook die Saturn titel duur is. Dan is PS2 wel een goed alternatief idd.
O ja inderdaad, er was nog iemand met shinobi x in die top 10. Volgens mij hebben we dan stiekem een beetje de zelfde smaak.
Aan de andere kant, ik denk niet dat er heel veel Saturn collectors/ liefhebbers zijn op t forum.
Een hoop games zullen nieuw zijn, vooral die niet ook op PS1 zijn verschenen
Ja ik denk sowieso omdat we echte SEGA liefhebbers zijn dat we aardig wat games tegenkomen die we beide leuk vinden. Maar tegelijkertijd zijn er ook genoeg verschillen. Ik zie bij jou soms titels voorbijkomen die ik missch niet direct zou kiezen en andersom zul jij dat ook vast hebben. Bijvoorbeeld de Streets of Rage games vind ik fantastisch en volgens mij zijn dat niet gelijk jouw eerste keuzes.
Daar zit wat in :)
Sor vind ik wel oké en zeer nette game ook.
Maar beat m up is minder mijn ding idd.
Was in mijn jeugd wel anders
segatarian

29 mar 2020, 17:15

Altijd leuk om wat nieuwe Sega weetjes te lezen jack djeez. Keep m coming ook in 2020;)
segatarian

29 mar 2020, 17:17

gekkehenkie schreef:
28 mar 2020, 14:17
El Viento ken ik alleen van naam, is hier al eens op het forum voorbijgekomen denk ik. Ziet er zeker interessant uit maar helaas te duur om even aan te schaffen. Ik heb nog even op eBay gekeken en daar stond een cart only (compleet vernaggeld) voor ongeveer 45 euro.
Damn.. idiote prijzen af en toe.
Emulatie anders eerst proberen?
OldSchool
Contacteer:

29 mar 2020, 18:15

Bubble and Squeak

Afbeelding

Release date: 1994
Ontwikkelaar: Audiogenic Software / Fox Williams
Genre: Platformer

Bubble and Squeak is niet alleen de term voor een traditioneel Engels ontbijt, maar vooral ook een ontzettend leuke en vriendelijke platformer. Je bestuurt één karakter rechtstreeks (Bubble), maar met hem kun je ook je blauwe vriend (Squeak) van alles laten doen. Het spel idee is simpel: zoek het einde van het level. Er zit een flinterdun verhaal achter: Bubble probeert Squeak, een alien, te helpen om zijn volk te bevrijden. Oorspronkelijk kwam de game uit op de Amiga, maar werd ook geport naar de Mega Drive.

Het is een relatief korte game. Wat me vooral aanspreekt in de game zijn allereerst de graphics. De game ziet er heel goed uit, zeker voor Mega Drive begrippen. Hoewel het op een simpele en kindvriendelijke platformer lijkt, is het wel ook een platformer met puzzle elementen. Hierdoor krijgt het spel de nodige diepgang en uitdaging. Ook stijgt in elk level het water. Hierdoor wordt langzaam aan de tijdsdruk opgevoerd. Hoewel Squeak geen schade oploopt door vijanden, gaat hij namelijk wel dood door te lang onder water te blijven. Je moet hem dus met je meenemen en een manier zoeken waarop je beide het einde van het level veilig vindt. Je kunt Squeak verschillende dingen laten doen. Je kunt hem stil zetten, of hem juist je laten volgen. De truc is dan om te zorgen dat hij achter je aan blijft lopen. Dat is niet vanzelfsprekend. Hij kan niet zo ver springen als jij. En als je op een lift wil springen, vergt dit een goede timing. Squeak volgt jou en is dus per definitie altijd net iets later. In vrijwel elk level zit ook een baan verstopt, kenbaar gemaakt door specifieke ronde hoeken. Als je Squeak een schop geeft "vuur" je hem af. Hij volgt dan een parcours, welke door meerdere van deze bochten wordt bepaald. Je kunt hem ook, als je coins hebt, kauwgomballen voeren. In een level zit regelmatig een kauwgomballenautomaat verstopt. Als je daar samen bent, kun je met de coins kauwgomballen voor Squeak kopen. Als dank voor de kauwgomballen neemt hij je dan op de rug. Daarmee kun je Squeak ineens wel besturen. Je kunt dan gesamenlijk springen en in latere levels zelfs ook vliegen. Bubble schiet dan niet meer, maar dit doet Squeak, met behulp van zijn bubble gum. De benodigde coins kun je verdienen door vijanden uit te schakelen.

Afbeelding

Doel van de levels is om samen het lantaarnpaaltje te vinden, welke het einde van het level markeert. Dan schudden ze elkaar de hand en ga je naar het volgende level. Ondanks het kindvriendelijke uiterlijk, vond ik de game vroeger echt niet makkelijk en ik moet bekennen dat ik hem ook nog nooit heb uitgespeeld. Wel was ik vroeger al druk in de weer met de codes die je na elk level krijgt. Een gangbaar concept in die tijd. In elk level is het zaak om zo snel mogelijk het parcours voor jezelf en voor Squeak te vinden. Hierin zit de uitdaging van het spel.

In de levels kun je ook een onderzeeboot vinden. Als je die vindt, kun je na het behalen van het level een bonuslevel spelen. Hierin verandert de game in een simpele shump. Je gaat van links naar rechts, soms gehinderd door onderwater wezens, of door muren die je dwingen een bepaald parcours af te leggen. Het scherm blijft continue scrollen, als je vast komt te zitten en het scherm haalt je in, dan eindigt het bonus level. Behaal je het einde, dan vind je de bad guy, de Kat met de negen staarten, als tegenstander in zijn eigen onderzee boot.

Afbeelding

In het licht van de meeste andere games die we tot nu toe hebben gezien, heeft deze game wellicht wat minder actie. Maar misschien kan deze schitterende platformer wellicht wat tegenwicht bieden. Als je denkt aan Mega Drive en platformer, denk je uiteraard meteen aan Sonic. Maar die game kennen we allemaal, en we houden al van het blauwe wezentje. Met de keus voor deze game, kies ik voor een game die ik vroeger zelf heb gespeeld en wellicht wat minder bekend is. Ik kocht hem zelf vrij laat, in de aanbieding, samen met de Sonic Compilation. Twee blue spine games waar ik uren plezier in heb zitten. Het is een game die zeker niet goedkoop is, en je weet hoe het werkt, hoe duurder de game, hoe beter hij is, toch? ;)

Afbeelding
Don Cannoli 79

30 mar 2020, 10:29

Ik had echt niet gedacht dat deze game voorbij zou komen. Ik heb er weleens beelden van voorbij zien komen maar zelf nooit gespeeld. Het geeft mij een beetje een James Pond gevoel. Nou hebben de James Pond games de meest verschrikkelijke soundtrack op Aarde(sorry voor de mensen die James Pond tof vinden) dus de soundtrack van deze game is vast al beter :smile:

De mechanic met die blauwe Alien die jou moet helpen is ook weer eens wat anders dan de standaard platforming games. De Sunsoft games zijn vaak hit and miss en deze valt voor jou dus in de hit categorie. Ik ga hem ook maar eens een keer op de EverDrive zetten om eens te kijken wat ik ervan vind.

Deze Top 25 draft is in ieder geval lekker onvoorspelbaar, we zijn al aardig ver maar ik heb nog geen Sonic game gezien. Deze blauwe alien komt daar dan nog het meeste bij in de buurt.
Galious
Moderator
Moderator

30 mar 2020, 13:16

Don Cannoli 79 schreef:
Ik had echt niet gedacht dat deze game voorbij zou komen. Ik heb er weleens beelden van voorbij zien komen maar zelf nooit gespeeld. Het geeft mij een beetje een James Pond gevoel. Nou hebben de James Pond games de meest verschrikkelijke soundtrack op Aarde(sorry voor de mensen die James Pond tof vinden) dus de soundtrack van deze game is vast al beter :smile:

Dit! Duizendmaal dit! Ik vervloek James Pond, want nog altijd zitten die vreselijke riedeltjes in mijn hoofd... en nu hoor ik ze dus weer!
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Bubble and Squeak had ik nog nooit van gehoord. Mede door het James Pond incident ben ik heel erg beducht op Europlatformers die van de Amiga zijn geport, al ziet deze er niet onaardig uit :)
nmkl pjkl ftmch
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

30 mar 2020, 13:39

Ook voor mij een complete verrassing. Zelfs met mijn Amiga achtergrond geen bekende titel. Na het lezen van de review ook nog wat bewegende beelden opgezocht en kan ik mij verstellen hoe je met een game als deze een relatie opbouwt over de jaren.
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: nesfountain

30 mar 2020, 16:46

Ik heb wel van de game gehoord maar ik heb deze niet in de verzameling. Staat al wel een tijd op mijn wenslijstje.
segatarian

30 mar 2020, 19:18

Deze game had ik ook niet zo verwacht.
Weleens van gehoord, maar nooit gezien of gespeeld.
Ik zal eens een filmpje bekijken om te zien of de graphics idd zo goed zijn voor een megadrive?
Kleurrijk is het iig wel, de animatie ziet er ook wel leuk uit. Ik krijg er qua looks een beetje toejam en Earl vibe bij, ook al is dat heel wat anders.
Sws top dat je deze titel aanraad, weer een game om naar uit te kijken. Gameplay is het allerbelangrijkste. Muziek, graphics en uitstraling is fijn maar niet leidend.
Laatst gewijzigd door segatarian op 30 mar 2020, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
segatarian

30 mar 2020, 19:23

Don Cannoli 79 schreef:

De mechanic met die blauwe Alien die jou moet helpen is ook weer eens wat anders dan de standaard platforming games. De Sunsoft games zijn vaak hit and miss en deze valt voor jou dus in de hit categorie. Ik ga hem ook maar eens een keer op de EverDrive zetten om eens te kijken wat ik ervan vind.

Deze Top 25 draft is in ieder geval lekker onvoorspelbaar, we zijn al aardig ver maar ik heb nog geen Sonic game gezien. Deze blauwe alien komt daar dan nog het meeste bij in de buurt.

Ik ben gek op Sonic en zou het zo in de top 25 plaatsen. Zo missen we nog wat meer toppers zoals gunstar Heroes, Castle of illusion etc.
Maar ik denk, misschien praat ik voor mijzelf, we een beetje de hidden gems promoten. (Niet alles heel hidden, maar voor de minder seganisten wel)
OldSchool
Contacteer:

30 mar 2020, 19:42

Ik probeer inderdaad zoiets als Sonic te vermijden, omdat we die allemaal al kennen en voor mijn gevoel dan weinig toevoegt. Maar Sonic zou zeker in mijn persoonlijke top 5 staan, waarmee hij natuurlijk eigenlijk ook in mijn bijdragen zou moeten terugkomen.

Ik vind het wel leuk om een game te belichten waar ik zelf écht direct iets mee heb. Mijn mega drive library is niet super groot, en veel klassiekers heb ik (nog) niet. Ik probeer me te baseren op mijn eigen ervaringen en daar kies ik de (voor mij) meest bijzondere games uit. Dat is een beetje hoe ik het aanvlieg. Maar misschien strookt dat niet helemaal met de oorspronkelijke doelstelling van het topic?
arjen1981

31 mar 2020, 16:51

Ben ik het ook mee eens. Maar we zijn er nog niet want we hebben nog een aantal titels te gaan.
OldSchool
Contacteer:

31 mar 2020, 19:36

Ik heb er nog eentje te doen, en ik kan je vertellen dat de game die ik in gedachten heb wél in mijn persoonlijke top 5 staat, maar het weer geen Sonic betreft :).
arjen1981

01 apr 2020, 09:33

Ik heb ook nog eentje. Die van mij komt uit een genre die tot nog toe erg onderbelicht is ;)
Don Cannoli 79

01 apr 2020, 09:49

Ja ik vind het juist ook leuk om de wat meer onbekende games voorbij te zien komen in dit topic. Je krijgt zo meer een idee met welke games op de Mega Drive mensen zijn opgegroeid en dat vind ik tof.

Iedereen die een Mega Drive heeft of heeft gehad is wel bekend met Sonic. Dat is dus niks nieuws, tegelijkertijd is het ook wel een beetje gek als er een top 25 draft van de Mega Drive is en er zou geen Sonic game in zitten. Gelukkig zijn de andere echt bekende franchises zoals Streets of Rage en Shinobi al wel voorbij gekomen.

Ik ben in ieder geval erg benieuwd waar jullie nog mee komen.
Ribbelchips

01 apr 2020, 11:56

Beetje dubbel inderdaad. Ik lees ook graag enthousiaste verhalen over games waar ik soms niet eens het bestaan van wist. Aan de andere kant is een top 25 ook niet echt compleet zonder de échte evergreens.
OldSchool
Contacteer:

01 apr 2020, 15:47

Ribbelchips schreef:
01 apr 2020, 11:56
Beetje dubbel inderdaad. Ik lees ook graag enthousiaste verhalen over games waar ik soms niet eens het bestaan van wist. Aan de andere kant is een top 25 ook niet echt compleet zonder de échte evergreens.
Daar heb je uiteraard gelijk in, maar gelukkig mag iedereen na de top 25 nog games toevoegen. Mocht Sonic niet meer aan bod komen, dan kan iemand anders die altijd er na nog noemen.
segatarian

01 apr 2020, 22:42

Ik had als kind geen megadrive, heb er ooit bij iemand wel een paar bekende spellen opgedaan. Sonic 2,Ecco, en world of illusion.
Allemaal leuke games. Mijn 4 reviews hier zijn allemaal spellen die ik pas ken sinds ik verzamel, ik vind ze wel echt tof. Ik ga nog even denken wat m'n laatste review word
gekkehenkie

05 apr 2020, 12:40

Ik ben benieuwd naar de laatste toevoegingen. Bubble & Squeak had ik ook niet verwacht. Ziet er erg mooi uit en doet mij ook denken aan de Amiga. Lijkt me voor een puzzle platformer een zeer interessant spel. Helaas is hier wederom sprake van een zeer hoge aanschafprijs. Dit is toch de voornaamste reden dat ik nauwelijks nog iets koop voor de Mega Drive. Emulatie wil ik liever niet aan beginnen omdat ik dan bang ben dat ik spellen alleen maar even test en niet de moeite neem om ze helemaal uit te spelen.
Consider yourself a hero.
Don Cannoli 79

05 apr 2020, 14:55

gekkehenkie schreef: Helaas is hier wederom sprake van een zeer hoge aanschafprijs. Dit is toch de voornaamste reden dat ik nauwelijks nog iets koop voor de Mega Drive. Emulatie wil ik liever niet aan beginnen omdat ik dan bang ben dat ik spellen alleen maar even test en niet de moeite neem om ze helemaal uit te spelen.
Ik snap je punt wel qua emulatie. Zelf gebruik ik het wel op de PC en Pi3. ik vind het wel interessant om te zien hoe de emulatie steeds beter wordt.

Op de Mega Drive gebruik ik een EverDrive. Ik vind het namelijk wel fijn om niet steeds een cartridge te hoeven wisselen en ja ik speel ook games die ik niet heb. Maar ik merk voor mezelf juist dat ik daardoor beter kan beslissen welek Mega Drive games ik koop. Ik gebruik de EverDrive om nieuwe games te ontdekken en te bepalen om ik een game écht wil hebben. Zo ja, dan koop ik hem wel op een bepaald moment. Al heb ik ook echt wel een bovengrens voor mezelf.
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

06 apr 2020, 15:09

Ik heb de index in de openingspost weer een keer bijgewerkt. Het valt mij ook enorm op dat er vooral heel veel hidden gems genoemd worden en de grote namen (tot nu toe) achterwege blijven. Sonic, Gunstar Heroes, Phantasy Star, Shining Force, Thunder Force, Mickey Mouse, Aladdin, etc... Allemaal games/series die bij mij heel snel opkomen wanneer ik aan de Mega Drive denk. Zelfs Streets of Rage is pas redelijk recent genoemd, ondanks dat die game een tijd terug in de top 10 favoriete games op Button Bashers kwam. Niet dat dit per se iets slechts is; slechts opvallend. Het is immers jullie top 25. :)
Flozem

06 apr 2020, 15:18

*kuch* Mega Turrican *kuch* :biggrin:

Maar, mij maakt het niets uit. Het geeft in ieder geval inspiratie voor nieuwe aankopen.
Galious
Moderator
Moderator

06 apr 2020, 15:55

Flozem schreef:
*kuch* Mega Turrican *kuch*

Je hebt toch wel in je elleboog gekucht, he?
nmkl pjkl ftmch
Flozem

06 apr 2020, 17:30

Galious schreef:
06 apr 2020, 15:55
Flozem schreef:
*kuch* Mega Turrican *kuch*

Je hebt toch wel in je elleboog gekucht, he?
Zekers! Zo hoort dat... :tongue2:

Terug naar “Retro gaming”