Button Bashers Top 25 Draft: Sega Mega Drive

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

Button Bashers Top 25 Draft: Sega Mega Drive

19 dec 2019, 12:33

Na het succes van de Top 25 Draft: Nintendo DS gaan we nu na een korte onderbreking verder met het volgende systeem. Het was even puzzelen om vijf Button Bashers te vinden die nog niet aan de beurt zijn geweest en deze te matchen aan een systeem dat geen handheld was en ook niet door Nintendo geproduceerd werd, maar ik denk dat we uiteindelijk een mooie keuze hebben kunnen maken met de:

Sega Mega Drive

Afbeelding

Sega's succesvolste console aller tijden met naar schatting zo'n 40 miljoen verkochte eenheden is een van de populairdere systemen onder retro gamers, met een rijke geschiedenis en een breed aanbod toffe games in veel verschillende genres. Gelukkig hebben we weer een zeer deskundig panel kunnen samenstellen die hun must-play games met ons willen delen en daar ook wat meer over kunnen gaan vertellen.

Deze vijf Button Bashers zijn niemand minder dan Ruud, OldSchool, Galious, segatarian en arjen1981.

Informatie en Regels
  • De vijf deelnemers kiezen één voor één een game voor het systeem in kwestie uit en lichten in een bericht hun keuze toe. Een game die al gekozen is, mag niet meer door een andere deelnemer aangedragen worden. Nadat alle vijf deelnemers één keer aan de beurt zijn geweest, herhaalt zich dit proces in omgekeerde volgorde. Het schema zal in de index hieronder staan.
  • Enkel de bovengenoemde vijf leden mogen in eerste instantie games aandragen voor de top 25. Reacties waarin andere leden voortijdig games aandragen zullen zonder pardon worden verwijderd!
  • Nadat er 25 games genoemd zijn door de deelnemers, staat het iedereen vrij om zelf games aan te dragen als zijnde eervolle vermeldingen. Gebruik hiervoor wel het template dat aan het einde van dit bericht staat.
  • Elke keer deelnemer mag slechts één game per serie aandragen. Het is dus mogelijk dat de top 25 meer dan één game per serie bevat, maar enkel wanneer daar een groter draagvlak voor is dan slechts één persoon. Dit geldt ook voor eervolle vermeldingen na de top 25.
  • Elke deelnemer wacht met het aandragen van een nieuwe game tot minstens 24 uur na de vorige game, maar streeft er wel naar binnen dit binnen 72 uur te doen.
  • Er is geen specifieke rangorde in deze top 25.
  • Reageren op en discussiëren over de genoemde games staat uiteraard vrij en wordt zelfs van harte aangemoedigd! Vragen en opmerkingen zijn ook welkom.
Top 25 Index Template
In de spoiler hieronder vind je het template dat gebruikt wordt voor alle voordrachten. Deze kun je kopiëren en plakken, en dan invullen. Zo houden we een consistente lay-out.
Spoiler: weergeven

Code: Selecteer alles

[size=150][b]Game Titel[/b][/size]

[img]URL van screenshot[/img]

[b]Release date:[/b] Datum van eerste release (voor zover bekend; minstens een jaartal)
[b]Ontwikkelaar:[/b] Naam van ontwikkelaar
[b]Genre:[/b] Genre van de game

Alinea met daarin een korte beschrijving van de game.

Minstens één alinea waarin je uitlegt waarom deze game zo goed is en/of waarom iemand deze game in zijn collectie moet hebben (bijvoorbeeld om historische impact, uitstekend gebruik van kenmerkende eigenschappen van de hardware, uniek in zijn soort, etc.). Persoonlijke ervaringen en anecdotes zijn ook welkom.
Nogmaals, iedereen is vrij om games toe te voegen zodra de top 25 rond is.
Fing3r

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Sega Mega Drive

19 dec 2019, 12:36

Heel erg benieuwd naar wat hier gepost wordt, zelf heb ik erg weinig ervaring met de Sega consoles dus misschien kan dit topic mij er toe brengen ook eens een MD aan te schaffen :P
Afbeelding
marxkemp
Contacteer:

19 dec 2019, 12:51

Fing3r schreef:Heel erg benieuwd naar wat hier gepost wordt, zelf heb ik erg weinig ervaring met de Sega consoles dus misschien kan dit topic mij er toe brengen ook eens een MD aan te schaffen :P
Dan heb ik er nog wel eentje voor je liggen.

Ben benieuwd welke games voorbij gaan komen!! Zin'an.
kingoftherain

19 dec 2019, 12:59

Leuk! Ik heb de mijne nog maar een jaartje ongeveer en ik heb er nog niet zoveel voor, dus wellicht komt er nog wat moois voorbij waar ik nog totaal niet aan gedacht had.
"My life is a chip in your pile. Ante up!"

kingoftherain by day, N00b Extraordinaire by...er...whenever I feel like it. Watch me suck at games.
N00b Extraordinaire's YouTube channel
N00b Extraordinaire's Facebook page
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

19 dec 2019, 17:30

Ik gok dat dit topic tot de nodige ebay ventures gaat zorgen bij mij :)
Flozem

19 dec 2019, 18:42

Ik luister lees mee... Laat maar komen... :thumbup1:
toejam

19 dec 2019, 19:31

Consider my interest piqued :) Merk dat ik in de 16-bit generatie het meeste gemist heb en de Mega Drive uiteindelijk toch mijn voorkeur heeft
Yo, homeboy gimme five!
koekiemonster
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: Ruud_Luiten

19 dec 2019, 20:22

Oh yes, oh yes!! De megadrive is zo gaaf. Kom maar op!
- portable-games.nl
Don Cannoli 79

19 dec 2019, 21:51

Cool, benieuwd welke games er voorbij komen. De Mega drive is nog steeds 1 van mijn meest favoriete consoles allertijden.

Quick question :
Worden add-ons zoals de mega cd en 32X ook meegenomen?
gekkehenkie

19 dec 2019, 22:44

:happy: :party: Mega Drive. Ik had hem stiekem al verwacht. Ik ben erg benieuwd welke spellen hier voorbij komen. Eigenlijk hoef ik voor mezelf niets meer toe te voegen aan mijn verzameling maar als er betaalbare gems genoemd worden ga ik misschien toch overstag.
Consider yourself a hero.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

20 dec 2019, 03:45

Don Cannoli 79 schreef:
Cool, benieuwd welke games er voorbij komen. De Mega drive is nog steeds 1 van mijn meest favoriete consoles allertijden.

Quick question :
Ik heb hier natuurlijk niks over te zeggen maar ik zou zelf stemmen voor een apparte top 32x en een aparte top Sega CD. Al wordt een 25 dan al best wel lastig ;) Maar het kan zeker.
Jalf

20 dec 2019, 10:38

Ah, de Megadrive.. Lange tijd onbekend terrein voor mij geweest. Best bijzonder, want er stond hier eerder een Megadrive in huis dan een SNES. Mijn moeder won eentje met een prijsvraag bij de videotheek. Ik ruilde het ding na een maand of twee echter tegen een NES omdat iedereen in mijn omgeving daar op speelde :D

Ik heb me de afgelopen twee jaar pas echt verdiept in de console en er zijn enorm veel pareltjes. Vooral de Disney platformers en de Wonder Boy games speel ik graag. Ik ben erg benieuwd wat er hier buiten de usual suspects zoal nog meer voorbij gaat komen.
Ik doe niet aan onderschriften.
Ok Impala!

20 dec 2019, 11:45

Ik ben altijd een Nintendo gamer geweest en heb slechts een handvol Megadrive games gespeeld. Ben dus benieuwd wat er allemaal langs gaat komen! :smile:
Sseb

20 dec 2019, 11:51

Ben vooral benieuwd naar de games die ik zelf nog niet heb. Wellicht dat ik aan het eind van de rit nog enkele honorable mentions kan vermelden.
Gozert
Moderator
Moderator

20 dec 2019, 13:47

arjen1981 schreef:
20 dec 2019, 03:45
Don Cannoli 79 schreef:

Quick question :
Ik heb hier natuurlijk niks over te zeggen maar ik zou zelf stemmen voor een apparte top 32x en een aparte top Sega CD. Al wordt een 25 dan al best wel lastig ;) Maar het kan zeker.
Input is altijd van harte welkom!

Ik heb hier ook een vraag over gehad van een van de deelnemers. Ik denk er nog heel even over na, maar op dit moment neig ik naar de top 25 zelf te beperken tot Mega Drive titels, maar de eervolle vermeldingen open te gooien voor beide add-on consoles. Het originele idee er achter was enkel Mega Drive games, maar ik snap dat de Mega CD en 32X een sterke connectie hebben met de Mega Drive en dat die ook wel wat titels hebben die het benoemen waard kunnen zijn. Aangezien een eigen topic voor die twee erg onwaarschijnlijk zijn op basis van de opgegeven interesse, lijkt dit me een redelijk compromis. Ik sta echter open voor suggesties.
OldSchool
Contacteer:

20 dec 2019, 14:51

Misschien zou een top 25 van mega cd én 32X samen nog iets kunnen zijn? Maar het zijn dingen die veel mensen natuurlijk niet in hun collectie hebben. Ik ook (nog) niet.
Gozert
Moderator
Moderator

20 dec 2019, 15:03

Dat is het... ik weet niet of we überhaupt aan vijf mensen met uitgebreide ervaring met die twee systemen komen. Het lijkt me echter wel een mooie aanvulling voor dit topic.
segatarian

20 dec 2019, 15:17

Ik zou het wel fijn vinden als het kan.
Met name op de mega cd zijn er toffe games.
Zonder megadrive geen megacd.
Maar snap dat het misschien puur megadrive moet blijven
Gozert
Moderator
Moderator

20 dec 2019, 15:44

Ik weet niet in hoeverre de andere deelnemers ervaring hebben met de Mega CD en 32X, anders zouden we daar ook gewoon een aparte, gecombineerde top 5 of top 10 kunnen maken na de Mega Drive top 25 als mooi extraatje. :)
Galious
Moderator
Moderator

20 dec 2019, 15:48

Ik heb minimale ervaring met de Mega CD en nul komma nul met de 32X, dus ik beperk me puur tot de Mega Drive :)
nmkl pjkl ftmch
Gozert
Moderator
Moderator

31 dec 2019, 00:03

Het is een tijdje stil geweest, maar Ruud heeft het erg druk gehad met werk de afgelopen periode. Echter zal hij een dezer dagen de top 25 openen met de eerste bijdrage. Nog héél eventjes geduld dus. :)
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: nesfountain

01 jan 2020, 16:11

Rocket Knight Adventures

Afbeelding

Release date: 1993
Ontwikkelaar: Konami
Genre: Platformer

Na de release van een game met een bepaalde blauwe egel en het succes hiervan kwam er een lading games uit met in de hoofdrol een of andere coole antropomorfische mascotte. De kwaliteit van deze games hield niet altijd over maar er was sowieso één grote positieve uitzondering, namelijk Rocket Knight Adventures.

In RKA kruip je in de huid van een buidelrat genaamd Sparkster, de leider van de Rocket Knight troepen. Het verhaal wordt in de game zelf amper toegelicht maar staat wel uitgebreid beschreven in de manual. In het kort is het je taak is om je koninkrijk Zebulos te beschermen tegen het Devotindos Empire (bestaande uit veel varkens) en de afvallige krijger en verrader Axle Gear.

Sparkster is bewapend met een zwaard (dat projectielen afvuurt) en een rocketpak. Het rocketpak maakt het mogelijk om korte stukjes te vliegen, aangezien Sparkster hierbij zijn zwaard naar voren steekt is het ook een goede manier om vijanden mee aan te vallen.
Waarbij je in het eerste level nog eenvoudig van links naar rechts loopt en de vijanden die je onderweg tegenkomt verslaat, verandert de game in het tweede levels ineens in een shoot 'em up. . Zo beleef je een avontuur vol afwisseling waarin elk level, naast overigens vele boss fights wel weer iets nieuws introduceert. Dit alles gecombineerd met fraaie humorvolle graphics vol details, een bijpassende soundtrack en goede controls. Het spel bestaat uit zeven stages, verdeeld in meerdere sublevels. Er zijn meerdere moelijkheidsgraden en het aantal levens en continues is beperkt.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Er is duidelijk met veel zorg aan deze game gewerkt en dat is ook de reden om dit mijn eerste keuze te laten zijn. Alles klopt gewoon aan de game maar het zijn vooral de afwisselende gameplay en het vlotte tempo wat de game zo leuk maken. Op het ene moment vlieg je weer door de ruimte, daarna zwem je weer langs dodelijke spikes en tussendoor versla je ook nog eens veel begin-, tussen- en eindbazen. De rocketpak zorgt voor een leuk spelmechanisme maar buiten dat hebben de levels zelf ook genoeg verrassingen te bieden.
Door de meerdere (deels verborgen) moeilijkheidsgraden biedt het spel ook nog eens flink wat extra replay value, niet alleen voor de casual gamer maar ook voor de echte die-hards!

Ik ga hem trouwens maar weer snel opnieuw spelen omdat je op Easy niet het echte einde en de volledige game krijgt. Zin in!
Galious
Moderator
Moderator

01 jan 2020, 17:09

Ik heb alleen de SNES versie van Sparkster gespeeld, maar deze game waar het allemaal mee begon, moet ik nog altijd eens aan beginnen. Hij lijkt me wel heel erg gaaf. Misschien een mooie dus om eens aan mijn lijst toe te voegen voor de backlog challenge!
nmkl pjkl ftmch
Gozert
Moderator
Moderator

01 jan 2020, 17:18

Jaaa, dit is echt een hele toffe game! Ik heb pas in 2018 voor het eerst gespeeld, maar werd wel meteen een van mijn persoonlijke hoogtepuntjes voor de Mega Drive. Ik heb hem echter nog niet uitgespeeld, want zoals je zegt is het een vrij pittige game en ik kan mezelf er nooit toe zetten om een game op Easy te spelen. :D

Dank je wel, Ruud! Toffe bijdrage en een mooi begin!
arjen1981

01 jan 2020, 17:41

Mooie titel om mee af te trappen Ruud!

Terug naar “Retro gaming”