Gamecube Chronology Challenge #117

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
toejam

Re: Gamecube Chronology Challenge #111

08 apr 2020, 09:29

Leuk dat je weer verder gaat! Ik heb deze op de PS2 maar meer dan 2 punten kreeg die niet van mij :lol:
Yo, homeboy gimme five!
Ribbelchips

Re: Gamecube Chronology Challenge #111

08 apr 2020, 12:54

Haha, deze was ik al bijna weer vergeten. Ik was destijds wel fan van die 'alternatieve' sporttitels als Dave Mirra BMX, Tony Hawk en Agressive Inline enzo. Al stuntend in (voor die tijd) redelijk grote en gedetailleerde omgevingen missies doen en topscores halen met op de achtergrond allerlei toffe punk en hiphop nummers. Daar kon ik mezelf echt uren in verliezen.

Deze heb ik uiteraard ook geprobeerd. Deels omdat het het vervolg was op Dave Mirra BMX 2 (die ik heel tof vond op de Cube en veel huurde) en ook omdat er nogal wat buzz vanwege de rating. In GTA Vice City was het destijds al heel wat dat je hoertjes kon oppikken met Tommy en hier moest je ze zelfs op je BMX vervoeren... Helaas vielen de cijfers zwaar tegen, wat weer tot gevolg had dat de game snel voor 10 euro in de Eplaza budgetbak kwam te liggen.

Eenmaal in mijn NGC bleek het inderdaad een bijzonder matige game. De omgevingen en animaties oogden minder fris en gedetailleerd dan in vergelijkbare games uit die tijd, de missies waren in eerste instantie nog wel grappig (ik herinner me ook nog iets met roze poedels) , maar de game stond bol van de slechte onderbroeken lol waar ik als 21 jarige toen al niet meer op zat te wachten. Begrijpelijk dat Dave Mirra hier zijn handen op het laatste moment van af heeft getrokken. Ik lees trouwens net dat Mirra in februari 2016 zelfmoord heeft gepleegd :sick:
ikk
Contacteer:

Re: Gamecube Chronology Challenge #112

15 apr 2020, 20:22

Men in Black 2: Alien Escape, uitgebracht op 7 februari 2003.

Afbeelding

Afbeelding

De eerste Men in Black film is een klassieker, maar van het vervolg is bij mij weinig blijven hangen. Hopelijk is het spel minder vergetelijk.

Het spel opent met een lelijke cutscene met slechte voice acting. Vervolgens kun je de eerste missie starten waarin je nog een cutscene van dezelfde kwaliteit krijgt en dan wordt je in een hangar gedumpt waar wat vijanden om je heen spawnen.

Ik was gelijk de eerste missie in gedoken zonder naar de controls te kijken en dat werd vrij snel afgestraft. Dat je met A moet schieten en met de control stick met een soort tank controls moet lopen had ik natuurlijk snel door maar als je alleen met de control stick loopt is het nogal lastig om kogels te ontwijken. Mijn eerste poging duurde dan ook niet heel lang.

Voor de tweede poging maar even de controls in het menu opgezocht en blijkbaar kun je ook strafen met de triggers. Oh, en de C-stick doet helemaal niets... De tweede poging ging een stuk beter, zolang je blijft strafen wordt je bijna niet geraakt door kogels. Probleem zijn dan de vijanden met knuppels die sneller op je af lopen dan je kunt strafen. Dan heb je nog vijanden met een schild waar je op moet blijven schieten om het schild weg te krijgen en als je ze even niet raakt komt het schild weer terug.

Met mijn strafe skills waren de waves in de hangar geen probleem meer. Buiten de hangar kom je echter in een doolhof van zeecontainers waar je veel minder ruimte hebt om te strafen. Daar kunnen vijanden ook achter je spawnen en er zijn ook doodlopende paden waar die vijanden met knuppels je in kunnen sluiten. Dit voelt best goedkoop waardoor ik het de tweede poging nog niet gehaald heb. Toch was het voor een half uurtje best geinig om gewoon wat rond te rennen en te schieten.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ikk op 19 apr 2020, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Galious
Moderator
Moderator

Re: Gamecube Chronology Challenge #112

15 apr 2020, 20:39

Ik ken deze game niet, maar voel toch altijd een beetje nostalgie als ik het Infogrames logo zie :)
nmkl pjkl ftmch
ikk
Contacteer:

Re: Gamecube Chronology Challenge #113

19 apr 2020, 17:29

Star Wars: Bounty Hunter, uitgebracht op 7 februari 2003.

Afbeelding

Afbeelding

Heb nooit iets over dit spel gehoord of gelezen, maar Star Wars games zijn meestal wel prima. Hopelijk geldt dat ook weer voor deze.

Uiteraard opent het met de iconische scrollende tekst, gevolgd door een intro cutscene die best indrukwekkend is voor die tijd. Star Wars: Bounty Hunter vertelt het verhaal van Jango Fett en wat hij heeft gedaan om "het origineel" te worden van het clone army.

Eindelijk weer een spel met de moderne controls, control stick om te lopen en C-stick voor de camera. Alleen jammer dat de control stick super gevoelig is. Het spel is een shooter met platform secties.

Voor de combat heb je een auto aim, die op een willekeurige vijand locked en als die neer is naar de volgende springt. Jango Fett heeft 2 blasters en schiet meestal op 2 vijanden tegelijk, strafen is meestal genoeg om lasers te ontwijken en het spel is best gul met health pickups. Hierdoor voel je je in het begin een onoverwinnelijke badass. Dit duurt echter maar een paar levels, want hoe verder je in het spel komt hoe meer vijanden er op je af komen, met steeds betere wapens als machinegeweren en rocket launchers waardoor de combat nog best uitdagend wordt.

De levels zijn best groot en redelijk gevuld, alleen is het vaak heel onduidelijk waar je naartoe moet. Je hebt een jetpack waarmee je kort kunt vliegen en die heb je nodig voor sommige platform stukken. Sommige platforms zijn alleen heel smal en door de gevoelige control stick kunnen de platform stukken best frustrerend zijn. In elk level zijn ook een aantal NPC's verborgen die gezocht worden. Als bounty hunter kun je die natuurlijk neerschieten of vangen voor de bounty. Dit is wel een toffe vorm van collectibles.

De eerste levels vermaakte ik me prima, ondanks de gevoelige control stick, tot ik in chapter 3 bij level 2 kwam. Dit spel is namelijk opgedeeld in een aantal chapters met elk 3 levels en in elk level heb je 5 continues. In chapter 3, level 2 tegen het einde van het level was een stuk waar je een jetpack pickup (waarmee je de jetpack langer kunt gebruiken) nodig hebt om verder te komen. Helaas negeerde het spel mijn input waardoor ik de afgrond inrende. Toen ik verder ging vanaf het checkpoint, was de jetpack pickup er niet meer waardoor ik niet verder kon... Hierna was ik er wel klaar mee.

Afbeelding

Afbeelding
Fing3r

20 apr 2020, 11:11

Ik heb de game zelf ook al eens geprobeerd, had er best wel hoge verwachtingen van maar het mocht helaas niet zo zijn :( Gelukkig zijn er op de Gamecube genoeg Star Wars games die wel leuk zijn :biggrin:
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

20 apr 2020, 11:23

Jammer dat je vanwege een bug/glitch de game niet af kon maken ikk, het leest alsof je het best een aardige game vond tot dat punt.
Ribbelchips

20 apr 2020, 14:32

Ooit in de collectie gehad, maar nooit echt gespeeld. Nu na het voltooien van S1 van de Mandalorian had ik de game graag eens in de Cube geslingerd. Kwam hier binnenkort niet een remake van trouwens?
Galious
Moderator
Moderator

20 apr 2020, 14:47

Ik weet niks van een remake, maar er is wel een re-release geweest van de PS2 versie voor de PS4 van LRG. The Farce Was Strong WIth That One.
nmkl pjkl ftmch
toejam

20 apr 2020, 21:34

Heb deze voor de PS2 maar hij trok me niet echt. Zo te lezen ook weinig aan gemist verder.
Yo, homeboy gimme five!
ikk
Contacteer:

Re: Gamecube Chronology Challenge #114

17 mei 2020, 16:17

Evolution Worlds, uitgebracht op 13 februari 2003?

Afbeelding

Afbeelding

De release date van deze titel weet ik niet zeker, aangezien ik allerlei verschillende datums tegenkom. Volgens Retrocollect was het 13 februari 2003 (en volgens wat andere bronnen februari 2003 zonder dag..). Deze datum klopt waarschijnlijk niet, aangezien het een donderdag is en spellen releasen vrijwel altijd op vrijdag. Volgens Gamefaqs en mobygames was de release op 3 juni 2003, een dinsdag. Volgens de Gamecube Anthology is het 10 april 2003, weer een donderdag. Als iemand de correcte release date weet hoor ik het graag, maar voor nu houd ik de vroegste maar aan.

Ik heb nog niks gezien van dit spel, maar de cover schreeuwt JRPG en de achterkant noemt het trots "Een klassieke turn-based combat". Blijkbaar zijn er op de Dreamcast 2 Evolution games uitgebracht en is Evolution Worlds een port met een verkorte versie van beide titels op 1 disc.

Het spel begint met een combat encounter tegen een rat en een spin en na 2 rondes combat volgt een veel te lange cutscene. Komt erop neer dat je dungeons door moet om geld te verdienen en op zoek bent naar een legendarisch cyframe genaamd Evolutia. Een cyframe is een apparaat dat je gebruikt om de dungeon te verkennen en om mee aan te vallen en de meeste adventurers hebben een eigen cyframe. Zo heeft Mag de hoofdpersoon een cyframe in de vorm van een grote hand/hamer, heeft je rivaal Chain een jetpack en Pepper heeft een Megaman-achtige blaster.

Nadat de cutscene eindelijk was afgelopen moet je op zoek naar een 3e teamgenoot. Een derde ja, want behalve Mag heb je standaard je vriendin Linear mee. Linear lijkt de enige te zijn zonder cyframe en valt aan met een pan. In je huis en het dorpje kun je met meerdere mensen praten en iedereen is ingesproken waardoor het dorpje best levendig aanvoelt. Er zijn 3 mensen te vinden die je uit kunt nodigen voor je team. Ik ben voor Pepper gegaan.

Als je een 3e teamgenoot hebt moet je op zoek naar je vliegtuig om naar de eerste dungeon te komen. Een dungeon bestaat uit meerdere verdiepingen, dus je moet op elke verdieping op zoek naar de trap naar de volgende verdieping. Op elke verdieping zijn wat kisten te vinden en zitten een aantal vijanden. Ook zitten er wat valstrikken die wat damage doen of korte tijd een status effect geven. Uiteraard eindigd de dungeon met een boss fight, waarna weer een veel te lange cutscene volgde.

Na de cutscene mocht ik weer op zoek naar een teamgenoot voor de volgende dungeon, maar toen was ik er wel mee klaar. De dungeon en combat waren niet heel boeiend en de cutscenes waren me veel te lang. Best jammer wat het was best leuk om in het dorpje met iedereen te praten (met prima voice acting) en het verhaal was best interessant.

Afbeelding

Afbeelding
Galious
Moderator
Moderator

17 mei 2020, 16:32

Had nog nooit van deze game gehoord en een turn-based JRPG nog wel! Ik denk dat ik dit vroeger wel tof had gevonden :)
nmkl pjkl ftmch
WonderZwaan

18 mei 2020, 22:24

Evolution is wel een merkwaardige franchise, maar ik wist niet dat Ubisoft ze ooit heeft uitgegeven! De eerste voor de DreamCast had ook een soort spin-off/port op Neo Geo Pocket Color, volgens mij was dat vooral een dungeon crawler. (Zie hier voor video.)

Ontwikkelaar STING bestaat nog altijd, Atlus gaf/geeft vaak hun spellen uit. Ze hebben een beetje een eigen niche in de JRPG scene.
Hier zijn nog wat dingen waar men ze wellicht van kent:
- De Baroque serie, dit zijn een beetje roguelike/dungeon crawler RPGs op o.a. Sega Saturn, PS2 en Wii.
- Dokapon Kingdom is een veelgezochte op de Wii, was daarvoor een PS2 game. Heeft ook wat sequels.
- Riviera: The Promised Land is hier op GBA en PSP uitgebracht, maar was daarvoor een WonderSwan Color rpg.
- Op PSP waren ze erg aanwezig, Gungnir, Hexyz Force, en Knights in the Nightmare vormen volgens mij een soort thematische trilogie, als ik me niet vergis.
- Ook Yggdra Union en de sequel waren op PSP. Overigens was de eerste Yggdra game oorspronkelijk een GBA titel. Die gaat binnenkort op Switch uitkomen naar het schijnt.

Kortom, ze porten alles eindeloos in de rondte, een aantal van deze zullen ongetwijfeld ook op DS en Vita zijn uitgekomen. Wel tof dat zo'n kleine studio het al 30 jaar uitzingt, al spreken hun games me meestal niet aan haha.
Fing3r

19 mei 2020, 10:12

Deze staat ook nog op mijn verlanglijstje, lijkt mij in ieder geval wel een leuke game om eens door te spelen.
Afbeelding
Ribbelchips

20 mei 2020, 10:36

Ik heb deze ook op de Cube en heb hem wel eens een kans gegeven, maar ik ben niet zo van de dungeon crawlers. Stijl van de game is wel nice. Is redelijk aan de prijs tegenwoordig. Een eurootje of 40. Daar kun je ook Baten Kaitos én Lost Kingdoms voor halen en dat zijn beide betere games.
toejam

23 mei 2020, 11:32

Heb deze wel gezien maar nooit een tweede blik waardig gegund. Als ik echter het lijstje van Wonderzwaan bekijk dan zijn dat veelal games die ik wel heel positief ervaren heb dus zou dit nog wel eens wat kunnen zijn.
Yo, homeboy gimme five!
ikk
Contacteer:

Re: Gamecube Chronology Challenge #115

06 jun 2020, 21:05

Casper Spirit Dimensions, uitgebracht op 14 februari 2003.

Afbeelding

Afbeelding

Deze franchise is vroeger redelijk langs me heen gegaan, heb geloof ik alleen ooit 1 film van Casper gezien. Ik heb dan ook geen idee wat voor spel dit is, ik dacht eerst aan een platformer maar de achterkant heeft het over 360 graden full-flight movement. We gaan het zien.

De achterkant heeft niet gelogen, je vliegt inderdaad vrij rond door de levels. Het is een soort mix van een platformer en een flight sim. Je vliegt rond, schiet op vijanden en verzameld gems. Elk level heeft een vrij laag onzichtbaar plafond en veel van de gems zweven laag boven de grond waardoor de levels kleiner lijken dan ze zijn en je nooit echt de vrijheid voelt van een flight sim.

De controls waren even wennen maar werken op zich prima. De C-stick wordt niet gebruikt, in plaats daarvan bestuur je de camera met de linker stick en ga je naar voren met L. Het jammere is alleen dat het locken op vijanden niet altijd werkt en zonder te locken is het haast onmogelijk om een vijand te raken.

Helaas is het spel nogal saai. In elk level krijg je de opdracht om een paar dingen te zoeken en meer dan ronddwalen door het level tot je ze gevonden hebt of de vijand hebt afgeschoten die het heeft. Ik heb een paar levels gespeeld en meer dan dit is het niet, er is geen interessante puzzel oid te vinden. Daarnaast zijn de cutscenes zo slecht gedaan dat het verhaal ook geen reden is om door te spelen.

Afbeelding

Afbeelding
toejam

07 jun 2020, 09:38

Jep deze doet de naam shovelware redelijk eer aan. Al zul je als die hard fan waarschijnlijk wel plezier kunnen vinden in dit spel.
Yo, homeboy gimme five!
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

07 jun 2020, 12:07

Ik wilde bij dezen nog even zeggen dat ik de capture quality van the screenshot erg waardeer Ikk!
ikk
Contacteer:

07 jun 2020, 12:37

Apenheul schreef:
07 jun 2020, 12:07
Ik wilde bij dezen nog even zeggen dat ik de capture quality van the screenshot erg waardeer Ikk!
Thnx!
Ben er zelf ook blij mee, dit is veel beter dan al die foto's dus die capture card was het wel waard. :)
Ribbelchips

08 jun 2020, 12:31

Echt zo'n game die ik compleet vergeten was. Zelf ook nooit in bezit gehad tijdens mij fanatieke NGC verzamel periode. Zo te lezen heb ik ook weinig gemist.

Mede dankzij dit topic trouwens toch weer flink wat oude favorieten op de Cube terug gekocht trouwens!
Fing3r

08 jun 2020, 13:01

Casper kende ik alleen van de tekenfilms, ik heb de game ook in mijn collectie zitten maar heb hem nog ooit aangeraakt. En denk ook niet dat ik dat nog ga doen :biggrin:
Afbeelding
ikk
Contacteer:

08 jun 2020, 13:13

Ribbelchips schreef:
08 jun 2020, 12:31
Mede dankzij dit topic trouwens toch weer flink wat oude favorieten op de Cube terug gekocht trouwens!
Leuk om te horen, ben dan wel heel benieuwd welke titels dat zijn. :smile:
Ribbelchips

09 jun 2020, 10:52

Van de games die hier recent besproken zijn alleen Micro Machines, maar ook Sphinx & the Cursed Mummy, Metal Arms: Glitch in the System, Lost Kingdoms en Donkey Konga 2.
ikk
Contacteer:

Re: Gamecube Chronology Challenge #116

26 jul 2020, 15:15

Mary-Kate and Ashley Sweet 16 Licensed To Drive, uitgebracht op 14 februari 2003.

Afbeelding

Afbeelding

Volgens mij pas ik niet echt in de doelgroep van dit spel. Een party game voor meisjes, de verwachtingen liggen niet bepaald hoog...

Dit spel is niks meer dan een slechte Mario Party cloon, maar in plaats van sterren moet je vrienden verzamelen voor het feest. Je beweegt over het bord in een auto die nogal traag gaat dus je zit vooral te wachten tot je een keer wat kan doen. Op het bord heb je natuurlijk allemaal vakjes die wat doen en naast de standaard muntjes erbij en eraf zitten er ook een aantal tussen waardoor je je beurt verliest of waarmee je een willekeurige speler uitdaagt in een minigame en de verliezer moet een beurt overslaan, waardoor je nog langer kan wachten voor je is wat mag doen.

Na elke ronde is er ook een minigame en die minigames zijn bijna allemaal vreselijk. Zo is er een minigame om met je auto pionnetjes te ontwijken, deze is heel simpel en gaat veel te lang door. Dan was er 1 waarin je met je kajak dingen moet oppakken en door poortjes moet gaan, maar dat ding is onmogelijk te besturen. Er was een soort frogger, maar dan moet je met je auto door het verkeer, deze was nog best redelijk alleen bots je af en toe zonder duidelijke reden en dan mag je weer opnieuw beginnen.

Meer dan 3 rondes heb ik niet gespeeld toen was ik het spel (en de vreselijke muziek) alweer zat.

Afbeelding

Afbeelding

Terug naar “Retro gaming”