Gamecube Chronology Challenge #117

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
ikk
Contacteer:

Re: Gamecube Chronology Challenge #107

30 jun 2019, 13:17

Zelda Collector's Edition - Zelda 2: The Adventure of Link, uitgebracht op 14 november 2003.

Afbeelding

Afbeelding

We skippen weer even door naar november 2003, voor het tweede spel van de Zelda Collector's Edition; Zelda 2: The Adventure of Link. Om eerlijk te zijn kijk ik hier een beetje tegenop, want van de paar stukjes gameplay die ik gezien heb lijkt Zelda 2 me niet heel boeiend. Nu heb ik wel meer titels gespeeld waar ik vooraf weinig van verwachtte, maar geen daarvan heeft zo'n grote fanbase. Tijdens het typen heb ik het hoofdmenu van de Zelda Collector's Edition al openstaan en door die fantastische soundtrack begin ik er toch zin in te krijgen.

Helaas liep ik al bij het starten van het spel tegen problemen aan. Op de wii met Wii2HDMI kreeg ik een zwart beeld zodra ik Zelda 2 wilde starten, terwijl het geluid wel werkte. Helaas heb ik een hele goedkope AV2HDMI upscaler voor mijn Gamecube die geen 60Hz aan kan. Gaat dus niet werken met mijn capture card, dus toch weer wat foto's ipv screenshots... :( Misschien dat ik toch maar is zo'n Gamecube HD adapter ga kopen.

Het begint gelijk goed, in de overworld zodra ik een stap in het gras zet wordt ik aangevallen door slimes die nogal lastig te raken zijn. Gelukkig is het eerste dorpje vlakbij en is daar een vrouw die je healed. Vlakbij het dorpje zit een tunnel met een onzichtbare vijand. :thumbdown: Eerlijk gezegd wilde ik het spel hier al uitzetten maar ik wilde toch minstens 1 dungeon zien.

De eerste dungeon heb je gelukkig zo gevonden en aan het begin zie je een gepantserd figuur staan dus wilde ik even saven. Blijkbaar wordt je weer terug naar het start van het spel gestuurd als je saved en ben je je experience kwijt. Dus ik kon weer teruglopen naar de dungeon en dat gepantserde figuur was blijkbaar gewoon een standbeeld... De dungeon zit vol met mannetjes met een zwaard die op je afrennen, slimes, vliegende schedels en skeletten met een zwaard en schild. Jammer genoeg kostte het best wat health voor ik door had hoe ik met de verschillende vijanden om moet gaan en bleken de 3 levens niet voldoende. Toen ik na de game over weer vanaf het startpunt moest beginnen was ik er wel klaar mee.

De volgende titel van de Zelda Collector's Edition zou Ocarina of Time zijn, maar ik las dat die best buggy is? Ocarina of Time staat ook op de Wind Waker bonus disc met Master Quest. Welke versie kan ik het beste spelen, die van de Zelda Collector's Edition of die op de bonus disc?

Afbeelding

Afbeelding
Galious
Moderator
Moderator

30 jun 2019, 18:28

Ik zou deze nog wel eens willen revisiten. In mijn jeugd klikte de game niet zo, maar ik denk dat ik hem nu wel goed zou kunnen waarderen :)

Ik heb verder geen ervaring met deze Zelda Collector's Edition, dus geen idee hoe Ocarina of Time daarop draait, maar op de Wind Waker bonus disc heb ik geen enkele bugs of wat dan ook gehad toen ik door de gewone game en later nog een keer door de Master Quest heen speelde.
nmkl pjkl ftmch
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: nesfountain

01 jul 2019, 12:13

Vlakbij het dorpje zit een tunnel met een onzichtbare vijand.
Het is een donkere grot. In de eerste dungeon kan je een kandelaar vinden die donkere grotten zal verlichten.
Deze grot bevat maar één vijand en na je eerste bezoek weet je hem wel te verwachten.

Zelda II was mijn eerste Zelda en een favoriet. Ik ben echter wel een die hard 8-bitter :biggrin:
Ok Impala!

01 jul 2019, 13:22

Jammer dat Zelda II niet meteen klikte. Zelf vind ik het een erg leuke game. Als het spel wat moeilijk is in het begin kun je het beste eerst wat rondlopen over de worldmap bij het begin en een paar levels gainen. Daarmee kun je je aanvalskracht en verdediging versterken en de kosten van magic verlagen. Je kunt volgens mij ook een hart en experience points (een klein zakje) vinden in het eerste gebied. Er zit sowieso een extra hart verstopt op de kaart net onder de eerste dungeon. Vergeet ook niet om magic zoals Shield te gebruiken. Die krijg je ook meteen aan het begin in het eerste dorp.

Ik denk als je even doorzet tot je de eerste dungeon kunt uitspelen, je daarna door zal willen spelen. Het is een grote uitdaging, maar de voldoening is echt groot als je deze game kunt uitspelen! :smile:
Jalf

01 jul 2019, 14:23

ik vond TAOL destijds zo'n grote tegenvaller na het voltooien van deel 1.. Ik weet nog dat we bij TLOZ de bijgeleverde kaart hadden laten kopiëren bij een copycenter en elk boompje of rotsblok arceerden waar een geheim achter zat.. Dagenlang speelden we TLOZ tijdens de zomervakantie (ik gok 1990 of 1991). Buiten 30+ graden, maar wij zaten binnen! En toen ie uitgespeeld was gingen we hoopvol verder met deel twee.. om twee dagen later de game weer gedesillusioneerd terug te brengen na de videotheek. Niemand van ons vond de game ook maar half zo leuk als deel 1.. En tot op de dag van vandaag heb ik me nooit in het spel verdiept. Ik heb de bonusdisc trouwens ook niet meer in bezit. Ik had de Club Nintendo versie met eigen doosje.
Ik doe niet aan onderschriften.
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: nesfountain

01 jul 2019, 16:43

Ok Impala! schreef:Jammer dat Zelda II niet meteen klikte. Zelf vind ik het een erg leuke game. Als het spel wat moeilijk is in het begin kun je het beste eerst wat rondlopen over de worldmap bij het begin en een paar levels gainen. Daarmee kun je je aanvalskracht en verdediging versterken en de kosten van magic verlagen. Je kunt volgens mij ook een hart en experience points (een klein zakje) vinden in het eerste gebied. Er zit sowieso een extra hart verstopt op de kaart net onder de eerste dungeon. Vergeet ook niet om magic zoals Shield te gebruiken. Die krijg je ook meteen aan het begin in het eerste dorp.

Ik denk als je even doorzet tot je de eerste dungeon kunt uitspelen, je daarna door zal willen spelen. Het is een grote uitdaging, maar de voldoening is echt groot als je deze game kunt uitspelen! :smile:
Ik denk niet dat het een game voor hem is. (met name door de zin: "De eerste dungeon heb je gelukkig zo gevonden en aan het begin zie je een gepantserd figuur staan dus wilde ik even saven."). Je wordt namelijk altijd na het startpunt teruggestuurd (m.u.v. het laatste paleis) en de eerste dungeon is echt peanuts vergeleken met de rest van de game.
ikk
Contacteer:

01 jul 2019, 20:27

Galious schreef:Ik heb verder geen ervaring met deze Zelda Collector's Edition, dus geen idee hoe Ocarina of Time daarop draait, maar op de Wind Waker bonus disc heb ik geen enkele bugs of wat dan ook gehad toen ik door de gewone game en later nog een keer door de Master Quest heen speelde.
Bedankt, dan ga ik voor de zekerheid die versie spelen. Had nog wel wat verder gezocht en het blijkt vooral Majora's Mask te zijn die buggy is op de Zelda Collector's Edition, dus Ocarina of Time is waarschijnlijk prima speelbaar op die disc.

Ruud schreef:
Vlakbij het dorpje zit een tunnel met een onzichtbare vijand.
Het is een donkere grot. In de eerste dungeon kan je een kandelaar vinden die donkere grotten zal verlichten.
Deze grot bevat maar één vijand en na je eerste bezoek weet je hem wel te verwachten.

Zelda II was mijn eerste Zelda en een favoriet. Ik ben echter wel een die hard 8-bitter :biggrin:
Alleen moet je om bij de eerste dungeon te komen deze grot al door. De eerste keer dat je de tunnel heb je dus vrijwel geen mogelijkheid om je hier tegen te verdedigen en verlies je sowieso health. Persoonlijk vind ik het ontzettend frustrerend als een game me dit flikt.

Jalf schreef:ik vond TAOL destijds zo'n grote tegenvaller na het voltooien van deel 1.. Ik weet nog dat we bij TLOZ de bijgeleverde kaart hadden laten kopiëren bij een copycenter en elk boompje of rotsblok arceerden waar een geheim achter zat.. Dagenlang speelden we TLOZ tijdens de zomervakantie (ik gok 1990 of 1991). Buiten 30+ graden, maar wij zaten binnen! En toen ie uitgespeeld was gingen we hoopvol verder met deel twee.. om twee dagen later de game weer gedesillusioneerd terug te brengen na de videotheek. Niemand van ons vond de game ook maar half zo leuk als deel 1.. En tot op de dag van vandaag heb ik me nooit in het spel verdiept. Ik heb de bonusdisc trouwens ook niet meer in bezit. Ik had de Club Nintendo versie met eigen doosje.
The Legend of Zelda vind ik ook een stuk beter, die heb ik met plezer doorgespeeld.

Ruud schreef:
Ok Impala! schreef:Jammer dat Zelda II niet meteen klikte. Zelf vind ik het een erg leuke game. Als het spel wat moeilijk is in het begin kun je het beste eerst wat rondlopen over de worldmap bij het begin en een paar levels gainen. Daarmee kun je je aanvalskracht en verdediging versterken en de kosten van magic verlagen. Je kunt volgens mij ook een hart en experience points (een klein zakje) vinden in het eerste gebied. Er zit sowieso een extra hart verstopt op de kaart net onder de eerste dungeon. Vergeet ook niet om magic zoals Shield te gebruiken. Die krijg je ook meteen aan het begin in het eerste dorp.

Ik denk niet dat het een game voor hem is. (met name door de zin: "De eerste dungeon heb je gelukkig zo gevonden en aan het begin zie je een gepantserd figuur staan dus wilde ik even saven."). Je wordt namelijk altijd na het startpunt teruggestuurd (m.u.v. het laatste paleis) en de eerste dungeon is echt peanuts vergeleken met de rest van de game.
Het zakje met de exp en het hart had ik gevonden, maar waren helaas nog niet voldoende om in 1 poging de eerste dungeon door te komen.
Dit is inderdaad geen game voor mij. Ik heb niks tegen uitdagende games, mits de moeilijkheid redelijk wordt opgebouwd. In deze game was ik al gefrustreerd na die cheap damage in de grot en vervolgens maakte ik bij mijn 1e poging weinig kans in de 1e dungeon. Dat is voor mij meestal het punt dat ik een game uitzet. Dit heb ik overigens met veel 8-bit games, dus die speel ik dan ook weinig. Vind het wel altijd tof om te zien hoe andere mensen zich er doorheen worstelen.
Fing3r

02 jul 2019, 12:55

TAOL blijf ik toch nog steeds erg leuk vinden, hij is inderdaad niet zo goed als het eerste deel maar wel uitdagend zonder direct frustrerend te zijn. Samen met een vriendje destijds ontzettend veel gespeeld en toen we het hadden uitgespeeld waren we dan ook ontzettend trots :birgrin:
Afbeelding
Ok Impala!

02 jul 2019, 13:17

Nog een laatste keer over die eerste grot in Zelda II. Als je goed kijkt naar de bodem van de grot, dan zie je het monster bewegen in het donker. Als hij naar je toekomt kun je er eenvoudig overheen springen door een aanloopje te nemen en op het juiste moment te springen. Dat ik dat na al die jaren nog weet, geeft wel aan hoe trots ik als kind was dat ik dat ontdekte! :laugh:
ikk
Contacteer:

Re: Gamecube Chronology Challenge #108

21 jul 2019, 11:02

Rally Championship, uitgebracht op 7 februari 2003.

Afbeelding

Een race game, een genre waar ik helemaal niks mee heb. Laten we maar een race doen en door naar de volgende.

Om te beginnen heeft het spel geen startscherm. Ik mis het toch altijd als een spel dit niet heeft, want het geeft de mogelijkheid om wat toffe artwork te tonen voor je het (vaak) lelijke hoofdmenu in moet.
Ik ben gelijk een race ingedoken en moest eerst even wennen aan de gevoeligheid van de controls, want de auto reageert op de kleinste beweging van de control stick maar dit went gelukkig heel snel. Tijdens het rijden zie je aan de baan zelf niet altijd duidelijk waar je naartoe moet, maar gelukkig heb je een bijrijder die je vertelt wat voor bochten en hobbels er aan komen en worden de bochten ook boven in je scherm met een pijl aangegeven.

Rally Championship is gewoon een standaard racespel. Het speelt prima, maar het doet niks wat ik nog niet in andere race games heb gezien.

Afbeelding

Afbeelding
Spoiler: weergeven
Ok Impala!

22 jul 2019, 11:04

Die realistische games zien er echt extreem gedateerd uit. Een meer artistieke vormgeving had dit spel misschien nog interessant kunnen maken. Nu ziet het er al totaal niet uit alsof het leuk zou zijn om te proberen. :glare:
Pius

23 jul 2019, 23:38

Ok Impala! schreef:Die realistische games zien er echt extreem gedateerd uit. Een meer artistieke vormgeving had dit spel misschien nog interessant kunnen maken. Nu ziet het er al totaal niet uit alsof het leuk zou zijn om te proberen. :glare:
Niet helemaal mee eens. Rogue Leader ziet er nog steeds geweldig uit en die streeft ook een realistische look na. Zelfs de settings op planeten zijn nog steeds smullen. En het was ook nog een launch title. Veel dev's zijn gewoon lui geweest m.b.t. goede textures en artstyle voor realistische games.
"Come back when you can put up a fight."
toejam

24 jul 2019, 09:06

Ik hou wel veel van rally games en vind ze juist heel makkelijk tijdloos. Of het nou bitmappubliek is of generieke dust clouds, zolang de auto lekker stuurt en de tracks goed in elkaar zitten zijn de graphics voor mij ondergeschikt. Tegelijk is deze game juist uitgegaan van het realisme van objecten langs de weg waardoor het heel leeg voelt. Maar ook qua gameplay is dit op de PS2 geen niveau Colin McRae helaas.
Yo, homeboy gimme five!
WonderZwaan

24 jul 2019, 14:54

Blijft eigenlijk apart dat er zoveel rally games uitkwamen rond die tijd. Pro Rally, V-Rally 3, deze Rally Championship, Dakar 2 - en dat is alleen nog op GC. Op Xbox had je ook nog 2 edities van Rallisport Challenge, Richard Burns Rally, jaarlijkse uitgaven van Colin McRae... Op N64 en PS1 waren ook al een boel rally games.

Was de sport gewoon zo populair destijds? Ik heb rally racen nooit echt gevolgd.Volgens mij komen tegenwoordig alleen nog DiRT en WRC met enige regelmaat met nieuwe delen. Zag wel dat V-Rally 4 onlangs gemaakt is trouwens.
Jalf

05 aug 2019, 14:41

Ik heb destijds meerdere rally games geprobeerd op de Cube (waaronder deze) in de hoop een degelijk alternatief voor Colin McRae te vinden, maar die was er gewoon niet...
Fing3r

05 aug 2019, 14:59

Nooit echt Rally games gespeeld, maar een poosje wel verslaafd geweest aan Ralli Sport Challenge op de PC. Tijdens lan feestjes heel veel mp gespeeld :D
Afbeelding
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

05 aug 2019, 15:48

Ik kan racegames over het algemeen wel waarderen, maar dan moeten ze wel iets speciaals doen. De GameCube heeft er daar overigens genoeg van, maar daar lijkt deze titel niet toe te behoren.
ikk
Contacteer:

Re: Gamecube Chronology Challenge #109

18 aug 2019, 16:09

Legends of Wrestling 2, uitgebracht op 7 februari 2003.

Afbeelding

Afbeelding

Het vorige deel vond ik niet heel boeiend, dus ik verwacht hier ook niet heel veel van.

Je hebt weer de nodige verschillende modussen als 1v1, battle royal, cage, ladder en een aantal tag teams. Er zijn dit keer heel veel worstelaars om uit te kiezen, meer dan 65! Verrassend genoeg is er geen optie om een random worstelaar te kiezen. Ik heb een standaard 1vs1 geprobeerd. De controls zijn nog even simpel als in het vorige deel alleen hebben ze wel de moeilijkheidsgraad wat opgeschroeft. In het vorige spel won ik alles moeiteloos, maar hier ging het ging het heel gelijk op.
Toch was ik er na 1 potje wel weer klaar mee.

Afbeelding

Afbeelding
Jalf

Re: Gamecube Chronology Challenge #109

19 aug 2019, 08:42

Show worstelen.. love it or hate it, i quess.. Ik behoor duidelijk tot de laatste groep.
ikk
Contacteer:

Re: Gamecube Chronology Challenge #110

31 aug 2019, 12:09

Disney Sports: Football, uitgebracht op 7 februari 2003.

Afbeelding

Afbeelding

Een voetbal spel met Disney karakters, eindelijk kan ik voetballen als Donald Duck!

Het spel opent met een tof intro dat doet denken aan Mario Smash Football. Ik ben maar gelijk aan een cup begonnen. De controls zijn simpel en het spel speelt lekker snel en je kunt tegenstanders onderuit schoppen, dus dat is ook altijd goed. Er zit alleen een hele irritante mechanic in, je wisselt namelijk automatisch naar de speler die het dichtst bij de bal is. Dit gebeurt ook heel snel, dus als je denkt richting de bal te rennen en je tegenstander rent richting 1 van je andere spelers dan wissel je ineens en ren je soms de verkeerde kant op als je dit niet op tijd door hebt. Helaas kon ik ook geen optie vinden om dit uit te zetten. Erg jammer, want het idee van een Mario Smash Football-achtige game met Disney personages klinkt heel tof.

Afbeelding

Afbeelding
Spoiler: weergeven
Ok Impala!

31 aug 2019, 22:35

Ik heb deze best veel gespeeld met een vriend. Op zich een aardige multiplayer titel. Maar overall denk ik dat Mario beter is.
Joey
Moderator
Moderator

31 aug 2019, 22:45

Mario vond ik ook altijd beter. Die speel ik nog steeds weleens met vrienden. Disney Sports Football is in de vergetelheid geraakt.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

01 sep 2019, 13:48

Die Mario voetbalgames hadden altijd zo'n toffe zaalvoetbal-vibe. Lekker snelle actie en lompheid :)
toejam

02 sep 2019, 07:57

Leukste vind ik dat Kwik Kwek en Kwak aan het spoorzoeken zijn naast het veld :)
Yo, homeboy gimme five!
ikk
Contacteer:

Re: Gamecube Chronology Challenge #111

07 apr 2020, 23:28

BMX XXX, uitgebracht op 7 februari 2003.

Afbeelding

Afbeelding

Het heeft even geduurd met een verhuizing en wat andere dingen, maar we gaan eindelijk weer verder!

Gelukkig hebben we een fantastisch spel om dit topic weer nieuw leven in te blazen, BMX XXX.
En wat dit spel zo fantastisch maakt is het verhaal erachter.
Dit zou namelijk een vervolg worden op Dave Mirra Freestyle BMX 2, maar nadat de ontwikkelaars er strippers en wat vrouwonvriendelijke missies aan toevoegden hebben alle pro's, inclusief Dave Mirra, zich teruggetrokken waarna het spel hernoemd is naar BMX XXX.

Ja, je leest het goed, strippers op de Nintendo Gamecube... In vrij te spelen FMV movies. Oja en de Amerikaanse versie had een flipcover met een pin-up girl aan de binnenkant. Het is best bizar dat dit spel überhaupt is uitgebracht op de Gamecube, maar laten we is kijken hoe het speelt.

In het eerste level krijg je een missie om hookers naar een motel te brengen.
Er zijn alleen geen controls te vinden in het spel. In de handleiding wel, maar er is niet te vinden hoe je een hooker mee kunt nemen. Blijkbaar komt ze achterop zitten als je haar een paar keer aanrijdt, maar vervolgens is nergens te vinden waar het motel is waar je haar af moet zetten.

Behalve die missie heb je in elk level ook bepaalde sprongen die je kunt halen en wat challenges die je kunt doen. Je hebt geen tijdslimiet in het level, in plaats daarvan heb je een levensbalk die omlaag gaat elke keer dat je valt. Gewoon wat klooien in een level wordt dus bijna afgestraft en dat vind ik nou juist het leukste in dit soort spelen.

Best jammer want in ieder geval het eerste level is best groot en er lijkt ook aardig wat in te doen. Verder dan het eerste level ben ik ook niet gekomen, want de controls vallen nogal tegen en het geeft hier ook niet echt voldoening om trucs te doen. Ook grafisch is het niet bepaald een verbetering op Dave Mirra Freestyle BMX 2. De soundtrack is overigens wel weer aardig.

BMX XXX is een leuke oddity voor in de collectie, maar helaas niet echt het spelen waard.

Afbeelding

Afbeelding

Terug naar “Retro gaming”