SNES (Super Nintendo) topic

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Joey
Moderator
Moderator

Re: SNES (Super Nintendo) topic

22 aug 2017, 20:43

Volgens mij zit er dan een sync stripper in de kabel. Zie: https://www.retrogamingcables.co.uk/SUP ... SYNC-CSYNC
Matsor
Pinball Wizard 2016
Pinball Wizard 2016

22 aug 2017, 21:06

Joey schreef:In dit topic lees je meer over de verschillende synckabels bij RGB: https://www.button-bashers.nl/viewtopic.php?t=4362

Voor de SNES heb ik zowel de sync on luma als csync kabel getest en csync geeft bij mij toch een stuk beter beeld (op PVM in ieder geval). Bij sync on luma had ik last van een schaakbord-effect, wat vooral bij volvlakken goed te zien was.
Ben je niet in de war? Sync on Luma is bij PAL SNES toch juist bedoeld om het checkerboard effect weg te nemen? Bij mij werkt mn luma kabel overigens perfect!
Joey
Moderator
Moderator

22 aug 2017, 21:38

Matsor schreef:
Joey schreef:In dit topic lees je meer over de verschillende synckabels bij RGB: https://www.button-bashers.nl/viewtopic.php?t=4362

Voor de SNES heb ik zowel de sync on luma als csync kabel getest en csync geeft bij mij toch een stuk beter beeld (op PVM in ieder geval). Bij sync on luma had ik last van een schaakbord-effect, wat vooral bij volvlakken goed te zien was.
Ben je niet in de war? Sync on Luma is bij PAL SNES toch juist bedoeld om het checkerboard effect weg te nemen? Bij mij werkt mn luma kabel overigens perfect!
Ik had er op m'n PVM wel last van. Misschien een verkeerde kabel gehad dan?
Henky-VII

23 aug 2017, 15:02

Phille schreef:Ik denk dat dit YouTube kanaal wel interessant kan zijn voor u: https://youtu.be/RAi8AVj9GV8

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
Dank voor het delen van deze video. Erg veel van geleerd en "opeens" is me duidelijk waarom ik (bij het herspelen van oude games op een LCD TV) ze veel lelijker vond dan ik mij herinnerde. In general wist ik het wel, maar deze video legt het lekker uitgediept uit. :D
~~~~~~~~~~~
Even een vrij algemene vraag. Met welk stofje of middeltje kan ik mijn SNES 'ontgelen'. Nu mijn PC dood is ga ik andere dingen doen. Ik bedoel, kijk dan!

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ter kleurenvergelijking maar een NES mini er op gezet. En waarom dat klepje wél zijn originele kleur heeft behouden is mij een raadsel. Ondertussen maar even de binnenkant schoonmaken van mijn SNES. Hij is kapot, maar waarom en waardoor weet ik niet. Na een x aantal minuten reset ie of valt ie uit.
Afbeelding
"Just because you support something, don't be afraid to point out when they're wrong, because at the end of the day, the truth is all that matters."
Phille
Contacteer:

23 aug 2017, 17:17

Ik ben vandaag bij iemand een Terranigma gaan uithalen. En nu was het doosje UKV, cartridge EUR en handleiding HOL. Volgens hem heeft hij deze zo ooit aangekocht in de winkel. Nu ben ik wat op internet aan het kijken geweest en zijn er nog mensen die hem zo blijkbaar hebben al zijn er sommigen die dit tegenspreken dat die zo ooit is verkocht. Als er hier leden zijn die deze game compleet hebben met Nederlandse handleiding wil ik graag horen welke codes zij hebben!

Edit: Deze vraag is blijkbaar al is behandeld hier en blijkbaar zo uitgebracht. Toch raar dat ze dan het doosje niet met EUR code hebben uitgebracht vind ik.
Sigma

23 aug 2017, 18:22

Henky-VII schreef:
Phille schreef:Ik denk dat dit YouTube kanaal wel interessant kan zijn voor u: https://youtu.be/RAi8AVj9GV8

Dank voor het delen van deze video. Erg veel van geleerd en "opeens" is me duidelijk waarom ik (bij het herspelen van oude games op een LCD TV) ze veel lelijker vond dan ik mij herinnerde. In general wist ik het wel, maar deze video legt het lekker uitgediept uit. :D
~~~~~~~~~~~
Even een vrij algemene vraag. Met welk stofje of middeltje kan ik mijn SNES 'ontgelen'. Nu mijn PC dood is ga ik andere dingen doen. Ik bedoel, kijk dan!

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ter kleurenvergelijking maar een NES mini er op gezet. En waarom dat klepje wél zijn originele kleur heeft behouden is mij een raadsel. Ondertussen maar even de binnenkant schoonmaken van mijn SNES. Hij is kapot, maar waarom en waardoor weet ik niet. Na een x aantal minuten reset ie of valt ie uit.
Het ontgelen van cartridges en consoles kan je doen d.m.v. ze onder te dompelen in waterstofperoxide en dan ze in de zon laten staan.. Dat is de korte versie..

Uitgebreidere versie:
Voor het ontgelen van SNES cartridges gebruik ik over het algemeen waterstofperoxide creme 12% van de kapper. Ik schroef de cartridge uit elkaar en leg de voorkant en print weg. Immers is het meestal de achterkant die geel is, niet de voorkant. Vervolgens maak ik de achterkant goed schoon met alcohol en zorg ervoor dat ik de sticker niet raak. Dan maak een overlay voor de sticket uit karton of dik papier en bevestig de overlay middles magneten over de sticker. Dan trek ik latex handschoenen aan (geen geintje) en smeer de cartridge in met de creme. Dit verdeel ik via een verfrollertje zodat de creme evenredig is verdeeld. Vervolgens leeg ik de cart in de volle zon op aluminium folie of een BBQ plaat. Na een uur of 4-6 is de cartridge meestal vrij van zijn gele kleur en haal ik met een doek de creme er af. Let op dat je NIET de creme aanraakt met blote handen, dat spul brandt ENORM op je huid. Anyway, zie foto's voor het resultaat:

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

De console is andere koek.. die kan je op dezelfde manier doen maar ik heb gemerkt dat je dan sneller witte plekken en een minder egaal resultaat behaald. Ik wil eigenlijk mijn SNES onderdompelen in pure waterstofperoxide (6-20% ofzo) en dat een tijd in de zon laten staan. Echter is pure waterstofperoxide wat lastiger te krijgen en vrij prijzig.. Ik laat je wel weten als ik er ooit aan toe kom..
Henky-VII

23 aug 2017, 18:30

Mwa, ik wil het wel proberen. an sich. Ik ga natuurlijk wel eerst even wat 'proefkonijnen' met een cartridge die ik dubbel heb. Even de feeling krijgen en er kan in principe niks ernstigs misgaan. :) Ik laat wel weten hoe het is gegaan als ik heb heb gedaan.

In ieder geval, enorm bedankt voor dit uitgebreidde antwoord. :)
Afbeelding
"Just because you support something, don't be afraid to point out when they're wrong, because at the end of the day, the truth is all that matters."
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018

23 aug 2017, 18:45

Sigma schreef:Ik wil eigenlijk mijn SNES onderdompelen in pure waterstofperoxide (6-20% ofzo) en dat een tijd in de zon laten staan. Echter is pure waterstofperoxide wat lastiger te krijgen en vrij prijzig.. Ik laat je wel weten als ik er ooit aan toe kom..
Dat heb ik gedaan met mijn Dreamcast, resultaat was erg goed. Geen vlekken etc. En, hij is nog steeds mooi wit (nog wel).
Laatst gewijzigd door synergy op 23 aug 2017, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Sigma

23 aug 2017, 18:45

Henky-VII schreef:Mwa, ik wil het wel proberen. an sich. Ik ga natuurlijk wel eerst even wat 'proefkonijnen' met een cartridge die ik dubbel heb. Even de feeling krijgen en er kan in principe niks ernstigs misgaan. :) Ik laat wel weten hoe het is gegaan als ik heb heb gedaan.

In ieder geval, enorm bedankt voor dit uitgebreidde antwoord. :)
Lijkt mij een strak plan! Overigens kan je de waterstofperoxide creme eenvoudig bij kapperspeciaalzaken of online kopen. Je hebt echt niet veel nodig dus start met een kleine flacon. Maar doe ECHT handschoenen aan want ik heb een keer een beetje op mijn pink gehad en dat sloeg wit uit en brandde als de nete.. Niet leuk! :(

Oh en soms moet je cartridges meerdere keren behandelen of langer in de zon laten.. Zoals je op de foto ziet was deze niet 100% geel-vrij maar na een 2e behandeling wel. Ook kan het omslaan naar wit als je te lang wacht of te veel op 1 plek smeert.

Afijn; succes! :)
Sigma

23 aug 2017, 18:46

synergy schreef:
Sigma schreef:Ik wil eigenlijk mijn SNES onderdompelen in pure waterstofperoxide (6-20% ofzo) en dat een tijd in de zon laten staan. Echter is pure waterstofperoxide wat lastiger te krijgen en vrij prijzig.. Ik laat je wel weten als ik er ooit aan toe kom..
Dat heb ik gedaan met mijn Dreamcast, resultaat was erg goed. Geen vlekken etc. En, hij is nog steeds mooi wit (nog wel).
Waar heb jij de pure waterstofperoxide uiteindelijk vandaan gehaald? Ik kan wel aan 20 liters van 35% komen maar dat is a) duur en b) veel te sterk :/
synergy

23 aug 2017, 18:48

Sigma schreef:
synergy schreef:
Waar heb jij de pure waterstofperoxide uiteindelijk vandaan gehaald? Ik kan wel aan 20 liters van 35% komen maar dat is a) duur en b) veel te sterk :/
BIj werken met merken. Wel de 35% variant, 1 liter. Gewoon even verdunnen met water en oxi-action toevoegen (om het een beetje te laten bubbelen).

Je moet wel per mail uitleggen waarom je het nodig hebt, want ze versturen het niet zomaar.
Henky-VII

23 aug 2017, 19:26

Shit... Schoonmaken van mijn snes gaat goed, foto's deel ik later wel, maar fuck... Een heikel punt zijn de controller ports. Daar zit wat aangekoekt vuil aan/achter, vlak bij de printplaat. Hoe komt het daar in de 1st place? :dontknow: Komt er op neer als ik dat echt grondig schoon wil maken, wat ik wel van plan ben, dan zal ik élk soldeerpuntje los moeten maken. Dat is echt eeuwen geleden (voor mijn gevoel), voor het laatst op schoon bij handvaardigheid. :bored: Verder is er één gedeelte wat echt COMPLEET met stof is bedekt, de achterkant. Dus ik heb het idee dat dát de boosdoener is wat betreft het uitvallen na X minuten. Gelukkig heb ik een aantal schoonmaaktandenborstels :D

Hmmm... Trouwens, wat is die vergeling eignlijk? Ik heb altijd gedacht dat het door zonlicht kwam, maar ook de binnenkant van de SNES is compleet geel.
Afbeelding
Phille
Contacteer:

23 aug 2017, 19:30

Komt omdat er Bromine aan de mix van plastiek is toegevoegd. Is brandwerend dacht ik maar heeft ook als neveneffect dat het bij contact met licht geel/bruin gaat ogen na verloop van tijd.

Laatst gewijzigd door Phille op 23 aug 2017, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Henky-VII

23 aug 2017, 20:22

Oh man... dat moederbord schoonmaken van vet en aangekoekt stof gaat me toch een enorm pokke werk worden... Oh well, ik doe het voor het goede doel. ^_^ :thumbup:

Edit.... Hmmm, eindelijk klaar, allemaal metjes en schoon, maar ik heb nog steeds dezelfde kwaaltjes als ik me herinner. Sommige games doen het niet, sommige wel. cartridge wiebelen doet wel iets, scherm flikkeren. SOmmige games lopen na vier minuten vast in een transition scherm (laadscherm zeg maar).

Super Mario World was wel de vreemdste van allemaal. Deed niks, na een paar keer uit en aan zetten hoorde ik enkel een paddenstoel geluid, ik druk op Reset, toen hoorde ik de mapscreen-muziek. Nog eens Reset en ik hoorde Castle theme. Leek haast een random song knop. Maar enkel zwart scherm verder. Ik vermoed dat de connectors niet helemaal schoon zijn. Is er iets bekend dat sommige games meer/minder connectors gebruiken dan anderen?

Dit wordt een echt lang project heb ik het idee. :dontknow:
Afbeelding
MHZ

24 aug 2017, 09:39

Soms kom ik cartridges tegen (voornamelijk SNES) die gewoon smerig zijn van binnen en de randen. Hoe mensen dit voor elkaar krijgen....wat een zooi kun je soms tegen komen. Bah.

Pure waterstofperoxide, ha! Ik denk dat ik al weet wie er makkelijk aan kan komen.

Geert Wilders :-D

Sneu mannetje.....elke keer die troep in zijn haar.
Superplayer

24 aug 2017, 11:09

Dat bleken maakt het plastic broos en de gele kleur komt na verloop van tijd gewoon weer terug.
synergy

24 aug 2017, 13:22

Superplayer schreef:Dat bleken maakt het plastic broos en de gele kleur komt na verloop van tijd gewoon weer terug.
Niet als je transparante lak erover doet. Niet dat ik dat gedaan heb overigens.

Mijn DC ziet er na 3 jaar nog even wit uit als na de behandeling.
Matsor
Pinball Wizard 2016
Pinball Wizard 2016

24 aug 2017, 13:29

Phille schreef:Ik ben vandaag bij iemand een Terranigma gaan uithalen. En nu was het doosje UKV, cartridge EUR en handleiding HOL. Volgens hem heeft hij deze zo ooit aangekocht in de winkel. Nu ben ik wat op internet aan het kijken geweest en zijn er nog mensen die hem zo blijkbaar hebben al zijn er sommigen die dit tegenspreken dat die zo ooit is verkocht. Als er hier leden zijn die deze game compleet hebben met Nederlandse handleiding wil ik graag horen welke codes zij hebben!

Edit: Deze vraag is blijkbaar al is behandeld hier en blijkbaar zo uitgebracht. Toch raar dat ze dan het doosje niet met EUR code hebben uitgebracht vind ik.
inderdaad raar....de mijne is ook met UKV doos, EUR cart en HOL handleiding. Bij een aantal webshops staat deze combo nu ook zo te koop nog. Bij sommige zit er zelfs nog een sticker "met nederlandse handleiding" op de doos geplakt.
MHZ

24 aug 2017, 14:39

Dit zag je ook bij Turtles Tournament Fighters op de NES. Ik kan nergens een UK versie vinden. De enige Europese versie is Duits. Boxart is in het Duits (sticker op de box met melding dat er een NL handleiding bij zit). Met daarbij een handleiding in het Duits (kleuren cover) en een aparte in het Nederlands (zwart wit cover).

Komt dus geregeld voor bij NES / SNES games.
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: nesfountain

24 aug 2017, 15:29

Matsor schreef:
Phille schreef:Ik ben vandaag bij iemand een Terranigma gaan uithalen. En nu was het doosje UKV, cartridge EUR en handleiding HOL. Volgens hem heeft hij deze zo ooit aangekocht in de winkel. Nu ben ik wat op internet aan het kijken geweest en zijn er nog mensen die hem zo blijkbaar hebben al zijn er sommigen die dit tegenspreken dat die zo ooit is verkocht. Als er hier leden zijn die deze game compleet hebben met Nederlandse handleiding wil ik graag horen welke codes zij hebben!

inderdaad raar....de mijne is ook met UKV doos, EUR cart en HOL handleiding. Bij een aantal webshops staat deze combo nu ook zo te koop nog. Bij sommige zit er zelfs nog een sticker "met nederlandse handleiding" op de doos geplakt.
Is normaal, die van mij is ook zo. Ik bezit die game al ontzettend lang.
Superplayer

24 aug 2017, 16:00

synergy schreef:
Superplayer schreef:Dat bleken maakt het plastic broos en de gele kleur komt na verloop van tijd gewoon weer terug.

Goed om te weten. Mijn pal SNES is geel, maar zou het jammer vinden om de parts te vervangen aangezien ik deze sinds release al heb. Welk spul heb je gebruikt?

edit: ivm de stickers enzo lijkt me dit toch niet zo'n goed idee...
Tom
Moderator
Moderator

24 aug 2017, 17:44

Er werd door Nintendo Europa wel eens wat gemixed. Kan heel goed kloppen dat je die code hebt bij dat spel en een HOL boekje.

@Henky-VII

Ik wilde het al niet zeggen maar volgend mij heeft je Super Nintendo al veel baat bij een schoonmaakbeurt. Die randen zijn gewoon vuil en volgens mij is er wel gerookt in het huis van die console.

Waarom het zo vies geel wordt heeft inderdaad te maken met de stof die in het plastic zit om zo ontbranden tegen te gaan.

Mijn advies is om een nieuwe frisse witte console te zoeken en deze gele die je hebt wel schoonmaken maar niet met retrobright of iets dergelijks. Gewoon eens wat opfrissen en dat maakt al wat verschil, ook al blijft hij dan nog gelig.
synergy

24 aug 2017, 21:08

Superplayer schreef:
synergy schreef:

Goed om te weten. Mijn pal SNES is geel, maar zou het jammer vinden om de parts te vervangen aangezien ik deze sinds release al heb. Welk spul heb je gebruikt?

edit: ivm de stickers enzo lijkt me dit toch niet zo'n goed idee...
Stickers kun je afplakken met transparante tape (van die tape die je ook voor pakketjes gebruikt) en dan uitsnijden met een precisie mesje. Zo heb ik dat gedaan bij een controller voor de PC Engine trouwens. Geen druppeltje peroxide was erdoor gekomen gelukkig. :laugh:
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

28 aug 2017, 17:19

Ter ere van de aanstaande release van de SNES Mini heeft Nintendo deze drie posters beschikbaar gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Swey

28 aug 2017, 17:35

Zijn deze posters te bestellen ergens?

Terug naar “Retro gaming”