Stranded Sails - Explorers of the Cursed Islands

Games & systemen van nu en de toekomst (incl. PC en mobile).
Kunstschilder1987
Contacteer:

Stranded Sails - Explorers of the Cursed Islands

13 sep 2020, 10:04

Ik had m onlangs aangekondigt in mijn aankopentopic, en merkte dat er meerderen geïnteresseerd waren in deze indiegame, Stranded Sails - Explorers of the Cursed Islands.
Deze indie game is beschikbaar op PC, PS4, Switch en Xbox One. Deze eerste indruk/impressies zijn volledig gebaseerd op de Xbox one versie. Echter, ik heb het idee dat het op ieder platform exact hetzelfde runt. het is geen game die veel eist.
Verder, Ik stel me niet op als een reviewer, ik probeer te beschrijven, en vervolgens te beargumenteren hoe ik dit ervaar, vanuit mij persoonlijk. Zo kun je hopelijk als lezer ook een goed beeld krijgen hoe je zelf zult reageren op dit spel of deze spelelementen. Ik probeer spoilers op een minimum te houden. So, here we go: Let's go on an adventure!
Afbeelding

Momenteel heb ik er ongeveer 4 uurtjes inzitten. Een gedegen eerste indruk is dus wel opgemaakt. Je start de game, nadat je een naam en sekse gekozen hebt, in een huisje. Ik heb gewoon mijn karaktertje aangenomen als het standaard dat werd weergegeven en ben een meisje genaamd claire. prima, zijn we claire toch? ik doe niet moeilijk, maar je kunt de naam en sekse dus zelf aangeven. Verder wordt uiterlijk en alles bepaald.

Dan wordt je wakker in een huisje, krijg je met een briefje op tafel de opdracht naar de haven te gaan om met je vader te praten en het avontuur gaat (nagenoeg gelijk) beginnen. met crew ga je het schip op, en ieder crewlid heeft een eigen verhaal, allemaal een eigen reden om een nieuw leven te starten.

Afbeelding

Vervolgens komt het schip in een cutscene in een storm terecht. grote tegenvaller, en dit is een terugkerend iets, wordt deze scene vervolgens niet weergegeven, maar wordt het met text aangegeven in een zwart beeld. Het voelt een beetje lui voor mij persoonlijk. Maar oké.
Daarna word je wakker op een eiland, met 1 van de crewleden. die heeft hoofdpijn en dus moet jij de spullen verzamelen om een "raft" te bouwen. Dat doe je, en samen ga je vanaf het kleine eilandje naar een wat groter eiland verderop, waar de helft van het schip is gestrand. Je vader ligt binnen het stuk schipbreuk op bed en je krijgt de opdracht de andere crewleden te zoeken om een kamp te starten.

Afbeelding

Bij ieder crewlid dat je tegenkomt heeft die altijd een goede reden om jou aan het werk te zetten een eigen shack te bouwen, wat ik wel eigenaardig vindt omdat jij een kind bent en alle volwassenen zelf geen poot uit steken. Maar oké, never ruin a good story with facts, zullen we maar zeggen. Allemaal hebben ze de eigen wensen voor een shack en het gevolg is dat je met deze blueprints het eiland moet gaan verkennen, omdat ze allemaal andere materialen nodig hebben voor hun persoonlijke shack.

Oké, dan ga je dus verkennen, en begint de game echt. Inderdaad, alleen... en nu komen de minderleuke kanten van de game gelijk naar boven, naar mijn mening.... het voelt als een fetch quest, met energie management.

Je moet telkens voor je op verkenningstocht gaat namelijk de randvoorwaarden in orde maken: je moet koken met gevonden ingrediënten, en zelfverbouwde ingrediënten, omdat je het voedsel nodig hebt om je energie op peil te houden wanneer je op weg bent. ook kun je het aanvullen door in het gebroken schip waar pa ziek op bed ligt zelf een paar uurtjes te slapen. Dit wordt je wel allemaal goed uitgelegd, aangegeven.... maar je wil er gewoon op uit, gaan verkennen. Daarentegen duurt het onnodig lang voor je klaar bent. Is het een realistisch tintje? ja vast, maar ik game niet voor realisme, ik game om het leuk te hebben, entertainment vermaak. Ik stoor me enorm aan en vraag mezelf in deze momenten van de game vaak af: wat ben ik ook in godsnaam aan het doen...

Afbeelding
de lichtblauwe balk bovenin is je energiemeter. Deze kun je aanvullen door voedsel te eten en te slapen, maar iedere handeling kost energie. Ingrediënten verbouwen (graven water geven en oogsten), koken, bouwen, rennen, alles kost energie. Is de balk leeg dan raak je buiten westen en wordt je wakker in de shack van pa.

Alles wat hierna komt, is dat je meer van de geheimen en het verhaal van zowel de crewleden van het schip, als de omgeving van het eiland met het kamp plus de omliggende eilanden gaat verkennen en ontdekken. Maar, telkens pas wanneer je gefarmd, geoogst, gekookt, gebouwd, geslapen, verzameld hebt. Anders heeft op pad gaan geen zin, je komt niet ver omdat je energie meter op raakt en je buiten westen raakt.... en dat maakt deze game veelal een fetchquest naar zaden en ingrediënten, slechte kort door de bocht farmingsim en een energiemanagement game. Je kunt bvb wel rennen maar je energie gaat dan te snel op waardoor je overal al gauw ervoor kiest dat je langzaam loopt... Ben je bijna bij een schat of een nog onverkend gebied - moet je terug omdat je eten op is en je poppetje bijna flauwvalt.... zucht.... wie doe je daar een plezier mee? Wanneer hier de nadruk veel minder op had gelegen, de noodzaak ervan, zou de game veel meer plezier opleveren dan nu.

De positieve dingen zijn ook zeer het vermelden waard. De opdrachten (je volgende stap) zijn altijd duidelijk, de map werkt goed, geen enkele glitch of gekkigheid zover meegemaakt, de besturing is prettig, het is niet al te moeilijk (wel frustrerend door het energie management op momenten das wat anders). De graphics zijn in orde, en doen in artstyle en kleurgebruik mij erg aan 'oceanhorn' denken, redelijk obligaat maar zeker niet verkeerd. Het is niet grafisch helemaal mijn smaak. Maar oké, dat is heel individueel.

(Voorlopige) conclusie:
Het is een game die goed is in wat het probeert te doen, dat staat buiten kijf, maar mijn aandacht verliest het al gauw. Ik zeg dan ook: mocht je interesse hebben naar dit soort games, raad ik persoonlijk eigenlijk tig keer meer 'my time at portia' aan. ook geen perfecte game maar wel veel meer mogelijkheden, veel meer diepgang in hetzelfde genre zover ik beide games gespeeld heb), een groter en mooier gebied om te verkennen en veel meer vrije keuze in welke opdrachten je nastreeft dan in deze game. En aangezien ik die game ook in mijn bezit heb, zie ik mezelf -in ieder geval voorlopig- niet gauw naar deze terugkeren echter eerder ervoor kiezen daarin verder te gaan.

Hebben jullie iets aan deze eerste indrukken gehad? ik hoop het in ieder geval van wel, dat het helpt een ietwat beter geïnformeerde keus te kunnen maken of deze game iets voor jou is. En mocht je vragen hebben, of tips hoe ik dingen in de toekomst beter kan aangeven/omschrijven hoor ik het natuurlijk ook graag :)

All the Best!
voor mensen die het interessant vinden te zien wat ik maak:
:investigate: Link naar mijn website/schilderijen :investigate:
Afbeelding
BA BARACUS - KUNSTSCHILDER1987 - KRATOS prima rijtje spierbundels :happy:
Shenglong83
Contacteer:

Re: Stranded Sails - Explorers of the Cursed Islands

13 sep 2020, 11:08

Thanks Schilder, mooi en duidelijk beschreven.

En met jouw review/eerste indruk behoedt je mij iig van een miskoop: dat energie management mechanisme klinkt als iets wat de game voor mij zou verpesten.
You must defeat Sheng Long to stand a chance!
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

13 sep 2020, 11:19

Ik denk dat Ys VIII Lacrimosa of Dana iets voor je is als het thema je aan staat maar je meer gestructureerde quests en verhaallijn wilt en minder stress.
Kunstschilder1987
Contacteer:

13 sep 2020, 12:41

Apenheul schreef:
13 sep 2020, 11:19
Ik denk dat Ys VIII Lacrimosa of Dana iets voor je is als het thema je aan staat maar je meer gestructureerde quests en verhaallijn wilt en minder stress.
ik had m een tijdje op de vita, en best wel wat aardige uurtjes vermaak uit gehaald destijds. Daarna heb ik mijn interesse er een beetje in verloren en heb ik m ook weggedaan... soms ben je gewoon 'uitgespeeld' na verloop van tijd. Maar inderdaad, een goede aanbeveling want ys 8 beviel me erg goed!
En precies wat je aangeeft zijn dat de voordelen van ys ten opzichte van deze game. :)
Afbeelding
Kunstschilder1987
Contacteer:

13 sep 2020, 12:43

Shenglong83 schreef:
13 sep 2020, 11:08
Thanks Schilder, mooi en duidelijk beschreven.

En met jouw review/eerste indruk behoedt je mij iig van een miskoop: dat energie management mechanisme klinkt als iets wat de game voor mij zou verpesten.
Graag gedaan, en helemaal mooi dat je er praktisch dus iets aan gehad hebt. Het is ook de voornaamste reden dat ik afhaakte zoals je wel kon lezen, I guess great minds think alike :innocent: :investigate:
Afbeelding
Galious
Moderator
Moderator

13 sep 2020, 14:10

Ai, ik was hier al bang voor toen ik de trailer zag! Dit soort titels klinken meer als werk dan als game, het is in elk geval niet wat ik versta onder fun gameplay. Ik sterf nog liever dan dat ik ga farmen.
Spoiler: weergeven

ahh, now we're talking.
nmkl pjkl ftmch
KillingRaptor

13 sep 2020, 17:56

Dat is wel jammer dan dat een game zo tegenvalt als je er naar uitkeek. :sad:
Galious schreef:Ai, ik was hier al bang voor toen ik de trailer zag! Dit soort titels klinken meer als werk dan als game, het is in elk geval niet wat ik versta onder fun gameplay. Ik sterf nog liever dan dat ik ga farmen.
Afbeelding
Kunstschilder1987
Contacteer:

13 sep 2020, 19:00

Galious schreef:
13 sep 2020, 14:10
Ai, ik was hier al bang voor toen ik de trailer zag! Dit soort titels klinken meer als werk dan als game, het is in elk geval niet wat ik versta onder fun gameplay. Ik sterf nog liever dan dat ik ga farmen.
Spoiler: weergeven

ahh, now we're talking.
hahaha zucht... mannen... :rolleyes: :lol:
Nee maar je inschatting vooraf was vele malen beter dan de mijne. zo simpel is het :dontknow:
KillingRaptor schreef:
13 sep 2020, 17:56
Dat is wel jammer dan dat een game zo tegenvalt als je er naar uitkeek. :sad:
ik moet zeggen dat de teleurstelling bij ary and the secret of seasons vele malen groter was, daar keek ik echt al maanden naar uit en omdat ie ook leuk om te spelen is en er mooi uitziet maar uitgerekend glitches het volledig verpesten was dat veel teleurstellender algaande je het speelt. Maar goed, een game die niet bevalt blijft wel een luxeprobleem natuurlijk, haha. Volgende keer beter :innocent:
Afbeelding
LesserMagic
Contacteer:

13 sep 2020, 19:27

Misschien dat ik deze nog wel eens ga proberen. Ben ook geen fan van het energy management gedeelte, maar misschien wordt dat nog opgelost met een mod.
Kunstschilder1987
Contacteer:

13 sep 2020, 19:41

LesserMagic schreef:
13 sep 2020, 19:27
Misschien dat ik deze nog wel eens ga proberen. Ben ook geen fan van het energy management gedeelte, maar misschien wordt dat nog opgelost met een mod.
Jazeker, wat voor de 1 een dealbreaker is, kan de ander ook vinden meevallen, of idd zelfs weg modden.
Hopelijk raakt ie bij jou wél de juiste snaar :)
Afbeelding

Terug naar “Moderne games, consoles en handhelds”