"Waar voor je geld."

Games & systemen van nu en de toekomst (incl. PC en mobile).
Shenglong83
Contacteer:

"Waar voor je geld."

12 sep 2020, 10:12

Naar aanleiding van de discussie in het Nintendo Switch topic heb ik een vraag:

Wat vinden jullie in gaming "waar voor je geld"? Wat ben jij bereid voor een spel neer te leggen en wat zijn jouw criteria hiervoor?
Ik vind het interessant om het hier even over te hebben, vooral omdat het antwoord zo subjectief (en vaak inconsequent!) is.

De aankomende 3D Mario collectie is een mooi voorbeeld:
- 3 geweldige Mario games in 1 collectie op een platform waarop ze nog niet eerder beschikbaar waren.
Voor de liefhebbers, of mensen die deze titels niet eerder gespeeld hebben zeker waar voor je geld.
Maar het zijn ook 3 oude games, met minimale moeite of upgrades/extra's op een diskje gezet.
Dus misschien toch niet echt waar voor je geld?

Ik zelf weiger normaliter de volle 60+ euro (of nog meer, met seasonal passes & DLC) voor een AAA titel te betalen.
Hierbij maakt het overigens niet uit hoe goed een game is: Ik heb een aantal jaar in een financiële situatie gezeten waarin ik me simpelweg niet kon veroorloven de volle prijs voor een spel te betalen. Die situatie is inmiddels allang veranderd, maar het voelt voor mij toch nog steeds als "zonde" of "verspilling" om dat bedrag voor een spelletje te betalen.

Ook bedenk ik me hierbij dat games tegenwoordig heel snel in prijs dalen.
Ik speel net zo lief een game van 2 jaar terug, voor de helft van de prijs.
Als ik een spel nog niet heb gespeeld is hij uiteindelijk 'nieuw' voor mij.

Daartegenover staat dat ik bijvoorbeeld jaren lang 10 a 15 euro per maand heb uitgegeven aan een World of Warcraft abonnement.
Het zou me niet verbazen als Blizzard hiermee al ruim 1000 euro aan mij heeft verdient.
Om dat bedrag zo te noemen is heel even schrikken, maar toch voelt dat niet als verspilling.
Wellicht omdat het in kleinere maandelijkse stappen/betalingen ging, of omdat ik dat spel dagelijks urenlang speelde.
Met de verhouding tussen de prijs en het aantal uur vermaak dat ik had in gedachte is dus wel weer te rechtvaardigen.

En zo heb ik ook een paar maanden terug volle pond betaalt voor het spel DBZ Kakarot op de PS4.
Maar dit was met een gekregen cadeaubon, wat toch net weer even anders voelde dan hetzelfde bedrag aan cash neerleggen.
Overigens heb ik dat spel misschien 2 uur gespeeld. Vind er niks aan, dus toch zonde!

Nog een voorbeeld hiervan is de Nintendo E-shop. Sinds de aanschaf van m'n Switch vind ik het heerlijk om in de zee van de E-store naar parels te duiken. Zo heb ik laatst 100 dollar geupload en vrijwel direct uitgegeven. Ik heb denk ik wel 15 a 20 indiegames voor dat bedrag gedownload dus dat voelt wel als waar voor mn geld.

Maar als ik dan dezelfde afweging maak tussen de prijs en het aantal uur vermaak..
Sommige van die (overigens leuke!) games waren 5 a 10 dollar, maar waren ook maar een paar uur lang.
Naar die verhouding had ik dus net zo goed zo'n AAA titel met 100+ uur gametime van 60 euro kunnen kopen.

En dan wil ik het ook nog even hebben over de hobbie van retro games verzamelen!
We geven als verzamelaars met gemak bergen geld uit aan originele cartridges van games van 30 jaar geleden, die je inmiddels op 25 andere manieren voor (net) niks kan spelen.
De reële waarde van zo'n spel is misschien een paar cent, maar deze worden op E-Bay etc voor honderden euros aangeboden, puur omdat het zeldzaam is.

Ben benieuwd naar jullie gedachten en meningen hierover!
You must defeat Sheng Long to stand a chance!
KillingRaptor

Re: "Waar voor je geld."

12 sep 2020, 10:45

Retrogames koop ik niet meer, ik speel ze toch niet meer op de originele consoles dus vind ik het zonde van mijn geld. Hier staan enkel de Switch en PS4 aangesloten en game ik soms ook op de PC. Wat die collecties van oude games betreft vind ik het dan wel weer interessanter omdat ik ze dan op mijn aangesloten consoles kan spelen wat voor mij veel makkelijker is, ik heb dan ook de Mario collectie besteld. Ik ben sindskort ook voor het principe gegaan dat ik zo weinig mogelijk nog digitaal ga kopen, heb toch liever een doosje erbij. Blijf dat zeer tof vinden en je hebt dan ook de game echt, met digitaal is het nooit 100% zeker dat je ze kan blijven houden. Vaak kan je ze ook fysiek goedkoper vinden dan digitaal dus dat scheelt zeker ook. Je hebt wel gelijk met die indie games wat speeltijd/prijs verhouding betreft maar als ik ze kan hebben met een doosje scheelt dat voor mij wel om de één of andere reden. Wat nieuwe games betreft voor de volle pot koop ik ze ook niet meer altijd behalve als ik echt enorm naar die games uitkijk zoals Final Fantasy VII Remake en Ghost of Tsushima geweest. En dat heb ik dus ook wel met de Mario collectie, ik vind het drie uitstekende games dus daar heb ik het wel voor over. Ja, je hebt dat gedoe met gelimiteerde oplage maar ik struikel daar niet zo over. En Nintendo games zakken sowieso niet snel in prijs.
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

12 sep 2020, 12:04

Ik ben vooral van de retro en koop vrij zelden nieuwe moderne games. Ik heb altijd wel twee uitgangspunten:
1. Een aankoop mag niet meer dan 50€ kosten.
2. Een game mag nooit meer kosten dan wat hij oorspronkelijk nieuw heeft gekost.

Het zijn vuistregels, soms maak ik daar een uitzondering op. De Vita en de Saturn vind je niet voor die bedragen, maar wilde ik wel graag hebben. Normaal gesproken “gun” ik mezelf één keer per jaar een duurdere aankoop en dat is met mijn verjaardag. Maar ik heb vaak ook gewoon geduld en als je lang genoeg zoekt, vind je ook interessante dingen voor 50€ of minder. Zoals een Atari Lynx 1, een Dreamcast, een Sanyo MSX set, een Videopac G7400. Genoeg zaken die ik voor een prikkie heb weten te krijgen en met dat idee is het extra genieten 😃.

Qua games ben ik iemand die het vooral leuk vindt om echt koopjes te jagen. Ik kom regelmatig in kringloopwinkels en voor Corona ook op rommelmarkten. Daar vind je vooral veel cheap games (ps2 en xbox met name 😂) en zo nu en dan toch een interessante console. De meeste games die ik koop zijn dan ook onder de 3€. Daarnaast zit ik ook regelmatig op Marktplaats te scrollen en probeer daar de krenten uit de pap te vissen. Ik probeer interessante sets te vinden en dan door te verkopen wat ik niet nodig heb. Maar ik kan ook wat meer betalen voor games die ik graag wil hebben. Bomberman 64 of Mega Man 2 kopen voor 10€, dat soort dingen. En ik ben aan het proberen de Videopac collectie van Philips compleet te kregen, gisteren nog 105€ geboden op een game (is niet genoeg, die game gaat op eBay voor over 500€). Maar het is een hobby en zo probeer ik het vooral te benaderen. Het moet niet uit de klauwen lopen en er is zoveel om te willen. Ik zou best een Vectrex willen, maar die gaan voor honderden euro’s en ik zie me het daar niet voldoende voor benutten.

Wat het iemand waard is, blijft natuurlijk heel persoonlijk. Ik ben niet meer de hardcore gamer van vroeger die 200 uur in een game stopt. Zelf speel ik met name retro, maar er is de laatste jaren vooral een verschuiving geweest naar gamen met bekenden. En dan komen er ook vooral veel multiplayer games voorbij. Een potje Mortal Kombat vs op Game Gears, Chu Chu Rocket met 4 personen met de beamer op de muur of gewoon Knowledge is Power op de ps4 achter de tv. En soms ook gewoon Pong 😂. Vrijwel alles komt voorbij. Ik kijk dus ook vaak naar wat ik op een game avondje leuk zou vinden om te introduceren.

Zo lang je iets het waard vindt en je komt er niet door in financiële problemen, is het denk ik goed!
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

12 sep 2020, 12:34

Poeh. Gaan we :)

Retro
Deze ruim ik eerst even uit de weg. Als je een hardcore verzamelaar bent dan snap ik dat je geld aan games uitgeeft die het niet waard zijn (kijkende naar de kwaliteit van de game) maar je wel wil hebben voor het verzamelaspect. Zelf heb ik denk ik, maximaal 50 euro een keer uitgegeven aan 1 retrogame. En dat is het. Ondanks dat ik ooit wel het doel had om een complete PS1 verzameling te scoren, en daar best aardig mee onderweg ben gegaan, heb ik geen zin om 250 euro uit te geven voor een game die ik toch niet echt ga spelen. Ik vind de zoektocht en het kopen op een goedkope manier leuker dan het bezitten er van.

Voor 250 euro heb ik namelijk een halve Xbox Series X, waar ik veel en veel meer op ga spelen. Of Cyberpunk 2077, Yakuza: Like a Dragon en een avondje uiteten met mijn vrouw. Dat is me dan meer waard dat die retrogame die tof staat op zolder, maar meer niet.

Non-retro
Waar voor je geld wat non-retro betreft vind ik heel lastig. Voor mij zou dat alleen hangen aan hoe goed de game is, meer niet. Ik ben toch altijd het gevoel dat ik bij een game die ik graag wil spelen, er op dag 1 bij moet zijn. Van wie dat moet weet ik niet, maar het moet :lol: Een game als FF7 Remake zou ik nu niet meer gaan spelen. Waarom weet ik niet, want ik speel nu ook Witcher 3. Misschien zou ik het nu niet meer kopen, maar wel spelen als ik het al heb. Al heb ik vorig jaar december Spider-Man gekocht pas voor de PS4.........

Geen idee hoe dit werkt :rolleyes: Maar, het hebbende over of het waar voor je geld is, vond ik FF7 Remake dat zeker, terwijl ik die op dag 1 kocht, Resident Evil 2 Remake dat ook (en die was niet zo heel lang) maar Spider-Man (voor maar 25 euro) dat niet. Omdat dat gewoon een rukgame was. Dus voor mij is het met geld vs waar(de) bij nieuwe games puur het gedeelte of ik plezier haal uit de game.
Afbeelding
Superplayer

12 sep 2020, 22:39

Heb zo'n 10 jaar lang actief retro games verzameld (dus niet om te gamen :lol:). Ik heb nu eindelijk de stap terug gemaakt van collector naar gamer. Geweldig om nieuwe PS4 games te kunnen kopen voor 25-35 euro. Voor retro waren dat alleen al de shipping kosten en dan zit ik nog aan de goedkope range.

60 euro voor Zelda: BotW waar ik 200+ uur in heb gestoken: meer dan waard! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
toejam

13 sep 2020, 11:59

Ik was (ben) altijd op zoek naar dealtjes. Het heeft me geholpen de hobby te bekostigen en ook nog eens een hoop lol opgeleverd tijdens de reis. Ik kocht maar heel zelden een losse game tenzij heel gunstig geprijsd maar nu met het laatste stukje PS2-set ontkom ik er niet meer aan. Modern heb ik daarentegen maar heel weinig mee. Ik heb af en toe een gekke bui dat ik een moderne game oppak, maar dat heb ik even geleden vervangen door een Xbox One X met gamepass. Daar zit voor mij meer dan voldoende in en geeft gezien de uiteindelijke kosten van rond de 2,50 per maand ook waar voor mijn geld. Voor mij is alles na de generatie PS2/DS/PSP nog maar beperkt interessant door alle online services en patches. Ik heb zoveel retrogames dat ik me heel goed realiseer dat het overgrote deel alleen in de kast staat om het achterbord niet te hoeven zien en dat vind ik prima. Het geeft me wel de mogelijkheid om op een moment dat ik ga gamen gewoon iets te pakken waar ik zin in heb.
Yo, homeboy gimme five!
segatarian

13 sep 2020, 12:27

@ oldschool.
respect, Mortal kombat link to link op de game gear.
In al die jaren heb ik nog nooit een 2 player gespeeld op de game gear, maar heb wel zo,n kabeltje.
segatarian

13 sep 2020, 12:37

Ik koop ook bijna alleen retro games, of nee, ik koop bijna geen games meer:P
maar dit komt vooral omdat ik er gewoon niet zoveel voor over heb dan dat de markt zegt dat ze waard zijn momenteel.
Ik had laatst mijn hoogste bod gedaan van 350 euro voor 3 games. maar werd gewoon uitgelachen, dat moesten ze per stuk al ongeveer kosten.
Nu weet ik ook dat het dure spellen zijn en zou ze graag willen hebben, maar niet voor elke prijs.
Ging om shining force 3 , shining wisdom en megaman x(vooral deze game is ook erg duur)voor de saturn. Nu wou ik er best 400 van maken, maar dat zat er toch niet in. en wat een geld eigenlijk. toch zou ik graag mijn saturn set compleet willen hebben. de rest heb ik al opgegevn, op de dreamcast na, die moet ook wel te doen zijn om compleet te krijgen.

maar de saturn is wel erg duur tegenwoordig en moet nog meer dan 10 echt dure games hebben.
Tja panzer dragoon saga had ik bijna 10 jaar geleden voor minder dan een tientje gekocht, gelukkig heb ik die iig al, want dat klinkt tegenwoordig als onmogelijk. saturn bomber man, megaman x, three dirty dwarves, en dan nog een stapeltje slechte maar zeer zeldzame games als hebreke's pinochio of frankenstein etc. ga er maar aan, kost me zomaar een paar duizend euro nog.
Dus het staat op een laag pitje
Don Cannoli 79

13 sep 2020, 12:42

Superplayer schreef:
12 sep 2020, 22:39
Heb zo'n 10 jaar lang actief retro games verzameld (dus niet om te gamen :lol:). Ik heb nu eindelijk de stap terug gemaakt van collector naar gamer.
Dat vind ik wel tof om te lezen. Voor veel mensen lijkt het andersom te gaan door dat ze te druk zijn met minder interessante dingen zoals "werk" en "het gezin". :wink:

Ik ben vanaf 2015 ongeveer weer steeds méér gaan gamen. Het verzamelaspect heb ik nooit echt belangrijk gevonden maar vanaf die tijd ben ik wel actief retro spul gaan zoeken en aanschaffen. Consoles die ik vroeger had heb ik weer gekocht en ook nieuwe retro systemen zijn toegevoegd. Met als doel om te gamen. Uiteindelijk wordt dat vanzelf een verzameling maar het gamen staat. voorop.

Ik merkte al gauw dat ik veel te laat ben ingestapt en dat ik veel games eigenlijk te duur vond. Toch heb ik ze aangeschaft omdat het financieel wel kon. De laatste jaren zijn de prijzen alleen maar gestegen voor mijn gevoel.
Sinds dit jaar merk ik dat ik bijna geen retro spul meer koop. Het is me tegen gaan staan wat het allemaal kost. Blijkbaar is het geen waar meer voor mijn geld.

Bij de moderne systemen zoals PS4 koop ik bijna niets op release. De uitzonderingen zijn bijvoorbeeld Mortal Kombat en Doom.
Mortal Kombat 11 vond ik erg tegenvallen dus die heb ik te duur gekocht. De volgende keer doe ik dat dus niet meer. Doom Eternal heb ik juist niet op release gekocht en dat moet wel echt een goeie game zijn.

Daarnaast heb ik een grote voorliefde voor Indie games én fysieke releases. Die combinatie is meestal duur en vaak zijn de games lastig te bemachtigen doordat je dan bij Limited Run Games of Strictly Limited Games o.i.d. terecht komt. Hier ben ik me steeds meer aan gaan ergeren. De preorder van laatst voor de Turrican games (op 2 apart aan te schaffen discs!) heb ik dus ook aan me voorbij laten gaan. Daar zou ik 2 jaar geleden zonder blikken of blozen bovenop zijn gedoken.

Ik zit nog op een aantal preorders te wachten die vorig jaar zijn besteld maar langzamerhand probeer ik in mijn hoofd te accepteren dat ik niet alles fysiek hoef te hebben en dat een kleine indie game in de digital store voor een paar euro missch wel beter is. Want immers, gamen > verzamelen. Maar het knaagt soms wel een beetje. Dus er zal af en toe nog wel iets tussendoor glippen.
Galious
Moderator
Moderator

13 sep 2020, 14:17

Don Cannoli 79 schreef:
13 sep 2020, 12:42
langzamerhand probeer ik in mijn hoofd te accepteren dat ik niet alles fysiek hoef te hebben en dat een kleine indie game in de digital store voor een paar euro missch wel beter is. Want immers, gamen > verzamelen. Maar het knaagt soms wel een beetje. Dus er zal af en toe nog wel iets tussendoor glippen.
Precies het punt waar ik het afgelopen jaar ook ben beland. Bedrijven als Limited Run Games en Strictly Limited Games maken het voor mij steeds makkelijker om voor digitaal te kiezen bij kleine indies.
nmkl pjkl ftmch
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

13 sep 2020, 16:53

Voor mij geldt hoofdzakelijk verwachte tijd en kwaliteit van consumptie als richtlijn voor wat waar voor mijn geld is. In die zin kan ik het voorbeeld van 1000 euro betalen voor WoW wel volgen, dat zou ik ook niet zonde vinden omdat je veel uit de game hebt gehaald. Ik heb wel eens € 170 Euro uitgegeven aan een free-to-play game, die game heb ik ongeveer 150 uur gespeeld en vaak maakte mijn 'investering' de game ook tijdelijk iets interessanter en daarmee was het het waard.

Hoeveel content er in een game zit of hoeveel inspanning de ontwikkelaar heeft geleverd heeft spelen bij mijn afweging eigenlijk geen rol. Dat heeft niet pe se relatie tot spelplezier.
Kokos

13 sep 2020, 19:46

Retro: ben geen grote verzamelaar, maar ik bouw graag een collectie van favoriete games, heel goede games en games met een goede niche, per platform. Ik ga dus niet voor grote kwantiteit of alle games in een serie hebben. Ik beperk het ook tot PS2, SNES en DS. Dus financieel valt het heel goed mee.

Modern: koop ook zelden nieuw, enkel games die gerelateerd zijn aan series of games die nog steeds een speciale plek hebben in mijn hart. Maar ik heb er ook geen behoefte aan, kan me niet meer een tijd herinneren waarin ik een schaarste had aan games. Mijn koopgedrag is dus geen reflectie van de huidige staat van gaming.

Criteria: een combinatie van de gewoonlijke prijs van de game op dat moment en een voorspelling van hoe goed ik de game zal vinden. Maar wat ik door de jaren heen heb geleerd, is dat er uiteindelijk te veel variabelen zijn om te weten of een game voor mij echt zal aanslaan of niet. Een game van 4 uur ter waarde van 60 euro kan ook bestaansrecht of een goede niche hebben en goede user reviews garanderen ook niet maximum plezier. Ik maak me niet zo druk om het maximaliseren van mijn investering, een game en de emotionele ervaring is wat het is, daar blijft het bij voor mij.
Flozem

17 sep 2020, 10:54

Van 2014 - 2018 heb ik actief verzameld en zo een leuke retro collectie opgebouwd door setjes te kopen. Dat is natuurlijk makkelijker en voordeliger als je nog niks hebt. Ik heb daarbij nooit meer uitgegeven dan ik het waard vond.

Vanaf 2018 ben ik mede door de studie naast mijn werk zuiniger aan gaan doen: tijdgebrek. Na de studie ben ik niet teruggevallen in mijn verzamelwoede. Het helpt dat ik de voor mij interessantste en betaalbare titels inmiddels wel heb, en door de kastruimte beperkt wordt. Sporadisch koop ik nog een retro game, mits betaalbaar en ik de game echt wil spelen.

Sinds ik in 2018/2019 een Switch heb gekocht speel ik weer wat vaker moderne games. Maar ik heb daarbij minder behoefte om te verzamelen. Day-1 patches, bugs, dlc, always online en de easy cash grabs hebben de lol er "een beetje" vanaf gehaald.

Ik heb nooit verzameld om de waarde van het spul. Puur voor de fun / nostalgie en tijdverdrijf. Maar mijn tijd is beperkt, en kostbaarder geworden.
Arnold

17 sep 2020, 21:48

Zowieso ga ik alleen voor fysieke games. En ik koop bijna nooit nieuwe releases. Daardoor vaak spellen voor tientjeswerk. Retro games speel ik ook. Die koop ik meestal zonder doosje omdat deze betaalbaar zijn en het mij vooral om de sfeer van die oude games spelen gaat.

Voor de consoles met cardridges ga ik ook veel voor de multicards, veel spellen voor weinig. Wel heb ik een zwak voor Mario games die ik liever allemaal fysiek verzamel....
Gameroom: 3.5 x 2.5 meter
Nintendo Nes t/m Switch
Sony Playstation 1 t/m 4
Sega Megadrive en Game Gear
Atari Lynx
Gameboy classic, color, SP en 2DS
Ok Impala!

18 sep 2020, 09:23

Ik heb allerlei retro games in de kast liggen die ik indertijd gekocht heb toen ze nog nieuw in de winkel lagen. Jarenlang ben ik daar zeer voorzichtig mee geweest, omdat in de tijd voor internet/emulatie het zeer moeilijk zou zijn om ooit de games nog te kunnen spelen. Toen waren verschillende spellen voor mij zeer veel waard en zou ik ze waarschijnlijk nooit hebben willen verkopen.

Maar ja, nu kun je eigenlijk elke retro-game wel fatsoenlijk (en vaak zelfs in betere kwaliteit) spelen via emulatie. Daarmee heeft de originele cartridge eigenlijk geen waarde meer voor mij. Ik koop dus ook nooit retro en heb een deel van mijn oude games inmiddels ook verkocht.

Wat nieuwe games betreft. Ik koop vrijwel geen games voor de volle prijs. Doorgaans koop ik games pas jaren nadat ze uitgekomen zijn. Als het kan koop ik altijd digitaal, tenzij fysiek goedkoper is. Dat laatste geldt doorgaans voor Nintendo games, die ik meestal via 2e hands koop. Zeer uitzonderlijk koop ik games bij de launch, maar de afgelopen jaren is dat alleen bij Breath of Wild en Xenoblade X gebeurd.

Een game is voor mij het geld waard als ik er veel plezier uithaal gedurende een tijd die in verhouding staat tot de prijs. Dus een game van €60,- zal ik uitsluitend kopen als ik verwacht dat ik er ook heel lang mee zal spelen. Daar doe ik dan ook eerst goed onderzoek naar. Een Indie game in de aanbieding voor €10,- zal ik sneller "op de gok" kopen.

Vroeger waren alle games duur. Nu zijn vrijwel alle games super goedkoop. Dus het is nu vooral een kwestie van: "waar wil ik mijn tijd aan besteden?" . Een wonderland voor gamers eigenlijk. :smile:
Superplayer

19 sep 2020, 06:57

Retro verzamelen tegenwoordig is gewoonweg niet meer leuk vanwege de belachelijke prijzen. Begin 2000 kon je SNES games compleet met doos en alles in nieuwstaat kopen op Ebay voor rond de $30-$40 met verzendkosten van $10 ofzo. Dat hebben ze zelfs kapot gemaakt op Ebay met dat shipping program.

Of de "obscure" imports, in 2003 (ik heb alles in een grote datafile staan mbt mijn collectie) heb ik SFC Magical Pop'n gekocht voor $80, compleet in doos als nieuw. Ik kijk dus net op Ebay en zie prijzen van $3000+!? :lol: :lol: :lol:

Koop een retro console met een goede romcart en speel de games gewoon. Als kind zijnde was niemand bezig met verzamelen, enkel gamen en plezier maken :heart: :heart: :heart:

Terug naar “Moderne games, consoles en handhelds”