Sparklite, UITGESPEELD! eerst een kleine uitleg, EINDCONCLUSIE NA UITSPELEN IN LATERE POST!

Games & systemen van nu en de toekomst (incl. PC en mobile).
Kunstschilder1987
Contacteer:

Sparklite, UITGESPEELD! eerst een kleine uitleg, EINDCONCLUSIE NA UITSPELEN IN LATERE POST!

16 jul 2020, 05:45

EDIT: MOMENTEEL IN DE SALE VOOR 15 EURO OP DE SWITCH, VOOR 25 EURO OP PS4 EN XB1 DIGITAAL.
OOK VERKRIJGBAAR FYSIEK, OP SWITCH, PS4 EN XB1
kleine opmerking: onderstaande is geen review, maar eerste indruk. Ik heb de xb1 variant.

Afbeelding

Afgelopen weken heb ik in mijn aankopentopic een paar aparte indiegames getoond, waaronder 1 hele bijzondere, namelijk Sparklite. Ik heb er nu ongeveer een uurtje inzitten, en ik denk dat het de moeite waard is om een kleine verdieping te tonen in de game. Waarom? Omdat ik vermoed dat het bij vele van jullie in de smaak zou kunnen vallen!
Het is een action RPG die zeker haar inspiratie haalt uit ZELDA Link to the past, maar.... ook een random generated element heeft. En ook weer niet helemaal. Què?

Nou als eerste the obvious uit de weg. De graphics doen heel erg denken aan de Snes-zelda. het bos, je moet kleine kerkertjes in, struikjes die je weg kan meppen om spullen te zoeken, vijanden doen eraan denken, etc. Het ziet er simpelweg prachtig uit...
Afbeelding

Het Begin:
Het start met een kleine intro waar je even in participeert maar dan begint de game pas echt.
Je wordt gedropt vanuit een schip dat boven de wereld zweeft, en moet je weg zoeken zonder al te veel uitleg. het begin is heel erg verwarrend, maar na een kwartiertje begrijp je wat de bedoeling is.

Om een 'werelddeel' uit te spelen moet je de hoofdbaas zoeken (hoewel het random generated is, krijg je na een tijdje wel een map waar de eikpunten die je zoekt op staan aangegeven), en moet je enkele schema's vinden om nieuwe gadgets te kunnen bouwen. Inderdaad, het zijn bouwschema's die je vindt, en van daaruit moet je naar een shop die boven de wereld zweeft en daar moet je betalen om ze te bouwen.

Afbeelding
voorbeeld van een bosskerker

Wanneer je een hoofdbaas battle verliest ga je terug naar het zwevende vliegtuig alvorens je een nieuwe random generated map toegaat, en moet je even opnieuw naar de hoofdbaas gaan, die je dan weer snel kunt vinden op de map... wel frustrerend dat je niet gelijk poging 2 kunt ervaren. Wanneer je m verslaat, krijg je het verhaal te horen.

Afbeelding
voorbeeld van een hoofdbaas, met bekende patronen die je moet herkennen, opnieuw vergelijkbaar met snes-zelda

Je komt namelijk bij een soort kristal die je moet activeren, en ze moeten alle 5 geactiveerd worden om de wereld te redden... kort door de bocht. ipv meisjes in een diamant... weer eens wat anders :D zelfde idee dus ongeveer. al is het altijd leuk om meisjes te redden... daar ben ik dan weer alpha mannetje genoeg voor! haha. Behalve peach, das een tease....
Afbeelding
geactiveerde kristal na boss 1

Vanwege de eikpunten die staan aangegeven op een map voelt het random generated niet echt als een héél vervelend iets... jammer is dat je dus nooit bekend raakt met je omgeving maar je kunt wel je weg redelijk vinden. In een nieuw deel van de wereld begin je echter weer zonder map... dan is het even frustrerend...

Ook voelt het irritant dat je dus weer moet betalen in 'sparklites' (zeg maar rupees) om de bouwschema's om te zetten in de gadgets... je komt tijdrovende momenten tegen omdat je geld moet minen... irritant, maar ook niet dealbrekend. het kan soms snel gaan wanneer je wat vijanden verslaat.

op deze kleine irritaties na is het wel een heerlijke 16 bit stijl action rpg zover, zijn de graphics geweldig, de controls niet verkeerd (effe wennen - ietsje minder stijf dan link to the past maar verder vergelijkbaar). ik gebruik zelf liever de ps3 controller aangesloten met een converterstick op de xb1, maar in geval van een switch zou ik direct mn 8bitdo snes controller hebben gepakt, die lijkt me ultiem geschikt voor deze game. das opnieuw een mening, ik hou van een d-pad ipc stick bij een 2D game.

Mijn oordeel zover?
Zoals eerder gesteld, dit is geen review, maar een eerste indruk na wat minder dan een uurtje. Maar... ik kan m van harte aanbevelen aan iedereen die van link to the past hield, zeker voor de prijs. Misschien is het een korte game, dat is de reden dat ik geen prijs/kwaliteit verhouding kan aangeven.

Ik heb geen switch, maar daar zou ik m voor aangeschaft hebben omdat het een hele leuke game lijkt voor portable ook te spelen. als die op de vita was geweest had ik m daar bvb ook voor gehaald.
Dat gezegd hebbende is die ook prima op groot scherm, de graphics zijn simpelweg prachtig.
Ik weet dat zelfs met uitleg het plot ietwat verwarrend overkomt, ik wilde niet teveel weggeven maar wel een idee geven wat voor game het is... en das een moeilijke combi.

Heb je m ook gespeeld? en een oordeel? of ga je ook 'sparkliteren' ? ik hoor het graag in de reacties... en wanneer je juist op deze eerste indruk afhaakt hoor ik het ook graag natuurlijk. hoe dan ook hoop ik dat iemand iets aan dit stukje gehad heeft om een keus te maken deze game te proberen of niet. komende weken zal ik er verder induiken (heb het weer druk dus zal wel effe duren) en mogelijk vul ik dit topic dan wat verder aan.

All the Best!
Laatst gewijzigd door Kunstschilder1987 op 18 jul 2020, 05:22, 2 keer totaal gewijzigd.
voor mensen die het interessant vinden te zien wat ik maak:
:investigate: Link naar mijn website/schilderijen :investigate:
Afbeelding
BA BARACUS - KUNSTSCHILDER1987 - KRATOS prima rijtje spierbundels :happy:
kingoftherain

Re: Sparklite, een kleine uitleg

16 jul 2020, 06:09

Je had het er een tijdje terug al over en toen leek het me al best een leuk spel. Ondertussen zat ik er al aan te denken om hem te halen en dat bevestigt dit stuk alleen maar. Redelijke kans dat-ie binnenkort in huis komt.
"My life is a chip in your pile. Ante up!"

kingoftherain by day, N00b Extraordinaire by...er...whenever I feel like it. Watch me suck at games.
N00b Extraordinaire's YouTube channel
N00b Extraordinaire's Facebook page
Ok Impala!

16 jul 2020, 08:13

Deze staat al een tijdje op m'n wishlist. Met dank aan jouw topic is ie wat opgeschoven in de prioriteiten. Maarrrr... eerst de backlog! :giggle:
Kunstschilder1987
Contacteer:

16 jul 2020, 09:02

haha herkenbaar ;) ik heb ook zon enorme backlog, wij gamers hebben het zwaar! :D

wel fijn dat het stukje jullie beiden helpt met kiezen. Mocht je m een keertje in een gameshop tegenkomen in een sale -of zoals nu digitaal op de switch in de sale- is het tenminste handig om een beeld te hebben waar je voor kiest... of niet natuurlijk.
Afbeelding
Galious
Moderator
Moderator

16 jul 2020, 12:49

De game ziet er leuk uit, maar ik lees wel overal dat Sparklite behoorlijk grindheavy is, dus ik denk dat ik deze aan me voorbij moet laten gaan.
nmkl pjkl ftmch
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

16 jul 2020, 12:50

Kijk dit is nou typisch zo'n game die ik zonder dit topic nooit op mijn radar zou hebben, en vanaf nu houd ik de eShop / Game Mania in de gaten :)
Kunstschilder1987
Contacteer:

16 jul 2020, 14:08

Galious schreef:
De game ziet er leuk uit, maar ik lees wel overal dat Sparklite behoorlijk grindheavy is, dus ik denk dat ik deze aan me voorbij moet laten gaan.
begrijpelijk. ik heb het -zover- nog niet zo sterk ervaren, maar kan gaandeweg het spel natuurlijk erger worden. Goed dat je in ieder geval een geïnformeerde keus hebt kunnen maken :thumbup:
Apenheul schreef:
16 jul 2020, 12:50
Kijk dit is nou typisch zo'n game die ik zonder dit topic nooit op mijn radar zou hebben, en vanaf nu houd ik de eShop / Game Mania in de gaten :)
ik had het er al even bijgeschreven dat ie op dit moment in de e-shop in de sale schijnt te zijn, voor 15 euro. op de xb1 heb ik m echter goedkoper gezien fysiek... als ik me niet vergis op amazon.nl. En goedkoper plus fysiek was voor mij een non-brainer. echter zie ik vaker kleinere titels goedkoper op de xb1 dan op ps4 en switch.

Hoe dan ook, fijn dat jullie beiden dus een goede keus hebben kunnen maken voor het al dan niet in de gaten houden van deze game :). dat heb ik in het forum door stukken van jullie en andere leden ook al regelmatig beter kunnen doen. :perfect:
Afbeelding
Kunstschilder1987
Contacteer:

17 jul 2020, 07:05

Galious schreef:
Oke, zojuist een paar uurtjes extra erin zitten, vanaf half 5 tot 7, ik zit op een uurtje of 3,5 in totaal denk ik op het moment. en je hebt gelijk, het is vlak na mijn vorige stopmoment enorm grinden/sparklites minen, die je nodig hebt om nieuwe tools en extra healthbar aan te kunnen schaffen. en toch... Vooralsnog vind ik het heel erg rustgevend!

Nu had ik dat vroeger ook wel, mijn favo rpg aller tijden, Lufia 2 (ook door nostalgie, laat dat duidelijk zijn), heeft dat in zich en ik vind het niet verkeerd. Dat gevoel van: fles drinken, zak chips erbij en effe een paar uur t voorbij laten komen geeft me ergens wel een relaxte vibe. Achja, een beetje vergelijkbaar wat velen van jullie met bvb animal crossing ervaren? Das me te vrolijk maar als je een beetje repeatitive moet grinden ervaar ik ongeveer hetzelfde.

Echter, als je er niet van houdt... ja dan is deze game vermijden tig keer verstandiger. want niet alleen is het grindheavy, het is zelfs een beetje het doel van de game om je zo op te werken richting de bossfights.

Kortom, ik zou het niet meer iedereen aanbevelen, maar per toeval bevalt de game mij persoonlijk heel erg goed. Het is wel een gemiste kans op een écht universal verschrikkelijk goede game die iedereen zou bevallen wanneer ze het net anders hadden aangepakt.... das wel zonde.
Afbeelding
Marth Daul

17 jul 2020, 09:00

Ziet er een leuke game uit, heb hem op men wishlist gezet.
May the Force be Cute :cool:
Fing3r

17 jul 2020, 10:02

Ik heb hem ook op mijn wishlist gezet op Steam

Sent from my J9210 using Tapatalk

Afbeelding
Kunstschilder1987
Contacteer:

17 jul 2020, 20:56

Marth Daul schreef:
17 jul 2020, 09:00
Ziet er een leuke game uit, heb hem op men wishlist gezet.
ah mooi weer iemand hebben kunnen helpen met kiezen :) fijn om te lezen.
Fing3r schreef:
17 jul 2020, 10:02
Ik heb hem ook op mijn wishlist gezet op Steam Afbeelding

Sent from my J9210 using Tapatalk
ah ik wist dat ie op alle consoles uit was... maar steam wist ik niet. nu las ik net ook nog dat ie ook op linux kon :D. is wel eentje om voor een steamsale op te wachten lijkt me.
Afbeelding
Kunstschilder1987
Contacteer:

Re: Sparklite, eerst uitleg - EINDCONCLUSIE NA UITSPELEN IN LATERE POST!

18 jul 2020, 05:21

Afbeelding
Niets verhullend - spoilerfree shotje van het einde... credits ná de afronding van t verhaal. nog nét voor 5 uur 's morgens uitgespeeld haha.

Zo, na een nachtje insomnia, de bikkel uithangen en lots of doorzettingsvermogen en awesome gaming skills (mogelijk overdrijf ik hier :D) heb ik de game uitgespeeld. ik schat een totaal van ongeveer een uurtje of 10.
Eigenlijk is het doel van de game in elk werelddeel de wapens -die sleutel zijn om het volgende werelddeel te openen- vinden en daarna bouwen, jezelf opbouwen met patches om jezelf meer kans te geven tegen eindbazen, en dan de eindbazen op te zoeken en te verslaan.

Het mechaniek is wel vergelijkbaar met breath of the wild dat je dus (nagenoeg) de eindbaas sneller kunt opzoeken dan je er klaar voor bent. deze epic battles zijn geweldig, niet allemaal even moeilijk, maar wel erg satisfying om te verslaan.
Vooral de laatste was graphisch erg mooi, en dat 'epische eindbaasgevoel' was zeker aanwezig.
EINDCONCLUSIE
natuurlijk is het smaak wat ik hier ga zeggen.... maar:
Controls 8/10 (doet wat t moet doen, speelt intuïetief)
Muziek: 9/10 (soms rustgevend, soms episch, it fits the mood!)
Verhaal 7/10 (niet verkeerd maar te weinig uitgediept)
Gameplay 7.5/10 (let wel, ik vond het minen en grinden erg rustgevend, daar moet je van houden!)
Graphics 10/10 (ik vond het schitterend)
Eindoordeel inclusief Prijs/kwaliteit: 8 van de 10.
Het is niet de duurste game, duurt met een uurtje of 10 ook lang genoeg zonder vervelend te worden, ik noem het echt een aanrader. :thumbup:

REPLAYVALUE? nee.... dat niet direct. misschien over een paar jaartjes weer eens uit de kast halen, wellicht.
Afbeelding

Terug naar “Moderne games, consoles en handhelds”