Dilemma over platformkeuzes

Games & systemen van nu en de toekomst (incl. PC en mobile).
KillingRaptor

Dilemma over platformkeuzes

09 jul 2020, 11:03

Als ik op mezelf ga wonen ga ik weer toegang hebben tot al mijn gaming platformen maar ik zit met een groot dilemma, op welk platform moet ik wat gaan spelen. De keuze is vooral tussen PC en PS4, veel games verschijnen op beide platformen en ik speel op beide erg graag. Hoe zouden jullie de keuzes gaan maken? Mijn PC kan volgens mij nog mee met de huidige games (weliswaar niet meer alles op de maximum settings denk ik) dus daar ligt het niet aan. Ik hoor graag jullie meningen en hoe jullie kiezen tussen platform.
Afbeelding
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020

Re: Dilemma over platformkeuzes

09 jul 2020, 11:14

Op gevoel. Van dit vind ik nu echt ene PC game (Doom). Waar vaak de muis het voordeel heeft. Maar voor andere voelt het voor mij gewoon beter op de PS4 (Yakuza / NioH). Goed je kunt natuurlijk op de PC ook een PS4 controller aansluiten en ziet het er beter uit. Maar als ik geen muis nodig heb speel ik toch altijd liever op de bank voor het grote scherm.

Als de keuze XBOX PS4 of Switch is dan doe ik altijd even een stukje research welke versie het beste is. Switch komt dan vaak slecht uit de bus. Zelfs voor de weinig vragende indie games.

Zelf ben ik vooral een fan van de Japanse studio's en dan is de keuze vaak snel gemaakt. Deze lanceren vaak eerst op PS4 en pas veel later op PC.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

09 jul 2020, 11:24

Ha KR, je hebt straks dus beide systemen in je nieuwe huis maar je twijfelt op welk systeem je (nieuwe) games moet gaan spelen? Ik zou vooral stil staan bij wat voor jou het meest comfortabel is en de minste drempels opwerpt; voor de een zal dat PS4 zijn en voor de ander PC. Dynamike is onlangs geswitcht van PC gaming naar conosle gaming ivm de randapparatuur: hij heeft een dolby atmos installatie en 4k HDR tv die recht voor zijn bank staat en dat vindt hij prettiger dan PC gaming momenteel. Ik heb persoonlijk een jaar of anderhalf geleden weer een compleet tegenovergestelde keuze gemaakt: op PC heb ik Game Pass, Discord en ben ik 'connected' met vrienden en collega's. Maar ondanks dat speel ik 80% van de tijd op Switch vanwege comfort en gemak.

Misschien kun je uitgaan van wat voor jou de ideale situatie zou zijn, en dan kijken hoe je daar stapsgewijs komt.
Flozem

09 jul 2020, 12:01

First Person shooters en de rpg's met veel muisclicks speel ik liefts op PC. De rest op console.
Ok Impala!

09 jul 2020, 12:04

Ik denk dat het goed is om jezelf af te vragen of je tijd wil steken in het afstellen van je PC. Zelf heb ik tegenwoordig maar beperkte tijd om te gamen en kies er daarom vrijwel altijd voor om op console te game. Daar werkt het namelijk direct als ik de game opstart. Bij PC is het met een nieuwe game toch vaak eerst even uittesten welke instellingen goed werken. Als het dan niet helemaal naar wens werkt, kun je stiekem toch best wel wat tijd kwijt zijn om alles goed te krijgen. Bij een console weet je gewoon dat wat je krijgt (inclusief haperingen en dergelijke), is wat het is. Je kunt je dan puur focussen op het gamen.

Daar staat natuurlijk tegenover dat PC games doorgaans er beter uitzien. En de games ook veel goedkoper zijn. De gamepass is natuurlijk ook echt geweldig. Dus ja, zoals Apenheul zegt, het is vooral een kwestie van kijken wat voor jou persoonlijk het belangrijkste is. :smile:
ikk
Contacteer:

09 jul 2020, 12:11

Voor mij zijn dit de afwegingen:
  • Wil ik een spel online spelen, dan pak ik de PC versie zodat ik er geen apart abonnement voor hoef te nemen.
  • Is een spel alleen digitaal verkrijgbaar, dan ga ik voor de PC versie zodat ik geen digitale library verspreid heb over verschillende consoles en alles nog kan spelen na een console generatie.
  • FPS vind ik toch beter spelen met muis, dus die haal ik meestal toch voor PC.
Verder ga ik eigenlijk altijd voor de console versie.
Scheelt wel dat ik geen voorkeur heb voor gamen op de bank of achter de PC, maar als je dat wel hebt lijkt me dat met een steamlink of een (hele) lange HDMI kabel prima te fixen.
KillingRaptor

09 jul 2020, 12:34

Een voorkeur heb ik ook niet echt, mijn tv is niet supergroot en geen 4k ofzo. Wel zal er een surround systeem aan vasthangen. Shooters is inderdaad idealer op PC, speelt toch beter met toetsenbord en muis combo. En games als Jurassic World Evolution spelen toch ook veel makkelijker met die combo. Games van de vorige generatie word sowieso PC anders moet ik weer andere consoles aansluiten enzo, ga enkel Switch en PS4 aansluiten op tv. En PS2 games speel ik met disc via emulator op PC, heb een controller en het ziet er een pak beter uit zo!
Afbeelding
Fing3r

09 jul 2020, 14:04

Voor mij geld dat ik voornamelijk op pc speel, met het voordeel dat ik mijn gehele library altijd kan blijven spelen. Of het nou Fallout of Duke Nukem van 20 a 30 jaar terug is of de nieuwste Doom Eternal of Half Life Alyx is.

Ik speel bijna alleen maar de exclusieve games op console met enige uitzondering. Hollow Knight heb ik bijvoorbeeld op Switch gespeeld, maar heb ik ook nog voor pc aangeschaft.

Daarbij komt ook nog dat bepaalde genres op pc gewoon relaxter spelen. FPS, RTS en management games bijvoorbeeld. En het instellen van settings vind ik nooit een probleem, meestal detecteert de software dat tegenwoordig automatisch, dan hoef ik alleen nog motion blur, depth of field en dergelijke uit te schakelen. Op console kunnen deze zaken meestal niet eens gewijzigd worden.

Sent from my J9210 using Tapatalk

Afbeelding
Silenteddie
Koningsdag Koning 2016
Koningsdag Koning 2016
Marktplaats ID: 0

13 jul 2020, 09:52

Leuk om lekker je eigen plekje inclusief gamehoek in te richten.

Het hangt van een heleboel dingen af.

Heb je nog recente games liggen? Dan zou ik voor dat platform kiezen, dus de nieuwste games eerst. Als je nu een redelijk recente PS4 game hebt, is het leuk om nu te spelen en zonde om over twee jaar pas te spelen.

Of juist PC-spellen nu, zo lang je pc nog een beetje recent is.

Ik denk dat je altijd een soort combinatie kunt doen. Een console is leuk voor huiskamer+bank+tv. Een Pc is leuk voor gameroom of bureau of hoekje.

En dan één maingame tegelijk spelen en eventueel het andere platform gebruiken voor kleine, korte games ernaast. Tenzij je iemand bent die zonder problemen twee games naast elkaar speelt.

En welk platform je dan het meest gaat gebruiken, hangt er ook van af hoe jenhet voor je ziet qua routine in je eigen woning? Zie je het vooral voor je dat je 's avonds lekker op de bank zit te gamen of lekker in een goede stoel bij een bureau. Uit ervaring kan ik zeggen dat vaak je routine anders wordt dan je voorstelde en in mijn geval ook regelmatig wisselt.

Een ander punt is samen gamen. Een vriend uitnodigen voor een avondje gamen is dubbel plezier en couchgamen is dan meestal het leukst. Al kan pc gamen met de juiste setup ook prima samen. Ik heb avonden plezier gehad met samen day of the tentacle spelen met goede stoelen, een motioncontrollerachtige muis en een beamer. (Das trouwens ook een leuke. Veel basisscholen doen oude ultrasshortthrow beamers weg nu smartboards steeds meer echte schermen worden)

Het algemene advies dat ik kan geven is: zorg dat je alles pakklaar hebt liggen. Bijvoorbeeld groot tv meubel met laatje/plek voor controllers en afstandsbediening en/of bureau waar je meteen achter kan springen en met een knop je pc uit slaapstand zet. Gewoon zodat je binnen een minuut kan gamen. Dat maakt de drempel lager. Vaak is wat het bij mij tegenhoudt dat je een kastje open moet doen om een console aan te zetten, niet weet of de kabel nog aangesloten is en als ik dr controllers uberhaubt snel vindt, is het maar de vraag of de batterij/accu vol genoeg is.

Verstuurd vanaf mijn SM-A715F met Tapatalk

Al draagt een aap een gouden ring, een kroon maakt hem pas echt een king.
KillingRaptor

13 jul 2020, 11:13

Bedankt voor de uitgebreide reactie, je hebt veel goede argumenten! Het is sowieso de bedoeling dat mijn 3 main platforms aangesloten zullen zijn en klaar om meteen op te gamen (PC, PS4 en Switch). Want inderdaad, zitten zoeken naar controllers en kabels is geen werk, ben daar ook niet voor te vinden.
Afbeelding
Ribbelchips

22 jul 2020, 12:07

Eigenlijk roep ik dit al sinds het GameCube/PS2/Xbox tijdperk, maar ik wil de komende generatie echt geen drie systemen meer onder de TV. Ik heb niet meer de tijd om alles te spelen wat ik zou willen, dus ik ga echt keuzes maken. Of een PS5 óf een Xbox series X. De Switch opvolger komt er dan als tweede systeem bij in de toekomst.

Ik heb ze nu alle drie en sinds ik een One X heb kies ik voor singplayer games doorgaans voor de Xbox versie omdat die er vaak het best uit ziet en de minste laadtijden heeft. Ik heb ook een voorkeur voor de Xbox hardware en online diensten. Jammer alleen dat Sony veel meer toffe exclusives heeft. Dat zal nog wel een lastige keuze worden. Ik kijk dan ook erg uit naar de MS showcase morgen.

Terug naar “Moderne games, consoles en handhelds”