Sekiro: Shadows Die Twice

Games & systemen van nu en de toekomst (incl. PC en mobile).
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Sekiro: Shadows Die Twice

17 apr 2019, 14:58

Inmiddels zitten de speedruns op 29 minuten zag ik. Ik heb de game niet meer opgepakt. Ik ga het dit weekend nog een kans geven, een serieuze kans, en anders gaat de game tamelijk ongespeeld de kast in. Het lukt me gewoon niet, en de aantrekkingskracht om terug te gaan naar de game is ook heel erg klein. Wellicht is het deze ronde toch niet voor mij.
Afbeelding
Galious
Moderator
Moderator

17 apr 2019, 19:01

Ik ben benieuwd of je alsnog een klik met de game krijgt, @Dynamike
Ik raad je in elk geval aan om Hirata Estate voor nu verder links te laten liggen als je de Flame Vent prosthetic daar tenminste hebt opgepikt, en vooral te proberen om langs die Chained Ogre te komen en dan verder te gaan richting de eerste echte boss van het Ashina Outskirts gebied. Als je daar eenmaal voorbij bent, wordt de game ineens veel opener en krijg je ook je eerste Attack Power en health/posture upgrades etc. en wordt je survivability een stuk groter. Dat was ongeveer het punt dat de game voor mij begon te klikken, en dat kwam dan nog het meest omdat ik vanaf dat punt een aantal (mini-)boss encounters kreeg, die pas echt het kwartje lieten vallen voor wat betreft het combat systeem. Dat waren met name
Spoiler: weergeven
Seven Ashina Spears, Ashina Elite en Genichiro.
in Ashina Outskirts/Castle. Die vergen allemaal een hele andere benadering, maar die ervaringen bij elkaar genomen maakten de essentie van combat in Sekiro voor mij tastbaar. En toen begon het grote genieten :)
nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator
Moderator

17 apr 2019, 20:23

:biggrin:

Afbeelding
nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator
Moderator

17 apr 2019, 22:44

New Game+ zit er alweer op. Dat ging een stuk vlotter dan de eerste playthrough. De optionele boss die ik toen had gemist
Owl (Father)
was wel een van de highlights van NG+, wat een enorm gave fight :beg:
Nu heb ik nog een laatste boss te ontdekken in de volgende playthrough, dus op naar New Game +2 van Sekiro: Galious plays thrice!
nmkl pjkl ftmch
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

18 apr 2019, 10:29

Galious schreef:Ik ben benieuwd of je alsnog een klik met de game krijgt, @Dynamike
Ik raad je in elk geval aan om Hirata Estate voor nu verder links te laten liggen als je de Flame Vent prosthetic daar tenminste hebt opgepikt, en vooral te proberen om langs die Chained Ogre te komen en dan verder te gaan richting de eerste echte boss van het Ashina Outskirts gebied. Als je daar eenmaal voorbij bent, wordt de game ineens veel opener en krijg je ook je eerste Attack Power en health/posture upgrades etc. en wordt je survivability een stuk groter. Dat was ongeveer het punt dat de game voor mij begon te klikken, en dat kwam dan nog het meest omdat ik vanaf dat punt een aantal (mini-)boss encounters kreeg, die pas echt het kwartje lieten vallen voor wat betreft het combat systeem. Dat waren met name
Seven Ashina Spears, Ashina Elite en Genichiro.
in Ashina Outskirts/Castle. Die vergen allemaal een hele andere benadering, maar die ervaringen bij elkaar genomen maakten de essentie van combat in Sekiro voor mij tastbaar. En toen begon het grote genieten :)
Ik moet ook zeggen dat ik het gevoel heb dat ik meer kans maak bij de Ogre, dan bij de Drunkard. Dat wel. Ik ga inderdaad die kant weer op en met vuur en olie, als ik dat heb, proberen de Ogre te slopen dit weekend. Klinkt misschien heftig dat ik daar het hele weekend voor uit trek :D maar doel dan meer op dat ik het niet 2 keer ga proberen en dan opgeef.

Wat meer upgrades voor health en posture zouden inderdaad niet gek zijn. Wellicht is het ook dat de Drunkard voor mijn kennis en kunde nu nog te zwaar is. En dat ik inderdaad die Ogre eerst nee rmoet halen. En een eindbaas en die eventueel verslaan moeten toch ook wel iets doen met het zelfvertrouwen in de game en mijn eigen kunnen. Ik hou u op de hoogte :D
Afbeelding
Galious
Moderator
Moderator

22 apr 2019, 14:58

Patch 1.03 dropt morgen. Patch notes:

https://www.sekiro.jp/news_detail_190422_01.html
nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator
Moderator

22 apr 2019, 22:24

De New Game+ cycles gaan behoorlijk snel. Het is alweer tijd voor journey #4 in NG+3!
nmkl pjkl ftmch
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

22 apr 2019, 22:45

Galious schreef:De New Game+ cycles gaan behoorlijk snel. Het is alweer tijd voor journey #4 in NG+3!
Mooi als 1 game je zo kan bezig houden dat je maar opnieuw blijft spelen. Hoe verhoudt de combat zich eigenlijk tot Nioh?
Galious
Moderator
Moderator

22 apr 2019, 23:14

Ik zou zeggen dat het qua snelheid en veeleisendheid wel wat weg heeft van de combat in Nioh, maar het voelt toch heel anders aan. De essentie van combat in Sekiro is echt het uitwisselen van attacks; "clashing swords" met je tegenstander door aan te vallen, te deflecten en te counteren. Het geeft de fights een hele unieke en waanzinnig gave dynamiek en flow die we niet eerder gezien hebben in Soulslikes of in hack 'n slash games zoals Ninja Gaiden. Sekiro heeft wat mij betreft de beste sword combat yet.
nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator
Moderator

23 apr 2019, 23:15

Even een special mention voor de fantastische soundtrack van Sekiro.

nmkl pjkl ftmch
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

24 apr 2019, 21:09

Galious schreef:New Game+ zit er alweer op. Dat ging een stuk vlotter dan de eerste playthrough. De optionele boss die ik toen had gemist
Owl (Father)
Nu heb ik nog een laatste boss te ontdekken in de volgende playthrough, dus op naar New Game +2 van Sekiro: Galious plays thrice!
Mooie prestatie Galious!
Zach

24 apr 2019, 21:43

Toe aan een extra uitdaging?

Afbeelding

Volledig artikel
Galious
Moderator
Moderator

24 apr 2019, 22:59

arjen1981 schreef:
Galious schreef:New Game+ zit er alweer op. Dat ging een stuk vlotter dan de eerste playthrough. De optionele boss die ik toen had gemist
Owl (Father)
Mooie prestatie Galious!
Thanks! Ik ben inmiddels alweer bezig met mijn vierde playthrough in New Game +3. Het blijft echt keihard genieten van deze game.

Ik ben benieuwd naar jouw verdere ervaringen nu je weer tijd hebt om verder te spelen. Er staat je zoveel gaafs te wachten :)

En dat van die DK Bongo controllers had ik op youtube voorbij zien komen. Bizar! En al die gamejourno's die roepen dat Sekiro een Easy Mode nodig heeft maar op de grote trom slaan... Ze hadden beter bongo's kunnen gebruiken :laugh:
nmkl pjkl ftmch
arjen1981

25 apr 2019, 20:19

Ik krijg de guardian ape nog niet neer ;) Daar heb ik nog de grootste moeite mee. genichiro ashina is dus wel gelukt en dat vond ik echt een erg toffe battle. Het is zeker genieten en ik zie de replayability goed voor mij. Ik heb een aantal stomme keuzen gemaakt met de NPC’s voor mijn gevoel. Kan niet wachten om dat recht te zetten in nieuw game + De eerste ronde wil ik zonder guides of Google door. Dat maakt de verassingen alleen maar groter. De sfeer is echt top en gameplay wordt steeds soepeler en bekender. Maar ik gok dat ik nog een lange weg te gaan heb. En dat hoop ik ook!
Galious
Moderator
Moderator

25 apr 2019, 23:02

arjen1981 schreef:Ik krijg de guardian ape nog niet neer ;) Daar heb ik nog de grootste moeite mee. genichiro ashina is dus wel gelukt en dat vond ik echt een erg toffe battle. Het is zeker genieten en ik zie de replayability goed voor mij. Ik heb een aantal stomme keuzen gemaakt met de NPC’s voor mijn gevoel. Kan niet wachten om dat recht te zetten in nieuw game + De eerste ronde wil ik zonder guides of Google door. Dat maakt de verassingen alleen maar groter. De sfeer is echt top en gameplay wordt steeds soepeler en bekender. Maar ik gok dat ik nog een lange weg te gaan heb. En dat hoop ik ook!

Ja, de eerste ronde speel ik ook altijd blind, dat blijft de tofste manier om zo'n game te ontdekken. In New Game+ zie ik dan wel wat ik de eerste ronde gemist heb.

En over stomme keuzen gesproken. Heeft er toevallig eentje met een dungeon te maken? :laugh:
nmkl pjkl ftmch
Galious
Moderator
Moderator

27 apr 2019, 22:41

Vanavond NG+3 uitgespeeld en de Platinum Trophy gehaald. Vier consecutive playthroughs, dat heb ik niet eerder gedaan in een From game, maar de New Game + cycles gaan wel erg snel in Sekiro. Het is ook erg gaaf om te merken hoever je skill-wise bent gevorderd met iedere playthrough. De eerste keer in NG deed ik zowat 4 uur over de laatste eindbaas, nu had ik hem in NG+3 binnen een half uur neer, terwijl de fight een stuk moeilijker was (vooral posture damage taken neemt toe met iedere NG+, terwijl je posture recovery juist afneemt, waardoor je toch weer anders moet vechten). Ik zeg het nog maar eens: Best. Sword combat. Ever.

Ik heb er in elk geval onwijs van genoten, deze game gaat wat mij betreft niet meer overtroffen worden dit jaar. Nu voel ik me alleen even flink ontheemd, want wat moet ik nu na Sekiro gaan spelen? Dat kan alleen maar tegenvallen. Maar met dit topic kan ik toch nog even blijven hangen in de Sekiro sferen :)

Ik hoop maar op toekomstige DLC expansion(s), daar leent deze game zich uitstekend voor (bijvoorbeeld nieuwe memories), dan duik ik er weer in met een verse NG.
nmkl pjkl ftmch
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

28 apr 2019, 01:20

Gisteravond toch de game weer een kans gegeven. Of... de game mij. Het is maar hoe je het bekijkt. De Ogre is down, dat is gelukt. Ik moet wel zeggen dat ik tijdens het gevecht terug ben gegaan naar de "bonfire" van de game en daar kruisje heb gekocht voor mijn arm. Niet helemaal de manier denk ik zo, maar het werkte.

Helaas liep ik daarna tegen een generaal aan, en die krijg ik nog niet neer. Ik hoef hem niet te verslaan, maar ik vermoed dat hij de 4de bead dropt die ik nodig ben om te upgraden, dus ik ga het gewoon proberen. Soms lukt het parrien, maar dikwijls niet. Het kost me enorm veel moeite deze game, dus ik weet niet hoe lang ik het nog blijf proberen. Maar morgen zeker nog even.
Afbeelding
Galious
Moderator
Moderator

28 apr 2019, 14:39

Nice job on the Ogre, @Dynamike
Ik wist niet eens dat je mid-fight terug kon gaan naar de Sculptor's Idol om emblems te kopen :laugh:

Wat in het begin kan helpen met het parryen is het zogenaamde "blockdancing", oftewel L1 spammen. De timing window voor parryen is in Sekiro een stuk ruimer dan in Dark Souls en Bloodborne, dus de kans dat je een succesvolle parry krijgt door te spammen, is groter. En krijg je geen parry, dan block je de aanval. Dit is in het begin vooral handig als je nog niet bekend bent met de movesets en timing van aanvallen van nieuwe vijanden.

Vergeet ook niet dat het ok is om normale aanvallen gewoon te blijven blocken door L1 ingedrukt te houden. Je hoeft niet alles te parryen.

Deze video bevat een aantal zeer nuttige pointers die mij in het begin enorm geholpen hebben om de combat mechanics te laten klikken en dan met name (deze zijn spoiler free):

#13 block cancelling @7:25
#14 block doesn't slow stamina anymore @8:13
#15 blockdancing @8:29
#18 stop attacking when you hear their deflect @10:00
#19 jump kick counter @10:30

#18 is misschien wel de grootste key om de flow van combat te voelen in Sekiro, het uitwisselen van attacks. Je kunt zeer aanvallend spelen (en dat is ook aan te raden), maar zodra de vijand jouw aanval niet meer blockt maar deflect (dat wordt aangegeven met een duidelijke visuele en sound cue), moet je je voorbereiden om te blocken/parryen totdat je zelf weer een opening hebt om aan te vallen.

P.S. voor die vierde prayer bead zou je eventueel ook terug kunnen naar Juzou the Drunkard in Hirata Estate. Een npc samurai die daar vlakbij staat bij een rots aan de rand van het water, kan je helpen in de fight net als een npc summon in Dark Souls. Als je met stealth eerst alle kleinere vijandjes dood maakt (en evt de eerste health bar van Juzou hebt gesloopt met een stealth attack) is het voor de rest echt een eitje als je daarna die npc triggert (dat kan door met hem te praten of hij triggert automatisch als je samen met Juzou te dicht in zijn buurt komt).
nmkl pjkl ftmch
arjen1981

28 apr 2019, 20:58

Galious schreef:
arjen1981 schreef:Ik krijg de guardian ape nog niet neer ;) Daar heb ik nog de grootste moeite mee. genichiro ashina is dus wel gelukt en dat vond ik echt een erg toffe battle. Het is zeker genieten en ik zie de replayability goed voor mij. Ik heb een aantal stomme keuzen gemaakt met de NPC’s voor mijn gevoel. Kan niet wachten om dat recht te zetten in nieuw game + De eerste ronde wil ik zonder guides of Google door. Dat maakt de verassingen alleen maar groter. De sfeer is echt top en gameplay wordt steeds soepeler en bekender. Maar ik gok dat ik nog een lange weg te gaan heb. En dat hoop ik ook!

Ja, de eerste ronde speel ik ook altijd blind, dat blijft de tofste manier om zo'n game te ontdekken. In New Game+ zie ik dan wel wat ik de eerste ronde gemist heb.

En over stomme keuzen gesproken. Heeft er toevallig eentje met een dungeon te maken? :laugh:
ja precies. o.a. die. en daarnaast had ik ook nog liever het witte wieletje gegeven. Maar dat is allemaal voor de volgende speel ronde inderdaad. Ik ben benieuwd wat me straks nog te wachten staat in die dungeon ;)

Ik ben overigens nu alle kanten op geweest (denk ik) behalve de kant na the guardian ape. Dus dat wordt mijn uitdaging voor vanavond. Ik zal hem verslaan!
arjen1981

28 apr 2019, 21:02

Galious schreef:Vanavond NG+3 uitgespeeld en de Platinum Trophy gehaald. Vier consecutive playthroughs, dat heb ik niet eerder gedaan in een From game, maar de New Game + cycles gaan wel erg snel in Sekiro. Het is ook erg gaaf om te merken hoever je skill-wise bent gevorderd met iedere playthrough. De eerste keer in NG deed ik zowat 4 uur over de laatste eindbaas, nu had ik hem in NG+3 binnen een half uur neer, terwijl de fight een stuk moeilijker was (vooral posture damage taken neemt toe met iedere NG+, terwijl je posture recovery juist afneemt, waardoor je toch weer anders moet vechten). Ik zeg het nog maar eens: Best. Sword combat. Ever.

Ik heb er in elk geval onwijs van genoten, deze game gaat wat mij betreft niet meer overtroffen worden dit jaar. Nu voel ik me alleen even flink ontheemd, want wat moet ik nu na Sekiro gaan spelen? Dat kan alleen maar tegenvallen. Maar met dit topic kan ik toch nog even blijven hangen in de Sekiro sferen :)

Ik hoop maar op toekomstige DLC expansion(s), daar leent deze game zich uitstekend voor (bijvoorbeeld nieuwe memories), dan duik ik er weer in met een verse NG.
Kan me niet voorstellen dat er geen DLC volgt. Maar dat zal dan vast volgend jaar zijn inderdaad. Maar geen reden om je nu somber te gaan voelen. Vast niet zo goed maar gaat er wel lichtjes in de buurt komen. NioH 2 komt dit jaar nog uit!
Galious
Moderator
Moderator

28 apr 2019, 21:17

Nioh 2 kijk ik enorm naar uit! The Surge 2 eigenlijk ook wel, en mogelijk Code Vein, maar daar wil ik eerst nog wel meer van zien. Er komt in elk geval nog genoeg moois uit dit jaar, maar Sekiro is ongetwijfeld mijn GOTY :)

En succes met de Guardian Ape! Er zijn twee prosthetics die heel erg handig zijn in deze fight, dus stay calm en houd je hoofd erbij :wink:
nmkl pjkl ftmch
arjen1981

28 apr 2019, 23:17

Code Vein is voor mij ook een twijfelaar geworden met die video's van de laatste E3. Maar we zullen zien.

GOTY lijkt het ook voor mij te worden. Tot noch toe zeker. Maar het kan zijn dat Shenmue 3 mij nog gaat verrassen. Maar die raakt bij mij dan ook een nostalgische snaar.

Hoe score jij Sekiro tegenover de andere From software games nu? Of moet dat nog even wat langer bezinken?

En het is gelukt hoor. The Ape is niet meer!
Galious
Moderator
Moderator

29 apr 2019, 15:49

Congrats met de Guardian Ape! :thumbup1:

Hoe ik Sekiro zou scoren tegenover de andere From Soft games? Hmm, dat is een lastige. Het haalt het niet bij Dark Souls en Bloodborne, dat voorop gesteld. De Soulsborne games zijn voor mij oneindig herspeelbaar door de enorme diepgang in builds, speelstijlen, world building, lore, online mechanics, etc, etc. Sekiro is veel gestroomlijnder als stealth action game met een focus op "clashing swords" en dat laatste doet het werkelijk subliem. Het heeft het beste melee combat systeem ooit. Nog nooit hadden sword fights zo'n intensiteit en dynamiek, daar heb ik echt keihard van genoten om dat helemaal van scratch te moeten leren. Sekiro heeft dan ook enkele van mijn favoriete From Soft boss encounters yet. De stealth vind ik ietsje minder. Het is gaaf, maar daar is de AI duidelijk beperkt en makkelijk te exploiten (zoals in elke stealth game) en het doet enigszins afbreuk aan het briljante combat systeem als je de meeste vijanden buiten de (mini-)bosses om kunt insta-killen met een stealth blow (hoe satisfying dat ook kan zijn). Het zijn echt de (mini-)boss fights waar Sekiro shinet als geen ander. Ik zou dan ook erg benieuwd zijn naar een all-out action game met de combat mechanics van Sekiro. Maar al met al is het toch weer een hele andere ervaring dan de Soulsborne games en dat vind ik eigenlijk het allertofste eraan. Daardoor zou ik ze op dit moment toch wel bijna even hoog ranken (met Sekiro nipt onder de Soulsborne games) gelet op mijn overall ervaring en enjoyment. Bring on the DLC! :smile:
nmkl pjkl ftmch
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

03 mei 2019, 08:16

Ik voel me echt een enorm noob bij jullie 2 helden. Vooral Galious, sorry Arjen :D Maar de Ape neer is ook nice. Ik heb daar stukken van gezien en die gaat als een malle te keer. Dus props dat je hem plat hebt!

Zelf gisteravond toch de game maar weer aangezet. Want het zal en moet toch mogelijk zijn. Ik had onlangs de ogre neer, en daarna liep ik tegen een generaal aan. Ik kon er omheen, maar dat wil ik niet. Flink op zitten oefenen en proberen het deflecten toch onder de knie te krijgen. Dat is inmiddels gelukt. Nou ja, niet het deflecten, maar wel het down krijgen van de generaal. Daarna had ik de keuze om links om of rechts om te gaan. Ik ben eerst naar rechts gegaan, ondanks het papiertje dat daar hing.

Het resultaat is duidelijk. Die slow fight maak ik geen schijn van kans. Dus dat laat ik nog maar even. Wellicht is het al wel te doen, maar of ik het al kan weet ik niet. Dus door. En daar was de witte vriend. Tof stukje, zeker. En nu zit bij de volgende generaal, of wat het dan ook is, op een paard. Die is nog niet down, ik weet dat er een hulpmiddel is maar nog geen idee hoe dat in elkaar zit. Het verste dat ik ben gekomen is fase 1 door, dat lukt elke keer wel, en daarna tot 2/3 van fase 2. Dus die moet wel kunnen. Tot zover mijn babysteps avonturen in de meest pittige game die ik ooit heb gespeeld. Maar ik snap dat dat komt door het DS/BB ritme in mijn vingers.

De video @Galious heb ik paar keer bekeken en ben ik nog aan het bestuderen naast het spelen, maar tijd is op dit moment even een nar, dus ik denk dat ik er nog wel meer uit kan halen. Maar het helpt zeker bij de bossfight inmiddels ook. Is het geen deflect, is het op z'n minst een parry.
Afbeelding
Galious
Moderator
Moderator

03 mei 2019, 14:32

Toch goed bezig, Mike! De eerste uren in Sekiro zijn gewoon enorm taai, maar zodra de combat begint te klikken en je je jarenlange Dark Souls en Bloodborne gewoontes begint los te laten, gaat het allemaal een stuk soepeler. Mooi dat die video in elk geval al wat geholpen heeft. Na het stuk waar je nu bent, komen er ook een paar menselijke (mini-)bosses die bepaalde mechanics beter "leren" aan de speler (tot nu toe zijn dat vooral de mini-boss generaals geweest). Dat was voor mij het moment dat het echt ging klikken.

Voor die generaal te paard is er inderdaad een hele nuttige tool,
de Firecracker prosthetic.
Een van de vijandjes in het fort vlak voor de baas kun je afluisteren voor een niet zo subtiele hint welke dat is. Hopelijk heb je al wel de merchant in z'n tentje gevonden waar je dat ding kunt kopen, want die is vrij makkelijk te missen. Er schijnt wel iets van een cooldown te zijn voor die tool (in die zin dat de vijand een korte tijd immuun ervoor wordt nadat je het hebt gebruikt), want je kunt het niet meerdere keren direct achter elkaar effectief gebruiken. Ik weet zelf ook niet exact hoe dat zit, voor mij leek het soms wel alsof het niet werkte als die generaal midden in een bepaalde attack of combo zat, maar dat kan dus ook de cooldown periode geweest zijn. Wees daar dus op bedacht.

Die Headless mini-boss had ik zelf ook voor veel later bewaard. Je hebt bepaalde consumables nodig om fatsoenlijke schade te kunnen doen aan dat soort vijanden en om de Terror status build-up te verminderen.
nmkl pjkl ftmch

Terug naar “Moderne games, consoles en handhelds”