Welke games speel je momenteel?

Games & systemen van nu en de toekomst (incl. PC en mobile).
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Welke games speel je momenteel?

21 jul 2020, 13:21

Afbeelding

Ik zit nu zo'n 22 uur in Ys VIII Lacrimosa of Dana, het klikte na een uur of 10 en sindsdien speel ik sessies van soms wel meer dan 5 uur. Het spel begint als een avonturengame met action hack&slash combat en RPG mechanics maar ontvouwt zich langzaam tot meer klassiek Ys met hoog-ontwikkelde cultuur uit de oudheid, mythen en items die omgevingen toegankelijk maken waar je eerst nog niet kon komen. Er zit wel iets van exploratie in, al is het meer zoals Dragon Quest XI dan als Xenoblade (m.a.w. je hebt meestal gewoon 1 ingang en 1 uitgang en de omgevingen zijn redelijk klein) en wanneer je los wordt gelaten in een omgeving is het meestal in de trant van "praat met persoon X wanneer je genoeg hebt aangeklooid en met het verhaal verder wil gaan". Maar dat is prima. Zoals OK Impala al zei is het technisch geen hoogstaand spel, het is een oudere game die zijn oorsprong vond op Vita wat je aan allerlei dingen merkt maar de game lijkt ook geoptimaliseerd te zijn voor Switch handheld play.

Ik denk dat ik het spel niet voor komende donderdag, wanneer we BBB op gaan nemen, af heb maar waarschijnlijk hebben we sowieso geen tijd om games te gespreken deze keer met de Nintendo Direct Mini en Xbox Games Showcase :)
kingoftherain

21 jul 2020, 20:29

Ja, Ghost Of Tsushima is uit, dus dat kan maar één spel zijn, natuurlijk en dat is...Paper Mario...?

Afbeelding
"My life is a chip in your pile. Ante up!"

kingoftherain by day, N00b Extraordinaire by...er...whenever I feel like it. Watch me suck at games.
N00b Extraordinaire's YouTube channel
N00b Extraordinaire's Facebook page
Swey

21 jul 2020, 23:42

Na BOTW had ik weer zin in wat retro. Erg lang geleden veel castlevania circle of the moon gespeeld, maar vlak voor het einde neer moeten leggen door een verhuizing en toen nooit meer opgepakt . Vond dit een mooi moment om het weer te proberen , al moet ik zeggen dat dit niet de beste spellen zijn om na een afwezigheid weer middenin een save op te starten. Ik kijken even of het mij lukt de draad weer op te pakken, anders vrees ik dat ik opnieuw moet beginnen vanaf scratch.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

26 jul 2020, 12:50

Swey schreef:
21 jul 2020, 23:42
Na BOTW had ik weer zin in wat retro. Erg lang geleden veel castlevania circle of the moon gespeeld, maar vlak voor het einde neer moeten leggen door een verhuizing en toen nooit meer opgepakt . Vond dit een mooi moment om het weer te proberen , al moet ik zeggen dat dit niet de beste spellen zijn om na een afwezigheid weer middenin een save op te starten. Ik kijken even of het mij lukt de draad weer op te pakken, anders vrees ik dat ik opnieuw moet beginnen vanaf scratch.
Circle of the Moon lijkt me wel lastig om weer in te komen inderdaad. Ik kan me herinneren dat ik het een leuke Castlevania vond ook al wordt ie als de minste van de GBA en DS generaties beschouwd, het was meer actie en exploratie net minder RPG elementen dan de andere Metroidvanias. Ik deed persoonlijk ook weinig met het kaartensysteem, misschien is dat wel een reden dat velen het een mindere Castlevania vinden; dat kaartensysteem had vrij weinig impact op de game.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

26 jul 2020, 12:56

Baldur's Gate Enhanced Edition
Afbeelding

Hoewel ik meerdere keren aan Baldur's Gate begonnen ben in de afgelopen 10 jaar heb ik het spel nog nooit uitgespeeld. Ik had dan ook een tijdje geleden de Switch versie opgepikt in de hoop dat het er nu wel van zou komen, en mijn eerste uren met de Switch versie stemmen mij erg positief. De controls zijn goed vertaald van muis naar controller (iets complexer dan Diablo 3 natuurlijk omdat je een hele party bestuurt) en ik heb bovenal veel waardering voor de toevoeging van een font-scaling optie zodat de game ook in handheld-modus prima speelbaar is. Mijn MC is een Dwarven Fighter/Cleric en ik speel op de Normal difficulty. We gaan eens kijken hoe ver we komen :)
KillingRaptor

26 jul 2020, 13:27

Nog steeds volop met Ghost of Tsushima bezig en het blijft echt een prachtige game! Dit is volop genieten voor mij.
Afbeelding
kingoftherain

26 jul 2020, 13:42

Ik heb de afgelopen dagen tien van de Xbox One Summer Games Fest gespeeld en opgenomen, met gevarieerde resultaten. :lol:
"My life is a chip in your pile. Ante up!"

kingoftherain by day, N00b Extraordinaire by...er...whenever I feel like it. Watch me suck at games.
N00b Extraordinaire's YouTube channel
N00b Extraordinaire's Facebook page
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

26 jul 2020, 21:09

River City Girls
Afbeelding

Nesrunner kwam langs en we hebben een start gemaakt met River City Girls, een beam em up van WayForward dat zich afspeelt in het universum van River City Ransom (alleen speel je nu de vriendinnen van de protagonisten). Net als z'n voorganger is deze game een soort semi-lineaire brawler, zoals bv de Yakuza serie. Qua combat mechanics ben ik niet overtuigd, vergeleken met klassieke beam em ups maar ook met Streets of Rage 4 mist het gevoel van impact. Wel staat daar tegenover dat je veel skills kan vrijkopen en dat er veel humor in zit. Maargoed, we zitten volgens de save game pas op 36% dus we hebben nog even te gaan.
Galious
Moderator
Moderator

26 jul 2020, 22:09

Ik ben Rise & Shine aan het spelen op de PS4. Zeer vermakelijke combinatie van 2D run 'n gunner en cover-based shooter actie met leuke puzzel elementen. Ziet er grafisch ook erg charmant uit en de setting op de planeet Gamearth leent zich voor allerlei humoristische referenties aan klassieke games.

Afbeelding
nmkl pjkl ftmch
OldSchool
Contacteer:

26 jul 2020, 22:12

Afbeelding

Ghost Recon Shadow Wars 3DS
Nadat Niels mij er op wees dat ik per ongeluk een hidden gem had gekocht in een set, ben ik deze game maar snel gaan proberen.

En het is inderdaad een toffe game. Een bekend concept, turn based altijd waarin je 4-6 karakters gaat vertellen wat ze moeten doen en waar. Je kunt per level je moeilijkheidsgraad kiezen. Soms wel irritant: alle ‘Ghosts’ moeten het level overleven. 1 misrekening en je bent de Sjaak. Gister een uur met een level bezig, wordt er 1 van mijn 6 karakters opgeblazen. Kun je opnieuw beginnen!

Enig minpuntje: je kunt moves niet ongedaan maken. Soms druk ik net te snel achter elkaar op A en dan heb ik ‘stay’ al bevestigd zonder dat het de bedoeling was.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

27 jul 2020, 12:27

Hij is van de originele bedenker van X-COM, maar dan met de regels teruggebracht naar de basis (net zoals bv Mario + Rabbids Kingdom Battle). De fout bij mijn playthrough was dat ik Duke niet geleveled had en dat maakt het laatste chapter uitzonderlijk lastig, dus houd em in de gaten :)
Swey

27 jul 2020, 12:57

Met circle of the moon tot Dracula gekomen, toen doodgegaan en mijn save kwijtgeraakt, dus ragequit en wat anders gestart. Na wat bedaart te zijn ga ik proberen deze week alsnog castlevania uit te spelen. Maarrrr ben dus begonnen met Spelunky! Geinig spel, heb net de tutorial achter de rug, ben benieuwd hoe dit gehypte spel gaat bevallen
OldSchool
Contacteer:

27 jul 2020, 17:36

Apenheul schreef:
27 jul 2020, 12:27
Hij is van de originele bedenker van X-COM, maar dan met de regels teruggebracht naar de basis (net zoals bv Mario + Rabbids Kingdom Battle). De fout bij mijn playthrough was dat ik Duke niet geleveled had en dat maakt het laatste chapter uitzonderlijk lastig, dus houd em in de gaten :)
<insert mental note>altijd eerst Duke, dan de rest.<end of note>
Don Cannoli 79

27 jul 2020, 18:28

Afbeelding

Ik had de 'game' Dreams vorig jaar al in Early Acces gekocht en vond het toen al heel gaaf. Creatieve mensen kunnen hun eigen game maken en niet creatieve/luie mensen kunnen die dan spelen. Ik ben best creatief maar ook vooral heel lui. Dus ik creëer niets, en speel alles.

Eigenlijk is het net zoiets als Mario Maker maar dan veeeel uitgebreider. Dreams heeft vorige week een update gekregen. Virtual Reality !
Heel veel games die zijn gecreëerd zijn dus nu in VR te spelen. En er komt dagelijks nieuwe content bij. Er zit van alles bij; racen,vliegen,platformen, survival horor, shooters, it's all there. Niet alles is heel goed natuurlijk maar ik ben al best wat knappe maar vooral bizarre creaties tegengekomen. Je kan ook heel simpel van game naar game jumpen , 'DreamSurfen' noemen ze dat. Very nice :perfect:
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020

28 jul 2020, 10:32

Ik ben bezig en onder de indruk van Carrion:

Afbeelding
Flozem

28 jul 2020, 18:45

Begonnen met Secret of Mana of de SNES... maar oh, oh, oh... wat een *K* spel. Hoe is dit in Gods' naam een van de populairste rpg's op dit systeem geworden?

Mijn AI party members plegen continu zelfmoord en voegen absoluut niets toe in eender welke situatie. De helft van de tijd ben ik aan het wachten om een random vijand te mogen aanvallen, en de andere helft van de tijd word ik geimobiliseerd door magie die niet te ontwijken is.

En dan heb ik het nog niet gehad over de kansloze menu's om je items / equipment te beheren.

Dit is een spel dat ik zeker niet ga uitspelen... zonde van mijn tijd. :cursing:
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

28 jul 2020, 18:57

@arjen1981: ik heb gisteren ook Carrion zitten spelen via Game Pass, een erg interessante game inderdaad! Grappig hoe in de rol van zo'n beest de game een heel agressief gevoel met zich meebrengt.

@flozem: yup, dat is Secret of Mana. Het werd denk ik meer populair vanwege de co-op dan vanwege de gameplay. Trials of Mana / Seiken Densetsu 3 fixt wel veel van de problemen moet ik zeggen.
Mark

28 jul 2020, 20:17

Flozem schreef:
Begonnen met Secret of Mana of de SNES... maar oh, oh, oh... wat een *K* spel. Hoe is dit in Gods' naam een van de populairste rpg's op dit systeem geworden?

Mijn AI party members plegen continu zelfmoord en voegen absoluut niets toe in eender welke situatie. De helft van de tijd ben ik aan het wachten om een random vijand te mogen aanvallen, en de andere helft van de tijd word ik geimobiliseerd door magie die niet te ontwijken is.

En dan heb ik het nog niet gehad over de kansloze menu's om je items / equipment te beheren.

Dit is een spel dat ik zeker niet ga uitspelen... zonde van mijn tijd. :cursing:
Heb van alles geprobeerd, mijn beste poging om iets van *K* te maken is toch 'OKE' geworden. Dat is best positief toch!
Galious
Moderator
Moderator

28 jul 2020, 22:10

Ik speel Cuphead! Op PS4!

Afbeelding
nmkl pjkl ftmch
Zach

28 jul 2020, 22:41

Flozem schreef:

Ik heb ook flinke problemen met deze game, zowel de gameplay met die AI's als de verschrikkelijke menu's. Muziek en graphics zijn wel om te smullen.
Flozem

29 jul 2020, 02:59

Mark schreef:
28 jul 2020, 20:17
Heb van alles geprobeerd, mijn beste poging om iets van *K* te maken is toch 'OKE' geworden. Dat is best positief toch!
Ach... ik wilde nog iets van nuance in de post inbouwen. Dat is dan toch nog gelukt... :happy:
LesserMagic
Contacteer:

29 jul 2020, 04:33

Afbeelding

Nog steeds bezig met FFXV, inmiddels een uur of 40 erin gestoken en aangekomen bij de laatste chapter.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

29 jul 2020, 18:42

RE: Baldur's Gate Enhanced Edition

Ik begin zo langzamerhand te begrijpen waardoor BG die legendarische status heeft. Qua roleplaying en wijze van storytelling bereikt het een diepgang die je tegenwoordig niet meer ziet. Tegelijkertijd is de game wellicht niet toegankelijk voor moderne gamers omdat de game een hele open structuur heeft zonder de speler altijd heel duidelijk te vertellen waar dezen precies wat moet doen. Bijna elke NPC heeft ook wel iets te vertellen dat je helpt in je avontuur, al zijn de aanwijzingen soms ambigu of zelfs tegenstrijdig. Ik hoop dat ik deze keer verder kom dan bij mijn vorige poging.
Mark

29 jul 2020, 19:17

Apenheul schreef:
29 jul 2020, 18:42
RE: Baldur's Gate Enhanced Edition

Ik begin zo langzamerhand te begrijpen waardoor BG die legendarische status heeft. Qua roleplaying en wijze van storytelling bereikt het een diepgang die je tegenwoordig niet meer ziet. Tegelijkertijd is de game wellicht niet toegankelijk voor moderne gamers omdat de game een hele open structuur heeft zonder de speler altijd heel duidelijk te vertellen waar dezen precies wat moet doen. Bijna elke NPC heeft ook wel iets te vertellen dat je helpt in je avontuur, al zijn de aanwijzingen soms ambigu of zelfs tegenstrijdig. Ik hoop dat ik deze keer verder kom dan bij mijn vorige poging.
Dat is wel een van mijn grootste ergernissen bij moderne games. Je wordt heel vaak aan het handje vastgehouden en meegenomen. Het vervelendste vind ik nog heel groot de knop in beeld waar je op moet drukken om een bepaalde actie te doen. Kom je in de buurt van een kist, 'PRESS X TO OPEN'. Dat je dat de eerste keer doet voor nieuwe gebruikers, prima, maar waarom door de hele game heen? Het voelt voor mij meer als een digitale interactieve versie van Simon Says dan dat je wordt uitgedaagd en gaandeweg steeds meer leert en handigheid in het spel krijgt. Tutorials ben ik ook geen fan van. Ik vogel het zelf wel uit en anders lees ik de handleiding wel (al heb je die ook steeds minder, ook jammer).
Flozem

29 jul 2020, 21:19

Dat is in BG1 juist de charme. Je kan in het begin in principe bijna overal heen lopen zonder de verhaallijn te volgen. Uiteindelijk wordt je wel gedwongen de regio's in de juiste volgorde af te wikkelen, maar dat gebeurt heel subtiel.

BG2 is qua verhaal wat meer lineair, maar daar kun je a la Megaman de volgorde van enkele belangrijke dungeons zelf bepalen. Dat geeft een ietwat andere beleving, maar past meer bij het level van de PC's.

Throne of Bhaal tot slot is volledig lineair. Die uitbreiding heb ik eerlijk gezegd het minst gespeeld daarom.

Terug naar “Moderne games, consoles en handhelds”